۰ نفر

چند می‌گیری ویـزا بـدی؟

۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷
کد خبر: 171662
چند می‌گیری ویـزا بـدی؟

دریافت ویزای کشورهای مختلف وملزوماتش ازجمله تعیین وقت مصاحبه برای بررسی شرایط فرد وصدور احتمالی ویزا در ایران همیشه یکی از مسائل پرمناقشه وهمراه با پیچ و خم‌های بسیار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، جام جم نوشت : بارها در خبرها یا از اطرافیانمان شنیده‌ایم که برای دریافت ویزای یک کشور خارجی با چه مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند. این مسأله شاید برای آن دسته از افراد که به منظور تفریح قصد سفر دارند چندان حائز اهمیت نباشد، اما مثلا برای والدینی که به قصد دیدن فرزندان یا بخصوص درمان و انجام امور تجاری وکاری، قصد سفر دارند و با موانعی مواجه شده‌اند ماجرای با اهمیتی است.

اینچنین است که به مانند سایر امورات، ما ایرانیان تلاش می‌کنیم راهی میان بربرای دورزدن مشکل پیداکنیم‌؛ حالا قانونی بودن یا نبودنش ماجرای دیگری است.البته برخی از ماها نیز فورا ازاین شرایط یک اشتغال پرسود می‌سازیم و به راه‌های گوناگون هم تبلیغش می‌کنیم.

اینچنین است که در پیامک‌های روزمره، در لابه‌لای آگهی برخی نشریات، در تراکت‌هایی که در همه جای کوچه و خیابان چسبانده‌اند و بالاخره در اطلاع‌رسانی چهره به چهره! در اطراف مکانی که در آنجا متقاضیان ویزا با بن‌بست یا مشکل مواجه شده‌اند، تبلیغات ویزا‌فروشی و وقت فروشی برای انواع و اقسام سفارتخانه‌های خارجی به چشم می‌خورد.

پشت در سفارتخانه‌ها

مقابل کنسولگری فرانسه در خیابان نوفل لوشاتوی تهران به‌طور معمول جمعیت زیادی در صف ایستاده‌اند. به یکی از آنها نزدیک می‌شوم. وی که خود را «مهدی خاجوی» معرفی می‌کند، می‌گوید: چندی پیش از یکی از دانشکده‌های معتبر فرانسه در رشته معماری و مقطع کارشناسی ارشد دعوت شدم. پس از جمع‌آوری مدارک به سایت سفارت مراجعه کردم، در آنجا با پیغام سایت مسدود است و تمامی وقت‌ها پر است روبه‌رو شدم. بعدا متوجه شدم که اگر 40 تا 60 روز قبل از تاریخ سفر به سفارتخانه مراجعه نکنم، تمام وقت‌ها پر می‌شود و باید به سراغ آژانس‌ها و دلالان فروش وقت بروم تاوقت سفارت بگیرم.

جوان دیگری که نزدیک ما ایستاده، به بحث اضافه می‌شود و می‌گوید: آقا مشکل فقط گرفتن وقت نیست، برای دیدن خواهرم بعد از شش سال قصد سفر دارم. در کنار دعوت‌نامه و مدارک هویتی باید هزار مدل سند و ضمانت نامه بانکی و گواهی اشتغال ارائه دهم.وی ادامه می‌دهد که در کشورهای دیگر دعوت‌نامه‌ای که برای مسافر ارسال می‌شود حکم ضمانت را دارد بنابراین نیازی به این همه سختگیری نیست.

این درحالی است که حتما سفارتخانه‌های خارجی براساس ضوابط و مقررات ابلاغی کشور خودشان ویزا صادر می‌کنند و حتما توضیحات لازم درباره مراحل و مدارک درخواستی برای صدور ویزا دارند، اما معلوم نیست درباره کمبود امکانات رسیدگی به این همه درخواست و احیانا ایرادهای بنی‌اسرائیلی روایت شده توسط متقاضیان، چه خواهندگفت.

یک شغل پردرآمد

و اینچنین دشواری‌هایی در طی مراحل قانونی دریافت ویزا در بسیاری سفارتخانه‌ها موجود است که تجارت پرسود وقت فروشی و ویزا فروشی شکل گرفته است که اتفاقا هم متقاضی زیادی دارد و هم مشتریانش راضی‌اند! البته وقت فروشی تخلف رقیق‌تر اما دست بردن در مدارک قانونی و حتی جعل و دور زدن آن برای دریافت ویزا تخلفی کاملا جدی است که معمولا نیز به ضرر درخواست‌کننده تمام می‌شود.

به‌عنوان نمونه در سایت برخی سفارتخانه‌ها گزینه مربوط به وقت گرفتن آن خاموش است و چند ماهی است که نمی‌توان به صورت اینترنتی وقت ویزا گرفت. این در حالی است که سفارت طبق روال معمول به صدور ویزا مشغول است و اتفاقا خیلی هم زود می‌شود از آن وقت گرفت، اما چگونه؟ درست حدس زدید از طریق واسطه‌ها یا دلالان.

اجازه بدهید اطلاعاتی از کف این بازار در اختیار شما قرار دهیم. اگر به قصد تجارت، تحصیل یا سیاحت تصمیم به سفر دارید در کوتاه‌ترین زمان از ما ویزا بخواهید. متن مشابهی که هر روز چه به صورت پیامک روی موبایل، چه در شبکه‌های اجتماعی و حتی در ضمیمه نیازمندی‌های یک روزنامه پرتیراژ کشور می‌بینید.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره قید شده در یکی از این تبلیغات تماس گرفتیم و این‌طور توضیح شنیدیم: بستگی به کشور دارد. هر چقدر کشور اروپایی مهم‌تر و پرمتقاضی‌تر باشد قیمت فرق دارد. آلمان نسبت به بقیه کشورها قیمتش بالاتر است یعنی اگر برای اسپانیا شما بخواهی من برایت با 100 دلار سه روز دیگر وقت می‌گیرم. اما وقت سفارت آلمان 7 تا 20 روز طول می‌کشد و قیمتش 300 دلار است. انگلستان هم خیلی پیچیده است ولی نشد ندارد، 500 دلار می‌گیرم و هماهنگ می‌کنم. باز هم سوال اینجاست که چطور؟! شما می‌دانید؟!

روش‌های جالب کار

یک منبع آگاه که در یکی از آژانس‌های هواپیمایی شهر تهران و در بخش تورهای خارجی کار می‌کند، به چمدان می‌گوید: بازاریاب‌ها و نمایندگان بیمه‌ها در خیابان به متقاضیان سفر، وقت سفارت می‌فروشند! شکل داد و ستد هم به این قرار است که هر کس قرارداد بیمه سفر به خارج ببندد، وقت مصاحبه برای ویزا هم دریافت می‌کند.

وی توضیح می‌دهد: بسیاری کشورها برا ی صدور ویزا بیمه‌نامه مخصوص سفر مطالبه می‌کنند. این بیمه شامل مواردی چون بیماری در خارج کشور، هزینه برگشت به کشور درصورت دیپورت شدن و غیره است و توسط برخی شرکت‌های بیمه داخلی صادر می‌شود.

وی می‌افزاید: در همین حال آژانس‌های مسافرتی در سفارتخانه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند. ورود توریست برای کشورها اولویت بالایی دارد و از این محل درآمد بالایی به دست می‌آورند. بنابراین سفارتخانه‌ها صاحبان آژانس‌های قوی برگزار‌کننده تور را می‌شناسند و درصدور ویزا برای آنها اولویت قائل هستند. چراکه تور امن‌ترین شکل مسافربری به خارج است چون اولا شرکت‌های مسافری نزد سفارتخانه‌ها ضمانت دارند و ثانیا پاسپورت مسافر در طول دوره برگزاری تور در خارج نزد آژانس است و این، احتمال پناهنده شدن را کاهش می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: حال کار وقت فروشی در سفارتخانه‌ها به این شکل انجام می‌شود که سفارتخانه‌ها برای شرکت‌های خدمات مسافرتی، هر هفته سهمیه تعیین وقت در نظر می‌گیرند و این شرکت‌ها نیز از این فرصت سوء‌استفاده می‌کنند و در زمان مشخصی که توریستی ندارند، اقدام به ثبت‌‌نام و درخواست وقت برای افراد غیرتوریست می‌کنند که به دلایل دیگر درخواست سفر دارند .

قیمت‌ها چند است؟

حال به اصل ماجرا می‌رسیم: قیمت. مظنه! از آنجا که همه چیز این تجارت، غیررسمی است، ناچارا مجبوریم به عنوان یک متقاضی قیمت بگیریم. لذا به یکی از آژانس‌های هواپیمایی تهران در منطقه پاسداران مراجعه می‌کنیم.

در آنجا آقایی با پیراهن سفید، شلوار مشکی که مطمئن هم حرف می‌زند درباره قیمت گرفتن ویزا کشورهای آلمان، انگلستان، کانادا و آمریکا می‌گوید: گرفتن همه این ویزاها در حوزه کاری ما هست. به عنوان نمونه می‌توانم در این شرایط سخت برای شما ویزای شنگن 25 روزه بگیرم که هزینه‌اش 35 میلیون تومان است و مقصد اولیه هم کشور فرانسه است.

وی می‌افزاید: به این صورت که 120 هزار تومان هزینه مدارک، 60 یورو هزینه سفارت، 1.200 تا 1.400 هزینه بلیط و پس از 15 روز به سفارت مراجعه می‌کنید و ویزا را دریافت می‌کنید.

وی درباره مدارک مورد نیازبرای دریافت ویزا نیز می‌گوید: پاسپورت، 6 قطعه عکس 4*3 با کت و کراوات ویک ضمانت نامه بانکی نیاز دارید. در پایان آرام در گوشم گفت: اگر پاسپورت هم نیست میشه یک کاریش کرد. وقتی پرسیدیم چه کار؟ پاسخ داد: حالا!...

وی درباره هزینه دریافت ویزای کشور انگلستان نیز اظهار می‌کند: قیمت این ویزا 50 میلیون تومان است. کانادا هم در حوزه کاری‌ام هست که مدت ویزای آن پنج ساله و به قیمت 65 میلیون تومان موجود است.

به یک آژانس دیگر مراجعه می‌کنیم که به گفته متصدی تخصصشان در گرفتن ویزای آلمان است.مدعی شدند 7 روزه وقت سفارت می‌گیرند و 14 روز بعد ویزا راتحویل می‌دهند. در صورتی که مدارک برگشت بخورد وجهی از شما دریافت نمی‌کنند و ظاهرا این یکی از بندهایی است که در قرارداد اولیه که امضا می‌شود وجود دارد. قیمت این ویزای 6 ماهه ی قابل تمدید 38 میلیون تومان است.

هشدارسفارتخانه‌ها

در همین حال بسیاری از سفارتخانه‌های مقیم تهران، درباره فعالیت غیرقانونی و متقلبانه دلال‌های وقت و ویزا به متقاضیان هشدار داده و می‌دهند و هرگونه ارتباط خود با آنها را تکذیب می‌کنند. هرچند توضیح نمی‌دهند انجام برخی از امور وقت و ویزا چگونه بدون همکاری برخی عوامل دورن سفارت امکان‌پذیر است. ضمن این‌که درباره افزایش امکانات برای دریافت به موقع و قانونی ویزا نیز توضیحی نمی‌دهند. چراکه ظاهرا پاسخگویی شفاف به این موارد دست کم در ایران خیلی با پرستیژ دیپلماتیک، همخوانی ندارد.

به‌عنوان نمونه، چندی پیش سفارت آلمان در واکنش به مطالب مطرح شده درباره وقت سفارت و مسائل دیگر مطلبی را در اختیار ایسنا قرار داد.

در بخشی از این توضیح رسمی آمده است: مطلب در خصوص اشخاصی است که اعلام می‌دارند از طریق سیستم اینترنتی نمی‌توانند وقت بگیرند و ادعا می‌نمایند که این امر تنها در قبال پرداخت پول و از طریق آژانس‌ها امکان‌پذیر است. پیشاپیش باید اعلام نمود: بله، در حال حاضر گرفتن وقت سفارت سخت است، اما نه غیر ممکن. دلیل این امر نیز تقاضای زیادی است که ما و همچنین دیگر سفارت‌های شنگن در این اواخر با آن روبه‌رو شده‌ایم.

این توضیح افزود:چرا بسیاری از متقاضیان جهت گرفتن وقت، پولی به بیمه‌ها یا آژانس‌ها پرداخت می‌نمایند، در حالی که می‌توان شخصا و به‌طور رایگان این کار را انجام داد؟ احتمالا جهت عدم گذاشتن زمان برای گرفتن اینترنتی وقت که می‌تواند زمان‌گیر باشد. به دلیل تقاضای زیاد، وقت‌های موجود به سرعت پر می‌شوند. تنها در صورتی می‌توان از وقت گرفته‌شده جهت ارائه درخواست استفاده نمود که در زمان گرفتن وقت، اطلاعات شخصی مانند شماره گذرنامه وارد شده باشد. استفاده از روشی دیگر، گرفتن وقت از داخل آلمان و توسط اقوام یا دعوت‌کنندگان متقاضیان برای دوستان، اقوام یا شرکای کاری‌شان در ایران را غیر ممکن خواهد کرد.

سفارت آلمان درایران درآن توضیح که احتمالا توضیح سایر سفارتخانه‌های مقیم تهران نیز خواهد بود، تصریح کرده بود: سفارت همواره در هرجا و از هر طریق ممکن به متقاضیان اعلام می‌کند که گرفتن وقت رایگان می‌باشد و سفارت هیچ‌گونه همکاری با آژانس‌ها و اشخاصی که در قبال پول چنین خدماتی ارائه می‌نمایند، ندارد. این توضیح درحالی است که وزارت امورخارجه نظری دیگر و حتی مغایر با این‌گونه اطلاعیه‌های رسمی دارد.

وزارت امورخارجه: شبکه‌های مافیایی صدور ویزا فعالند

درهمین حال ظاهرا تجارت غیرقانونی وقت فروشی و ویزا فروشی آن‌قدر رواج یافته که وزارت امورخارجه با صراحتی که معمولا از منابع دیپلماتیک کمتر دیده شده، به سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران درباره همکاری بااین شبکه‌های مافیایی هشدار می‌دهد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی از نشست رسمی خود با رسانه‌ها در17 آبان ماه امسال که خبرگزاری صداوسیما آن را نقل کرده، به برخی سفارتخانه‌ها که از طریق شبکه‌های مافیایی برای صدور روادید پولهای هنگفتی طلب می‌کنند هشدار داد.

وی با اشاره به این‌که حدود دو ماه پیش هم وزارت خارجه با صدور بیانیه‌ای این موضوع را مطرح کرد و آگاهی لازم را به شهروندان داد که متوجه این شبکه‌های مافیایی باشند، افزود: متاسفانه این روند هنوز ادامه دارد و من از برخی سفارتخانه‌ها که همچنان در صدور روادید برای شهروندان ایرانی از طریق شبکه‌های مافیایی اخلال ایجاد می‌کنند می‌خواهم که متوجه آثار و تبعات این اقدامات برای کشور و مردم خودشان باشند.

آقا مشکلت چیه؟ کارمند سفارت گیر داده؟ ضمانتنامه می‌خواد؟ عجله داری؟ راهش که هست. فقط گرونه. اگه خواستی این کارت. زنگ بزن ردیفه! زودهم ردیفه...!

و این‌گونه است که تجارت پرسود و آمیخته به تخلف و بعضا کلاهبرداری ویزا‌فروشی و وقت فروشی سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران شکل گرفته و کار می‌کند. تجارتی که اخبار رسمی چندانی جز چند هشدار وزارت امور خارجه درباره‌اش موجود نیست، اما گفته می‌شود و البته منطقی هم هست که این تجارت بدون دست داشتن کارمندان یا برخی عوامل سفارتخانه‌ها امکان‌پذیر نیست و لذا اکنون با یک شبکه منسجم و باندگونه مواجهیم.

عواملی در درون سفارتخانه‌ها دخیلند

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که دستورات و اقدامات لازم از طریق مراجع قضایی و اطلاعاتی برای مقابله با ویزافروشی برخی سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران انجام شده است گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند ما ناچار باید ورود پیدا کنیم و اگر در این مورد عناصری در داخل سفارتخانه‌ها باشند مجبوریم برخورد قاطعی کنیم.

بهرا قاسمی افزود: کمیته‌ای در وزارت امور خارجه مسئول رسیدگی به این کار است و در هفته‌های اخیر هم موارد زیادی را بررسی کرده است.وی تاکید کرد: سفارتخانه‌ها باید با جدیت بیشتری در برخورد با این گروه‌ها از حوزه خود صیانت کنند که در نهایت موجب برخورد ما نشود.سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مدتی است مشاهده می‌شود که شبکه‌های پیچیده‌ای در کنار برخی سفارتخانه‌ها وجود دارد که به بهانه سرعت بخشیدن در صدور یا نوبت اخذ روادید، پول‌های هنگفتی از شهروندان ایرانی طلب و آنان را دچار مشکل می‌کنند.