۰ نفر

نیش ماری‌جوانا به جوانان

۲۳ دی ۱۳۹۵، ۹:۳۴
کد خبر: 170200
نیش ماری‌جوانا به جوانان

گیاه شاهدانه، با آن برگ‌های چند پَرکنگره‌دار، همان که پلیس چسباندن برچسبش پشت ماشین‌ها را این اواخر ممنوع کرده است، میان نوجوانان و جوانان جا بازکرده به شکل گل، ماری جوانا وگرس .

سردار مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر دراین‌باره هشدار می‌دهد، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر بر این هشدار می‌افزاید و صاحبان کلینیک‌های درمان اعتیاد از افزایش مصرف‌کنندگان گل و گرس و ماری‌جوانا خبر می‌دهند. پلیس و ستاد، مشترکا این افزایش را نتیجه تغییر الگوی مصرف می‌دانند و درمانگران و پژوهشگران اعتیاد آن را ناشی ازکنجکاوی نسل کم سن و سال و البته بازارگرمی‌های مافیای موادمخدر.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، داستان رواج مصرف گل را شاید بهتر است از زمان گرانی شیشه از حدود دو سال پیش روایت کنیم؛‌ زمانی که قیمت هر کیلوی آن به بالای صد میلیون تومان هم رسید و معتادانش را در تنگنا قرار داد. آن زمان قاچاقچیان این مواد دست به کارشد و گل، گرس و ماری‌جوانا را پیشنهاد کردند و به جوانان آموختند که اگرشیشه دور از دسترس است، اینها که هست. مافیا حتی برچسب‌هایی از برگ گیاه شاهدانه، همان برگ‌های چند پرِکنگره‌دار ساختند و توزیع کردند و به‌عنوان تزئین روی لباس‌ها چسباندند تا چشم‌ها به دیدن آن عادت کند و ذهن‌ها به‌دنبالش برود.

این همه تلاش برای جا انداختن مصرف فرآورده‌های مخدری گیاه شاهدانه بود؛ مافیا اراده کرد و به هدفش رسید. حالا از مراکز درمان اعتیاد خبر می‌رسد که مراجعات معتادان به ماری جوانا، گرس و گل بشدت افزایش یافته و در حالی که مصرف‌کنندگان هنوز به کم خطر بودن و حتی بی‌خطر بودن این مواد باور دارند، جماعتی از نوجوانان و جوانان از عوارض سخت اعتیاد به آنها رنج می‌برند.

مخدر پرضرر ولی خوشنام

حواس پنجگانه مختل می‌شود، حافظه به هم می‌ریزد، قلب به تپش می‌افتد و فشارخون بالا می‌کشد، فرد وحشت زده می‌شود، اضطراب به جانش می‌افتد، توهم می‌زند و تنفس‌اش مختل می‌شود؛ چون سراغ گل، گرس وماری جوانا رفته است.

دکتر محمد عبدخدا، کارشناس درمان اعتیاد می‌گوید حتی معتادان به این مواد، دچار اختلال حرکتی می‌شوند ولی چون اینها به مردم گفته نمی‌شود و تبلیغات مافیا برفضا حاکم می‌شود مخصوصا دختران جوان، ماری جوانا، گل و گرس می‌کشند تا گونه هایشان برای قشنگی سرخ شود. او می‌گوید حتی در مصرف این سه ماده دخترها از پسرها پیشی گرفته‌اند واین سه ماده پای ثابت مهمانی‌های آنچنانی شده است.

عبدخدا خبر می‌دهد که خودش به چشم دیده و فیلم گرفته که در برخی بلوارها و در میان بعضی باغچه‌ها، عده‌ای گیاه شاهدانه کاشته‌اند و برخی دیگر نهال کم جانش را در گلدانی کوچک و برای مصارف شخصی نشانده‌اند. اینها همه یعنی جامعه از خطرات مصرف این مخدرها بی‌خبر است و به تبلیغات مافیا که اینها را بی‌خطر و مجاز می‌خواند، گوش داده است.

دکتر هومن منشئی، پژوهشگر اعتیاد البته می‌گوید مافیا این بی‌خطر بودن را طوری جا انداخته که مردم فکر می‌کنند ماری‌جوانا ماده‌ای گیاهی است در حالی که نمی‌دانند با صنعتی شدن کشت این گیاه، مواد موثره آن تا چند برابر افزایش یافته و عوارض منفی آن تشدید شده است. این پژوهشگر هشدار می‌دهد و هر تبلیغی که نسبت به بی خطربودن ماری جوانا، گل یا گرس می‌شود را یکسره باطل می‌خواند.

او هشدار می‌دهد نسبت به عوارض و آسیب‌های شدید مغزی که گریبان مصرف‌کننده‌ها را می‌گیرد، آسیبی که به سیستم پاداش مغز وارد می‌شود و نمی‌گذارد فرد ازچیزی بجز مواد لذت ببرد، حتی از طبیعت چشم‌نواز، موسیقی روح‌افزا وخوردنی‌های هوس‌انگیز.

خانواده‌ها آگاه باشند، ‌مسئولان آگاهی بدهند

این‌که قاچاقچی‌ها از گروه‌های مخالفشان همیشه جلوترند را حتی نیروهای امنیتی هم قبول دارند. کارمافیا پیدا کردن بازار وتوجیه مصرف کننده است، هر روز با اسمی‌جدید، شمایلی نو و جذابیتی تازه. برای ماری جوانا و گل و گرس هم همین اتفاق افتاده و ذهن‌ها پرشده از پژواک بی خطر بودن این سه ماده. افزایش مصرفی که حتی پرویز افشار، سخنگوی ستادمبارزه با مواد مخدر در آخرین نشست مطبوعاتی‌اش آن را تائید کرد نیز دستپخت همین مافیا و تبلیغات دهن پرکن است.

اگر اشتهای جامعه به همین نحو رشد کند، شاید دیر نباشد آن روز که فرآورده‌های گیاه شاهدانه جایگاهی مشابه شیشه، هروئین یا حتی تریاک پیدا کند. دکتر عبدخدا برای همین با تاکید فراوان دست می‌گذارد روی آموزش و اطلاع‌رسانی، آن هم مستمر و بی‌وقفه، برای شناساندن این مواد، به تصویر کشیدن عواقب مصرفشان و پوشالی نشان دادن ادعای قاچاقچیان. شاید اگر چشم هر روز وهر ماه این عواقب را ببیند، دل دیگر یاد ماری جوانا، گل و گرس نکند .