۰ نفر

بازار مکاره پایان ‌نامه ‌فروشی

۱۹ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۹
کد خبر: 169327
بازار مکاره پایان ‌نامه ‌فروشی

روزگاری دانشگاه محل کسب علم و دانش بود و هر کس قدرت ورود به آن را نداشت.

 حتی دانشجویان به حدی در پی علم آموزی بودند که پس از فارغ التحصیلی بین آنها و عامه مردم تفاوتی فاحش احساس می‌شد، اما این روزها در هر کوچه و خیابانی انواع و اقسام دانشگاه‌ها قارچ گونه رشد یافته و کافی است که تمامی افراد با هر سطحی اراده گرفتن مدرک را داشته باشند. آنگاه است که بی درنگ همگی‌شان در کنار نام خود واژه دانشجو را یدک می‌کشند، چرا که این روزها دانشگاه‌ها شکل دیگری به خود گرفته اند. دیگر نه دانشگاه‌ها به آن شکل آرمانی وجود دارند و نه دانشجویان با دل و جان به دنبال کسب دانش می‌روند. حتی پژوهش‌ها هم از ثبات و پشتوانه علمی برخوردار نیستند، چرا که بازار پایان‌نامه فروشی داغ است و همین مساله باعث شده که آموخته دانشجویان در سطح باقی بماند و فرهیختگی نیز رنگ خود را ببازد. آبان امسال معاون پژوهشی دانشگاه تربیت‌ مدرس با بیان اینکه برای ریشه‌‌یابی فروش پایان‌نامه‌‌ها از نظر داخلی باید بخش حقوقی و قضائی، شهرداری،‌ نیروی انتظامی و صنوف پاسخگو باشند، بر ضرورت نظارت و ارزیابی و وضع مقررات صحیح در دانشگاه‌‌ها تاکید کرد. به گفته یعقوب فتح ‌اللهی باید عملکرد دانشجو و اعضای هیات علمی و وضعیت آزمایشگاه‌ها به مراتب مورد مراقبت قرار گیرد و تناسب میان تعداد دانشجو و هیات علمی رعایت شود تا از میزان خطاها کاسته شود. او با بیان بر اینکه باید به دنبال راهکارهای اساسی برای حل این معضل باشیم، ادامه داد: متولیان صنوف مختلف همچون صنف کتاب،‌ کاغذ و غیره اجازه ندهند در آن منطقه که دانشگاه تهران نیز مستقر است این تخلفات رخ دهد. از طرفی لازم است متولیان نظم و انضباط شهری وظیفه خود را انجام دهند، زیرا چگونه ممکن است که این افراد به سد معبر ایراد بگیرند، اما از کنار این موضوع به راحتی بگذرند؟ امور غلط به هیچ‌ وجه نباید اجازه تجارت داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه به طور کلی از نظر داخلی باید بخش حقوقی و قضائی، شهرداری،‌ نیروی انتظامی و اتحادیه پاسخگو باشند تا سرمنشا پیدا شود،‌ اظهار کرد: در همه جای دنیا مساله تقلب وجود دارد، اما می‌‌توان با نظارت و ارزیابی در دانشگاه‌‌ها، وضع مقررات صحیح، اتخاذ روش‌‌های مختلف مدیریتی ارزیابی و وضع استاندارد‌های منطقی بروز این پدیده را در دانشگاه‌‌ها کاهش دهیم. از سوی دیگر، چشم و هم‌چشمی و گرفتن مدرک نیز به این مساله نیز دامن زده است و باعث شده بیشتر افراد فارغ از کسب علم تنها به گرفتن مدرک بسنده کنند و این مساله بیشتر در سطح ماندن دانشجویان را پر رنگ می‌کند، چرا که دیگر کمتر به دنبال علم رفته و تنها بدون ارتقای خود پدیده مدرک گرایی را ترویج می‌دهند.

اعتبارات پژوهشی نباید صرف سایر هزینه‌ها شود

با وجود پایان نامه فروشی پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و این ضعف مسائل آموزشی را نشان می‌دهد، چرا که برای ارتقای یک کشور نیاز به برنامه‌های راهبردی است که باید به پشتوانه تحقیقاتی مثمرثمر واقع شود، در حالی که بدون توجه به این مساله بودجه در حوزه‌های دیگر هزینه می‌شود. «اعتبارات حوزه‌ پژوهش باید در این عرصه استفاده شده و صرف سایر هزینه‌ها نشود.» این اظهارنظر آبان امسال توسط معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد. به گفته وحید احمدی اعتبار کلی برای پژوهش کل کشور، حدود هفت هزار میلیارد تومان است و سهم وزارت علوم در تولید علم کشور بالای ۵۷ درصد بوده و همچنین سهم آن در اعتبارات پژهشی نیز شامل ۲۳ درصد است، ولی بخش زیاد آن صرف هزینه‌‌ها شده و بخش پژوهشی را با مشکل مواجه‌ می‌کند. او در مورد مقالات دانشگاهی عنوان کرد: با توجه به افزایش بیش از حد دانشگاه‌‌ها شاهد دریافت بیش از حد مقالات بوده‌ ایم و لازم به ذکر است که مقالات نباید صرفا جنبه‌ تولیدی داشته باشند، ما این مرحله را پشت سر گذاشته ‌ایم و مقالات ما باید ضریب تاثیر بالا در سطح بین‌المللی داشته باشند.  او با اشاره به فروش غیرقانونی پایان ‌نامه‌‌ها بیان کرد: باید با این تخلف به دو صورت داخلی و خارجی برخورد کرد، به این صورت که نظارت داخلی باید توسط استاد و کمیته‌ و هیات‌‌های انتظامی انجام شود و خلأهای قانونی در نظارت خارجی نیز باید رفع شود.

ازدیاد تعداد مقالات، هنر نیست

انجام پژوهش و تحقیقات در کشور ما آن‌چنان که باید و شاید بر پایه اصول علمی نیست، چرا که بیشتر کارهای تحقیقاتی بدون توجه به تامین زیرساخت‌ها انجام می‌شود، در حالی که ضعف‌های بسیاری در شکل گیری پژوهش‌ها وجود دارد که منجر به کناره گیری دانشجویان از انجام آن می‌شود. آبان امسال معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، نیاز استاد به داشتن مقاله برای ارتقای جایگاه، عدم امکانات کافی آزمایشگاهی به علت کمبود بودجه، تحریم و ضعف دانشجویان در ارائه کارهای پژوهشی را از جمله مهم‌ترین علل بروز پدیده‌ فروش پایان‌نامه و مقاله عنوان کرد. مهدی احسانیان اظهار کرد: برای ارتقای جایگاه اساتید روشی مصنوعی ایجاد کردیم و از سوی دیگر، به دانشجویان ارشد اعلام شد که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور باید مقاله ارائه دهند، در حالی که این موضوع کاملا اشتباه بود. او ادامه داد: همچنین دانشجویان پایه ضعیفی دارند و فقط آموزشی تربیت می‌‌شوند و فاقد بار پژوهشی هستند، به گونه ای که شاید دارای نمرات ممتازی باشند، اما جرات انجام کار پژوهشی را ندارند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته از همان ابتدا فرد را پژوهشی تربیت می‌‌کنند.

احسانیان با تاکید بر اینکه ازدیاد تعداد مقالات هنر نیست بلکه باید کیفی‌ سازی در دستور کار قرار گیرد، بیان کرد: در کشور ما پژوهش به عنوان یک کالای لوکس مطرح است، در حالی که پژوهش کالایی ضروری بوده که رسالت آن حل مشکلات صنعت، ‌جامعه و ارائه نوآوری است. خرداد امسال قائم مقام وزیر علوم خاطرنشان کرد: صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها نباید بهانه ای برای کاهش کیفیت آموزش شود. محمد سعید تسلیمی با بیان اینکه دانشگاه‌‌ها نباید به بهانه اینکه ظرفیت خالی دارند، کیفیت پذیرش دانشجو و آموزش را پایین بیاورند، اظهار کرد: امروز جمهورى اسلامى این فرصت را پیدا کرده است که بر روى طرح‌هاى بلندمدت براى رفع کمبودها و نقیصه‌‌ها و تخریب‌هاى دوران‌هاى گذشته برنامه‌ ریزى کند. او با تاکید بر این مطلب که دانشگاه کارخانه آدم سازی است، ادامه داد: وقتی می‌خواهیم کارخانه آدم سازی داشته باشیم باید دانست که هرکارخانه ای با برنامه ریزی و انسجام جلو می‌رود ولی امروزه در دانشگاه‌ها این برنامه ریزی و انسجام را نمی‌بینیم. به گزارش مهر، قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: وقتی قرار است دانشگاه کارخانه آدم سازی باشد باید ابتدا اساتید، مدیران و دست اندرکاران آن اصلاح شوند. با وجود این، بحث پایان نامه فروشی و عدم کیفیت پژوهش‌های دانشگاهی به عوامل بسیاری بستگی دارد که باید برای حل آن چاره اندیشی کرد وگرنه تنها با زیر سوال بردن دانشجویان راهی به جایی نخواهیم برد.