۰ نفر

عجایب دنیای پزشکی در سالی که گذشت

وقتی پزشکان هم تعجب می‌کنند!

۱۴ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰
کد خبر: 168435
وقتی پزشکان هم تعجب می‌کنند!

از توده‌های عجیب و غریب در قسمت‌های مختلف بدن گرفته تا غده‌هایی که هر‌از‌گاهی در برخی بیماران مشاهده می‌شود، همیشه گزارش‌هایی از شگفتی‌های دنیای پزشکی وجود دارد که گاهی پزشکان را برای درمان سردرگم می‌کند.

آنها در این مسیر با پرسش‌هایی ممکن است مواجه شوند که تاکنون پاسخی برای آنها وجود نداشته و باید به حل آنها بپردازند. به‌عنوان مثال، چرا مردی بعد از گزیده شدن با نیش مار حس بویایی خود را از دست داده است؟ این قبیل عجایب، در سال 2016 کم نبوده است و همین امر باعث شد «‌livescience‌ » فهرستی از آنها را تهیه کند.

 از بین رفتن بویایی با نیش مار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، پزشکان اعلام کردند که مدتی قبل، یک مرد استرالیایی بعد از گزیده شدن با نیش مار تا بیش از یک سال حس بویایی خود را از دست داد. این مرد 30 ساله بعد از گزیده شدن با نیش شاه‌مار قهوه‌ای، به بیمارستان انتقال یافت اما پزشکان از آنجایی که تصور می‌کردند علائم شدیدی ندارد از دادن پادزهر به بیمار خودداری کردند. اما چند روز بعد، حس بویایی مصدوم به مرور کاهش یافت و در عرض چند هفته بویایی‌اش به کلی از بین رفت. پزشکان بعد از معاینه او اعلام کردند با وجود آنکه نیش شاه‌مار قهوه‌ای به ندرت روی سیستم عصبی اثر می‌گذارد، نیش برخی انواع مارها ممکن است حس بویایی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

 علت عجیبی برای سکسکه

وقتی سکسکه می‌کنید و متوقف نمی‌شود چه می‌کنید؟ چندی پیش مردی 35 ساله به خاطر عدم‌توقف سکسکه سه بار به پزشک مراجعه کرد تا راهی برای بند آمدن آن بیابد. دو بار اولی که این مرد به بیمارستان مراجعه کرد، پزشکان دارویی برای کاهش آن تجویز کردند. اما سکسکه‌اش تا دو روز بعد هم ادامه داشت. در سومین مراجعه این مرد به بیمارستان، پزشکان متوجه وجود توموری در گردنش شدند که به عصب «فرنیک»، از اعصاب گردنی فشار وارد می‌کرد. این عصب، سیگنال‌هایی را از مغز به دیافراگم می‌فرستد. به دلیل فشاری که روی این عصب وارد می‌شود، سیگنال‌های اشتباه به دیافراگم ارسال می‌شود که باعث انقباض غیرارادی ماهیچه‌ها شد‌ه و درنهایت منجر به سکسکه می‌شود.

 «فلفل روح» و پارگی مری

فلفل روح جزء تندترین فلفل‌های دنیاست. چندی پیش حادثه‌ای که برای یک مرد بر اثر خوردن این نوع فلفل رخ داد، در دنیا خبرساز شد. در این اتفاق، مردی 47 ساله اهل کالیفرنیا بعد از خوردن فلفل روح دچار استفراغ مداوم شد به‌طوری که قطع نمی‌شد. استفراغ او به حدی شدید بود که بخشی از مری‌اش را سوراخ کرد. در صورتی که این شرایط درمان نمی‌شد، ممکن بود این فرد جان خود را از دست بدهد. این مرد 23 روز در بیمارستان بستری بود و سپس به همراه لوله تغذیه به خانه فرستاده شد.

 کرمی 6 متری در روده

پزشکان توانستند از روده یک مرد چینی 38 ساله یک کرم 6 متری پیدا کنند که بیش از دو سال در درون روده این مرد بوده است. انگل این کرم بر اثر خوردن گوشت خام به بدن او منتقل شده بود. افراد بر اثر خوردن گوشت نپخته یا نیم‌پز گاو آلوده به این انگل مبتلا می‌شوند. این کرم تا سال‌ها داخل معده انسان زندگی می‌کند و تا زمان بروز علائم، قابل شناسایی نیست. فرد معمولا علائمی چون معده درد، کاهش وزن و حالت تهوع دارد.

 سندروم راپونزل

این سندروم به حالتی اطلاق می‌شود که فردی تمایل زیادی به خوردن مو دارد و همین امر ایجاد توده‌ای از مو داخل معده می‌کند. در شرایط عجیب این حالت، چندی پیش زنی 38 ساله دچار تهوع شده بود به‌طوری که قادر به خوردن هیچ غذایی نبود. پزشکان بعد از معاینه، تشخیص سندروم راپونزل دادند. در این سندروم، موهایی که فرد می‌خورد، به صورت گلوله‌ای مویی‌شکل درون معده تشکیل می‌شود. این گلوله معمولا دمی دارد که تا روده امتداد می‌یابد. این سندروم غالبا بر اثر نوعی اختلال روانی ایجاد می‌شود که فرد به خوردن موهای خود تمایل دارد. پزشکان در یک عمل جراحی در این زن، دو گلوله مویی را از معده‌اش خارج کردند. یکی از گلوله‌ها بین 10 تا 15 سانت بود و دم کوتاهی داشت که تا روده کوچک کشیده شده بود. گلوله موی دومی پایین‌تر از گلوله اولی پیدا شد و بین سه تا چهار سانت بود.

 مردی که گوشی موبایل می‌خورد

یک زندانی در ایرلند گوشی موبایلی را بلعید؛ به‌طوری که پزشکان با روش‌های معمول قادر به خارج کردن آن نبودند. آنها ابتدا 18 ساعت صبر کردند تا گوشی به روش طبیعی و از طریق سیستم گوارشی فرد دفع شود اما گویا گوشی در معده او جا خوش کرده بود. در نتیجه پزشکان سعی کردند گوشی را با کمک ابزارهای پزشکی مانند پنس از راه مری خارج کنند اما گوشی به درستی در مسیر مری قرار نمی‌گرفت تا بتوان آن را خارج کرد. آنها درنهایت، در فرآیند عمل جراحی گوشی را از معده خارج کردند.