۰ نفر

اجرای طرح جدید شهرداری تهران از ١٥ دی:

پارکبان‌ها به خانه می‌روند

۷ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰
کد خبر: 166978
پارکبان‌ها به خانه می‌روند

دیروز پس از ماه‌ها، اعضای شورای عالی ترفیک تهران به ریاست شهردار تهران و با حضور اعضای این شورا از جمله معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، رییس پلیس راهور پایتخت، دبیر شورای عالی ترافیک کشور و مدیرکل حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران دور هم جمع شدند تا درباره چالش‌های ترافیک پایتخت تصمیم‌گیری کنند؛

 اگرچه که از این تصمیمات اخبار چندانی منتشر نشد آن هم درحالی که این روزها پایتخت‌نشینان با ترافیک‌های عجیب و غریبی در شهر مواجه هستند. تنها موضوع منتشر شده از جلسه شورای عالی ترافیک به خبری بازمی‌گردد که از سوی معاون حمل و نقل ترافیک شهردار منتشر شده و آن به افزایش تعداد پارکومترهای سطح شهر باز می‌گردد. مازیار حسینی موضوع ترافیک ساکن و پارک حاشیه‌ای را یکی از مهم‌ترین موضوعات مدیریت ترافیک دانسته و خبر از افزایش سیستم‌های پارکومتر از ١٥ هزار دستگاه به ٣٥ هزار دستگاه در نیمه اول سال آینده داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه بر اساس تاکید شهردار تهران، موضوع مدیریت ترافیک ساکن را باید فراتر از موضوع پارک حاشیه‌ای ببینیم، گفت: اگر در گذشته‌ای نه‌چندان دور، تنها یک طرف خیابان‌ها به پارک حاشیه‌ای اختصاص می‌یافت اما امروزه دو طرف خیابان‌ها به پارک حاشیه‌ای اختصاص یافته و در بسیاری از معابر تنها یک خط عبوری برای خودروهای در حال حرکت بیشتر باقی نمانده است. وی با تاکید بر اینکه اگر ظرف ٤٨ ساعت، برگه جریمه به نشانی رانندگان متخلف ارسال شود، رانندگان این حس را پیدا می‌کنند که اگر مرتکب تخلف شوند، بی‌بروبرگرد با آنها برخورد می‌شود، گفت: در موضوع اعمال جرایم رانندگی به جای کمیت، کیفیت موضوعیت دارد و انتقال این احساس به رانندگان که اگر تخلف کنند حتما اعمال قانون می‌شوند، از میزان مبلغی که جریمه می‌شود، مهم‌تراست.

اما در عین حال، منصور نویریان، قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، دیروز در گفت‌وگو با رادیو خبر از خاتمه کار پارکبان‌ها خبر داده و گفت: براساس مصوبه شورای عالی ترافیک از ١٥ دی ماه، پارکبان‌ها جمع‌آوری می‌شوند و به جای آن شاهد افزایش تعداد پارکومترها خواهیم بود. وی با ذکر اینکه در تهران بیش از ٥٠٠ پارکبان مشغول به کار هستند، گفت: اما در عمل، امروز شاهدیم که بسیاری از نگهبان‌های محله و افرادی که هویت‌شان مشخص نیست، نیز از مردم به عنوان حق پارک پول دریافت می‌کنند که این غیرقانونی است.

آخرین راند از مبارزه پارکبان‌ها

به نظر می‌رسد بعد از ١٠ سال از آغاز به کار پارکبان‌ها، یکی دیگر از راهکارهای شهرداری تهران برای نظم بخشی به ترافیک و تردد در تهران‌ نه‌تنها به بن‌بست رسیده که عملکرد آنها به گونه‌ای بوده است که باعث شده تا شهرداری خودش تا دیر نشده، به فکر حذف این نیروها بیفتد. شاید مهم‌ترین دلیل اتخاذ این تصمیم برای حذف پارکبان‌ها، شفاف نبودن عملکرد پارکبان‌ها و گردش مالی پیمانکاران و نیروهای پارکبان باشد. به بیانی، با وجودی که تعرفه حق پارک کاملا مشخص است، با این وجود عملا پارکبان‌ها، به خصوص در معابر اصلی شهر و بخش‌های شمالی پایتخت و مراکز گردشگری و تفریحی، تا چندین برابر تعرفه مصوب از مردم پول می‌گیرند. این ماجرا تا آنجا بالا گرفت که بارها در صحن شورا در مورد آن به شهرداری تذکر داده شد و حتی سرهنگ حسن عابدی، جانشین رییس پلیس راهور پایتخت نیز با بیان اینکه مردم نباید به‌صورت دستی پولی بابت پارک حاشیه خودرو پرداخت کنند، رسما اعلام کرد: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای داریم.

نظارت برعملکرد پارکبان‌ها از ابتدا تا سال گذشته برعهده شرکت شهربان از زیرمجموعه‌های معاونت شهرسازی و معماری بوده است که از سال گذشته، این وظیفه به معاونت حمل و نقل و ترافیک محول شده است. با این وجود مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک حدود دو ماه قبل گفته بود: از سال ٩٤ سازمان حمل و نقل ترافیک قراردادی با پارکبان ندارد. درحال حاضر ١٥ هزار فضای پارک حاشیه‌ای با پارکومتر کنترل می‌شود و ١٥ هزار مابقی را در حال برگزاری مناقصه هستیم. به گفته او، پول پارک حاشیه‌ای به حساب شهرداری نمی‌رود و پول مستقیما به حساب خزانه واریز می‌شود.

٥٠٠ پارکبان تهرانی در خطر بیکاری

با این وجود، با تمام نارضایتی‌هایی که شهروندان از عملکرد نیروهای پارکبان دارند، هنوز جمع‌آوری و چگونگی کنترل خیابان‌ها در غیاب آنها با ابهاماتی روبه‌رو است. از جمله اینکه تکلیف ٥٠٠ نیرویی که هم‌اینک به عنوان پارکبان در سطح مناطق ٢٢گانه تهران فعالیت می‌کنند چه خواهد شد؟ آیا قرار است ٥٠٠ خانواده به جمع بیکاران این کلانشهر اضافه شوند؟ همچنین به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، قرار است افزایش پارکومترها تا نیمه سال آینده به طول انجامد، حالا سوال این است که در این فاصله و با وجود حذف پارکبان‌ها، به چه شیوه‌ای بر پارک خودروها در معابر نظارت خواهد شد؟

ابوالفضل قناعتی، عضو هیات‌رییسه شورای شهر  در عین اظهار بی‌اطلاعی از مفاد جلسه دیروز شورای عالی ترافیک تهران گفت: من به شخصه، با این اقدام یعنی حذف یکباره نیروهای پارکبان مخالف بودم، چراکه معتقدم برای انجام این کار باید ابتدا هم فکری برای این نیروها کرد و هم زیرساخت‌های لازم برای کنترل مکانیزه پارک خودروها فراهم شود. اسماعیل دوستی دیگر عضو کمیسیون حمل و نقل شورا نیز اما با وجود انتقادهایی که به عملکرد پارکبان‌ها و شفاف نبودن گردش مالی‌شان دارد، معتقد است: ما بارها در شورا از شهرداری خواسته بودیم یا فکری برای ساماندهی این پارکبان‌ها بکند یا آنها را جمع کند. ولی این به این معنا نیست که بدون برنامه، ٥٠٠ خانواده را بیکار کنیم. اگر قرار است آنها را حذف کنیم باید فکری هم برای کار و اشتغال پارکبان‌های فعلی بکنیم.

در همین خصوص منصور نویریان، قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: درمورد اینکه بعد از حذف پارکبان‌ها، وضعیت پارک کردن در خیابان‌ها چطور خواهد بود؟ باید بگویم، در طول این مدت مثل سال‌های قبل از آغاز به کار پارکبان‌ها عمل خواهد شد یعنی اگر در خیابانی پارکومتر وجود دارد با پرداخت وجه آن و اگر در معبری پارکبان وجود ندارد با رعایت قانون و توجه به علایم راهنمایی و رانندگی خودروی خود را پارک کنند.

وی همچنین در مورد وضعیت شغلی نیروهای پارکبان گفت: اینها در طول این سال‌ها در قالب شرکت‌های پیمانکاری با ما کار کرده‌اند. حالا هم با همان وضعیت به کار خود با شرکتی که در آن کار کرده‌اند، ادامه خواهند داد و قرار نیست بیکار شوند.