۰ نفر

جهت رفع ایراد شورای نگهبان صورت گرفت

موافقت مجلس با حذف بندهایی از سهمیه‌های ایثارگران برای ورود به دانشگاه‌ها

۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۰
کد خبر: 164940
موافقت مجلس با حذف بندهایی از سهمیه‌های ایثارگران برای ورود به دانشگاه‌ها

مجلس شورای اسلامی به منظور رفع ایراد شورای نگهبان با حذف بندهایی از ماده 3 لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه‌ کشور در مورد سهمیه ورود ایثارگران به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موافقت کرد.

بر اساس بند (ب) از ماده سه لایحه مذکور وزارتخانه‌های علوم،‌تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده دو قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران موظف هستند 25 درصد از سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بورسیه‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد اختصاص دهند. ضمن اینکه کسب حداقل 70 درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌شدگان برای کلیه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی از جمله رشته‌های پزشکی برای دارندگان سهمیه الزامی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بند (ت) و(ث) از ماده سه لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور که پیش از این هم اصلاح شده بود به منظور رفع ایراد شورای نگهبان حذف شد.

بنابراین مجلس شورای اسلامی برای تأمین نظر شورای نگهبان با حذف بندهای (ب)، (ت) و (ث) که ذکر شد موافقت کرد و بر اساس آنچه که رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در برنامه ششم توسعه این موارد لحاظ خواهد شد و علت حذف در اینجا ایراد اصل 75 قانون اساسی و دارای بار مالی است که شورای نگهبان مطرح کرده بود.

بنابراین، این مصوبه مجلس با 151 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر مورد موافقت قرار گرفت.