۰ نفر

وزیر بهداشت: وظیفه دولت تصدی گری، بیمارستان سازی و اداره بیمارستان نیست

۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۵۵
کد خبر: 164881
وزیر بهداشت: وظیفه دولت تصدی گری، بیمارستان سازی و اداره بیمارستان نیست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وظیفه دولت تصدی گری، بیمارستان سازی و اداره بیمارستان نیست بلکه باید بیمه های کارآمدی داشته باشد، خرید خدمت کرده و همه امور را به بخش خصوصی واگذار کند.

حسن قاضی زاده هاشمی عصر شنبه در آیین گشایش بیمارستان عرفان نیایش افزود: این خلاف آن چیزی است که در 35 سال گذشته و حتی قبل از آن در کشور دنبال می شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: در حوزه سلامت نگاه ما در این دولت نسبت به قبل متفاوت بوده است و بخش خصوصی را یک فرصت می دانستیم. من خودم بخش خصوصی را چاره درد در حوزه سلامت می دانم و معتقدم اگر این بخش را تقویت کنیم می توانیم سلامت ایرانیان را تامین کنیم که به این معنا نیست که حکومت در قبال مردم نسبت به بخشی که باید حمایت کند بی توجه باشد.

وی با بیان این که کمک اعضای برجسته اجرایی کشور بویژه معاون اول رییس جمهوری در این مسیر و رسیدن به هدف موثر خواهد بود اظهار داشت: یکی از مشکلاتم در وزارت بهداشت و توجه همکارانم در سراسر کشور و معاونت ها یافتن این واقعیت بود که کار ما بیمارستان سازی و اداره آن نیست و باید همراه بخش خصوصی باشیم.

وی ادامه داد: گرفتاری ما در حوزه سلامت کمتر از گرفتاری صنعت در بخش خصوصی نیست و فکر می کنم زیادتر هم است. چون بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند و بازگشت سرمایه اش در سایر حوزه ها تقریبا تضمین شده است اما در حوزه سلامت این طور نیست چون نرخ را دولت تعیین می کند. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یعنی ما سرمایه گذاری می کنیم. قیمت را دولت تعیین می کند و دولت هم به جیبش نگاه می کند که اگر توانست بیمه را در بخش دولتی حمایت کند؛ تابعی از آن هم بخش خصوصی خواهد بود. یکی از دلایلی که بخش خصوصی در حوزه سلامت رونق پیدا نمی کند همین است.

وی افزود: کسانی که در بخش خصوصی در ساخت بیمارستان، ورود تجهیزات و توسعه خدمات سرمایه گذاری می کنند عاشق کارشان هستند و از نظر بعد اقتصادی مقرون به صرفه نیست. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرمایه گذاری در بخشی است که نمی دانی محصولت را با چه قیمتی باید بفروشی و متغیری است از تصمیماتی که دیگران باید در مورد آن تصمیم بگیرند. یک بخش اشکال در این و بخش دیگر در نگاه مسوولان اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: اگر به اندازه راه، ریل، اتوموبیل و کارخانه به این حوزه هم توجه کنند باور کنید شرایط کشور از نظر خدمات در حوزه سلامت دگرگون می شود. مشکل ما این است که اقتصادیون ما خیلی با رفاه میانه ای ندارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ جلسات تصمیم گیری در این بخش هم در اختیار اقتصادیون است بلانسبت دکتر جهانگیری. یکی از غصه های من در جلسات دولت همین نگاه است و فکر می کنم نیازمند حمایت است؛‌ بخصوص در این دوره ای که در دولت تدبیر و امید واقعا توانستند تحریم ها را بشکنند و نگاه جهانیان بویژه کشورهای آسیاسی و اروپایی قدرتمند به ما متفاوت است. یک دهم، یک صدم فاینانس ها را روی حوزه سلامت بگذارید؛ در شورای اقتصاد که بسیار اثرگذارید، کمک کنید.

وی گفت: رقبا و همسایگان ما از این مسیر به توفیق های خیلی بزرگی دست یافتند. اگر بتوانیم سرمایه گذاری را در این بخش تشویق کرده و در عین حال دولت تضمین کند، اقتصادی ترین بخش، بخش سلامت می تواند باشد.

قاضی زاده هاشمی گفت: از بانک ها سوال کنید، خوش حساب ترین مشتریان شما چه کسانی هستند. پزشکان، بیمارستان ها و درمانگاه هاست. این ها از دادن وام به این بخش ها هیچ نگرانی ندارند و دولت باید یک مقدار حمایت کرده و در عین حال دست خارجی ها را برای سرمایه گذاری در این بخش باز بگذارد.

وی ادامه داد: گلایه نمی کنم اما فکر می کنم بانک های ما هم این حوزه را تجریه نکرده اند. اگر تشویق شوند به سرمایه گذاری در این بخش کاملا مقرون به صرفه است و فقط از این طریق می توانیم مجموعه صدهزار تختی را جایگزین کنیم.

وزیر بهداشت با بیان این که در دولت تدبیر و امید 10 برابر دولت های گذشته بیمارستان ساخته می شود ادامه داد: بالغ بر دو میلیون متر مربع بیمارستان در این دولت، نوسازی، بازسازی و تجهیز شد و بیشترین کمک را به اقتصاد مقاومتی کردیم و دو هزار میلیارد تومان از شرکت های دانش بنیان خرید کردیم و بالاترین خدمت به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور در این حوزه است.

وی گفت: البته هستند کسانی هم که خوششان نمی آید و راضی نیستند و متاسفانه نمی دانم چرا و چه کسانی پشت اینهاست . تریبون ها در اختیار آنهاست و علیه جامعه پزشکی فعالیت می کنند و گاهی اوقات به نظر من در جهت شکست و برخورد با منافع ملی کار می کنند ولی موثر نیست چون مردم جامعه پزشکی را واسطه بین خود و خدا می دانند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در یکی دو دهه گذشته دیدید چقدر یک طرفه علیه جامعه پزشکی حرف زدند اما موثر واقع نشد. ورودی ما که کنترل شده نیست. همه نوع افراد و همه قشر و با باورهای مختلف؛ شاید ظریب هوشی شان به هم نزدیک بوده اما مرامشان متفاوت بوده است. ممکن است افراد متخلفی هم بیایند و ورود پیدا کنند اما قضاوت جامعه متفاوت است. معتقدم که فرمایش مقام معظم رهبری شاید بهترین گواه بود و هست در مورد این که این مجموعه از سرمایه های مهم کشور است و باید در جهت پایداری و تقویت آن تلاش کرد.

وزیر بهداشت افزود:‌ طرح تحول سلامت را آقای روحانی شروع کرده و ادامه دادند و در جلسات دولت بیشتر از هر کسی شخص رییس جمهور پای این طرح بوده و حمایت می کنند؛ بعد از آقای روحانی، آقای جهانگیری هستند و به آنها دلمان گرم است. آخرین باری هم که در دولت بحث شد و برخی اقتصادیون کم لطفی کردند ولی ایشان خیلی محکم دفاع و بعد نقل قول کردند که دو هفته قبل در خدمت رهبری بودم، ایشان باز هم سفارش کردند در مورد طرح تحول سلامت، این طرح متعلق به وزارت بهداشت نیست و مربوط به دولت است و دولت یک نوع یارانه غیر نقدی را شروع کرده و ادامه خواهد داشت.