۰ نفر

آنفلوآنزا هنوز به گوشت مرغ نرسیده است/ مرغداران پنهان‌کاری نکنند

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۰۹
کد خبر: 163903
آنفلوآنزا هنوز به گوشت مرغ نرسیده است/ مرغداران پنهان‌کاری نکنند

حدود یک ماه از شیوع آنفلوآنزا مرغی در کشور می‌گذرد اما مانند سنوات گذشته به سرعت همه‌گیر نشده است به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی نه تنها این شیوع جدید سرعت انتقال پایین‌تری دارد بلکه هنوز به مرغداری های پرورش مرغ گوشتی نرسیده است.

آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان یا همان آنفلوآنزا مرغی که طی چندین و چند سال گذشته گونه‌های مختلفی در کشور شیوع پیدا کرده و تلفات بسیاری برای مرغداران و تولید در این زمینه داشته است اما سویه جدید منتشر شده امسال یا همان آنفلوآنزا مرغی از نوع  h۵n۸ به نظر می‌رسد سرعت انتقال و گسترش و شیوع اش بسیار کندتر از سویه‌های آن در سال گذشته است، چرا که طی ماه گذشته تنها در چند واحد مرغداری مرغ تخم‌گذار در شهرستانهای ملارد و شهریار استان تهران و البرز متنشر شده و به گفته محمد علی کمالی سروستانی – مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی- سرعت انتقال آنفلوآنزا سویه  امسال بسیار کندتر از سویه‌های سنوات گذشته است و خوشبختانه هنوز به واحدهای مرغداری پرورشدهنده مرغ گوشتی انتقال پیدا نکرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی افزود: مرغداران توجه داشته باشند که مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی را در راستای کنترل این بیماری و جلوگیری از گسترش آن به واحدهای دیگر جدی بگیرند و ضمن قرنطینه کامل مرغداری‌های مرغداران مناطق آلوده حتی در برقراری ارتباطشان با دیگران باید احتیاط بیشتری به خرج دهند چون ممکن است ویروس این بیماری روی لباس آن‌ها باشد و در تعامل با دیگران آن را منتقل کنند.

وی ادامه داد: جابه‌جای کود و نهاده‌ها، جابه‌جایی و رعایت مسائل بهداشتی شخصی برای مرغدالران به ویژه برایم ناطق آلوده تهران و البرز باید به صورت جدی مورد توجه مرغداران و سازمان دامپزشکی قرار گیرد تا این بیماری گسترش پیداد نکند و حتی مرغداران از واحدهای خود به ویژه در مناطق آلود و اطراف آن بهتر است جوجه ریزی خود را به تاخیر بیاندازد تا از این بیماری عبور کنیم.

پنهان‌کاری به زیان مرغداران است اما دولت بیشتر حمایت کند

کمالی با بیان اینکه مرغداران بهتر است واحد تولیدی خود را بیمه کنند و صندوق بیمه نیز باید به بهترین شکل نسبت به جبران خسارت اقدام کند، تصریح کرد: پنهان کاری بیماری و عدم اعلام آن از سوی مرغداران به زیان خودشان و واحدهای همسایه آنهاست چرا که این بیماری در صورت پنهان‌کاری هم، تلفات خود را شاید در وسعت بیشتر خواهد داشت و مرغداران همسایگانشان  زیاد می‌کنند بنابراین بهتر است به محض اطلاع و مشاهده، آن‌را به اطلاع سازمان دامپزشکی در منطقه خود برسانند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی اعلام کرد: سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی باید بدانند که مرغداران سرمایه‌ای جز واحدهای تولیدی‌شان ندارند و در صورت بروز بیماری و از بین رفتن تولیدشان آن‌ها دیگر نمی‌توانند در ادامه تولید مشارکت کنند. بنابراین باید هرچه سریعتر نسبت به جبران خسارت آن‌ها اقدام کند. از سوی دیگر دولت باید توجه داشته باشد که اعتبارات مورد نیاز برای جبران خسارت مرغداران آسیب دیده را به سرعت در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دهد و به جای امهال تسهیلات مرغداران آسیب دیده که در برگیرنده سود اضافی است، بازپرداخت تسهیلات‌شان را تا پس از بیماری به تعویق بیاندازد و طرح تنفس اعلام کند.