۰ نفر

روحانی: منشور حقوق شهروندی تا پایان آذر و ضرورت اجرای آن منتشر می شود

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 163606
روحانی: منشور حقوق شهروندی تا پایان آذر و ضرورت اجرای آن منتشر می شود

رئیس جمهور با یاد آوری اینکه یکی از وعده‌ایش انتشار حقوق شهروندی بوده، از انتشار منشور حقوق شهروندی تا پایان آذر امسال خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (یک شنبه) در محل ریاست جمهوری و در دیدار جمعی از علمای اهل سنت اظهار کرد: ما باید حقوق مردم را  بر مبنای حقوق شهروندی ببینیم. یکی از وعده‌های من انتشار حقوق شهروندی بود که اگر خداوند توفیق دهد در همین ماه آذر این کار را انجام می‌دهیم و با حضور حقوق‌دانان از منشور حقوق شهروندی رونمایی می‌کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه این منشور باید در سراسر کشور اجرا شود، ادامه داد: در پایان این منشور قول داده‌ایم که گزارش سالانه‌ای درباره‌ی آن ارائه دهیم و اگر بحث تکمیلی در آن وجود دارد سالانه تکمیل شود و در جاهایی  که نیاز است لایحه ارائه شود ارائه دهیم تا در مجلس قانون شود. هر که شهروند ایران است فارغ‌ از مذهب، قومیت، محل زیست و نوع شغل باید از حقوق شهروندی بهره‌مند شود.

رئیس جمهور با بیان این که همیشه در میان کشورهایی که تنوع قومی یا مذهبی داشته‌اند دو دیدگاه حاکم بوده، خاطر نشان کرد: دیدگاه اول تفکر اقتدار گرایانه مرکزیت است که مبنایش این است که اقلیت‌ها را همواره به عنوان یک مشکل و تهدید تلقی کند و مساله تنوع اقوام و مذاهب را امنیتی ببیند. ما وقتی مساله‌ای را امنیت ببینیم لوازم و تبعات خاص خودش را  خواهد داشت. شاید دوره‌ی رضاخانی چنین تفکری حاکم بود که مرکزیت فلات ایران باید دارای یک قدرت برتر باشد تا بتواند بر مناطق مرزی تسلط قهرآمیز داشته باشد. این مبنایی که هنوز برخی از کشورها به دنبال آن هستند.

وی اضافه کرد: مبنای دیگر این است که اقوام و مذاهب مختلف به عنوان فرصت و مزیت یک کشور هستند و باید تحت عنوان همزیستی مسالمت آمیز از این ظرفیت استفاده کرد و همه اقلیت‌ها باید از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند. مبنای جمهوری اسلامی از آغاز انقلاب تاکنون این نظریه دوم بوده است.

رئیس جمهور همچنین گفت: بر این مبنا اقوام و مذاهب و تنوع‌های مختلف قومی ؛ حتی فرهنگ‌های کوچک،  و خرده فرهنگها زیر لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت به عنوان فرصت و نه تهدید نمی‌شود.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد:‌ البته مناطق مرزی جدای از مساله قومیت و مذهب  دارای مشکلاتی هستند. مناطق مرزی ما نسبت به مرکزیت از تعادل برخوردار نیستند که باید این تعادل ایجاد شود. و طرح‌های بزرگ عمرانی، در مناطق بزرگ مرزی اجرا شود که استفاده‌اش برای کل کشور بود.

وی یاد آور شد: در این دولت تحول در بندر چابهار و تبدیل آن به یک بندر ارتباطی و بین قاره‌ای یک فعالیت مهم بوده است. بیشترین تلاش ما در بنادر برای جذب بنادر و مشارکت  خارجی است. من در کمتر ملاقاتی است با همسایگان، مساله مشارکت در چابهار و اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و خراسان جنوبی و سرخس و در  نهایت اتصال دریای عمان به آسیای مرکزی، چین، روسیه ، اروپای شرقی، مرکزی و حتی غربی را مطرح نکرده باشم.

روحانی گفت: اگر این بندر با همه ظرفیت خود فعال شود و این راه آهن به سرانجام برسد اتفاق بسیار  خوبی خواهد بود. و همه تلاش ما سرعت بخشیدن به این طرح استانی و ملی است.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به سفرهای استانی بیان کرد:‌ قول‌هایی که در سفرهای استانی داده شده صد در صد اجرایی نشده اما اراده  و تلاش ما اجرای صد در صدی آنهاست. اشکالش هم از ما نیست چرا که از نیمه دوم سال 93 با کاهش قیمت نفت ما با کاهش درآمد مواجه شدیم که در همه‌ی طرح‌های عمرانی تاثیر گذار بود.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد:‌ برنامه‌ی ما این است که از تنوع قومی حداکثر استفاده را برای تعالی و غنی سازی فرهنگی به کار ببریم. آنچه بلوچ، کرد، ترکمن و .... به ما می‌دهند یک فرهنگ غنی است. بخش بزرگی از این فرهنگ غنی و بزرگ ایران از اقوام و مذاهب مختلف ترکیب یافته است. مگر ما از کتب، تفاسیر و تاریخ و عرفان نوشته شده توسط اهل سنت استفاده نمی‌کنیم. امام خمینی  وقتی از عرفان بحث می‌کند از محی‌الدین عربی  صحبت می‌کند. ما یک منبع غنی به نام اسلام داریم.

وی با بیان این که در ایران افتخارات  هیچ وقت بر مبنای مذهب نبوده است، تاکید کرد:‌ ما به سعدی و مولانا افتخار می‌کنیم و بحث این نیست که شیعه یا سنی هستند. در انقلاب اسلامی هم درباره آن تفکری که صاحبان و معماران انقلاب از امام راحل تا شهیدان مطهری و بهشتی و مرحوم طالقانی و شریعتی و همه صاحب‌نظران اهل فکر سخن می‌گفتند به صورت جهان شمول بحث می‌شد. مبحث فرهنگ عاشورا و امام حسین فقط بحث شیعه نیست بلکه بحث مبارزه با ظلم  و دیکتاتوری و فساد است. امام حسین (ع) از آزادی و آزادگی صحبت می‌کند و علت این که همه قلوب عالم جذب امام حسین (ع) شده به این خاطر این است که همه تفکرش را در قالب یک مذهب نمی‌بینیم بلکه جهان شمول و انسان شمول می‌بینیم.و یا امیر المومنین (ع) را در چارچوب مذهب تعریف نکرده‌ایم .

رئیس جمهور در ادامه یاد آور شد: از آغاز انقلاب اسلامی هیچ وقت بحث قومیت و مذهب نبوده بلکه بحث انقلاب اسلامی ملت ایران بوده که  اسلامش به همه مذاهب و ایرانش به همه‌ی اقوام تعلق دارد. مشکلات موجود در کشور هم مشکل شیعه و سنی و مسیحی  و یهودی و درکل مشکل ادیان نیست، بلکه مشکلات همه‌ی ایرانیان است.

وی با اشاره به اینکه مشکل شماره یک امروز کشور اشتغال است اظهار کرد: مشکل امروز کشور مبارزه با بیکاری، مهار تورم ، کمبود آب، و بحث‌های محیط زیستی است. وقتی آلودگی می‌آید فرقی نمی‌کند که به ریه‌ی شیعه و یا سنی می‌رود وقتی تروریسم تهدید می‌کند مشکل شیعه و سنی نیست، بلکه مشکل همه‌ی ما است. خدای نکرده اگر انفجاری خ بدهد آثار مخرب آن دامن هر کس که هر مذهبی را دارد می‌گیرد و ناامنی دامن همه ما را می‌گیرد.امروز امنیت برای همه‌ی ما است.

وی ادامه داد: آثار جذب سرمایه‌ی داخلی برای همه‌ی ماست. ما باید در سیستان و ترکمن صحرا، کردستان، خراسان جنوبی، آذربایجان و همه ایران سرمایه جذب کنیم ما باید تکنولوژی و سرمایه بیاوریم وگرنه مشکلات ما حل نمی‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد:‌مسیر ما از روز اول مسیر وحدت بوده است . من همواره به وزراء ، معاونین و استانداران و فرمانداران تاکید کردم که اساس کار ما بر مبنای شایسته سالاری است. ما در بحث اقوام و مذهب و جنسیت در کشور مشکلاتی داریم که باید رفع شود. وقتی یکی از وزرا گفت که می‌خواهد یکی از معاونینش را از اهل سنت انتخاب کند به او گفتم که این کار را انجام دهد. و می‌بینیم  که وزیر نفت یکی از معاونینش را از اهل سنت انتخاب  کرده است .

وی اضافه کرد:‌زمانی که وزیر خارجه یک سفیر را از اهل سنت قرار داد او را تشویق کردم. و در سفر به شرق آسیا به  آقای ظریف تاکید کردم که این کار را انجام دهد و ادامه بدهد. ما  فرماندار اهل سنت زن هم داشته‌ایم و داریم. چرا که مبنای ما شایسته  سالاری است.

روحانی با تاکید بر این که هیچ  چیز برای ما مهمتر از دستور قرآن نیست، افزود:‌ قرآن ما را به برادری یعنی عضویت در یک خانواده درآورده است، ما همه اعضای یک خانواده هستیم و اگر به دنبال اختلاف و انشقاق برویم، یعنی به لبه پرتگاه برویم  معنایش این است که از اصل اسلام جدا شده‌ایم.

رئیس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد:‌قدرت ما مسلمانان و ایرانیان را وحدت ما تشکیل می‌دهد مگر در جنگ مردم کردستان مانند مردم خوزستان مورد تعرض قرار نگرفتند. آنجایی که بمب باران شیمیایی شد مردم کرد و مسلمان سردشت بودند. وقتی تهدید به سراغ ما می‌آید نمی‌پرسد این شهر شیعه  است یا سنی. به هیچ بمبی نمی‌توان سفارش اعتقادی کرد. خطر برای همه‌ی ماست. و  وحدت ما باید برای قدرت اسلام و همه ایران است.

روحانی با اشاره به مشکلات موجود در منطقه تصریح کرد:‌ این همه معضلات درمنطقه و این تکفیری‌ها که جز خسارت برای مسلمانان و منطقه و شمشیر به رخ قرآن کشیدن کاری نکردند برای مردم جز خونریزی ، ویرانی و در به دری یتیمی و آوارگی چه آوردند. آیا این ها اشتغال ، فناوری و توسعه برای مردم آورده‌اند. هر چه انسان پاک بود کشتند و آثار تاریخی را از بین بردن و به دروغ به نام اسلام و جهاد این کار را کردند.

وی ادامه داد: اسلامی که ما می‌شناسیم اسلام رحمت است. و هرکه شهادتین گفت از نظر ما مسلمان است. با کلمه شهادتین حتی پیغمبر (ص) که هم با علم الهی و هم درایت سیاسی خود انسان‌ها را می‌شناخت  کسی که شهادتین را می‌گفت در جمع خودشان راه می‌داد و در را به رویشان نمی‌بست.پیغمبر (ص)‌منافقان را هم می‌شناخت اما در مسجدش راه می‌داد؛ چرا که پیغمبر (ص) احکام اسلام را پیاده کرد.

روحانی همچنین تاکید کرد:‌ امروز اگر همه مسلمانان دور هم جمع شویم  در برابر دنیای ظلم و استبداد و  کفر باز هم کم هستیم و دیگر نباید بین خودمان اختلافی باشد. می‌گویند صد دوست کم است  و یک دشمن زیاد است. هر چقدر متحد باشیم باز هم باید متحد تر شویم.  و قدرتمان یک پارچه‌تر شود.

رئیس جمهور در پایان اظهار کرد:‌البته اگر حقوقی تضییع شده باید احقاق حق کنیم اگر در برنامه عمرانی اعتدال رعایت نشده باید رعایت کنیم. و در بودجه ریزی ملی بر مبنای تعادل حرکت کنیم. ممکن است  اشکال و ایرادی وجود داشته باشد،  باید آن را حل کنیم.