۰ نفر

اختلاف بر سر انتصاب رئیس حساس‌ترین بخش عمرانی وزارت راه

۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۴
کد خبر: 163339
اختلاف بر سر انتصاب رئیس حساس‌ترین بخش عمرانی وزارت راه

پس از استعفای پورسید آقایی از مدیرعاملی راه‌آهن، وزیر راه، سعید محمدزاده را از مدیرعاملی شرکت ساخت برداشت و به مدیرعامل راه‌آهن منصوب کرد، حال صندلی مدیرعاملی شرکت ساخت چند روزی‌ست که خالی است و با وجود گزینه‌‌های مناسب داخلی، آخوندی به دنبال گزینه بیرونی است.

 ‌هیات وزیران در جلسه بعد از ظهر یکشنبه 14 آذرماه، به ریاست ‌رئیس‌جمهور‌، به «سعید محمدزاده» به‌ عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران رأی اعتماد داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمدزاده پیش از این‌ در شرکت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران معاون فنی و زیربنایی‌ بود و پس از رفتن نورزاد از شرکت ساخت، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل شد.

روز یکم مهرماه سال 92 بود که طی حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی، «علی نورزاد» به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل وقت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل منصوب شد.

‌علی نورزاد‌ رﺋﯿﺲ داﻧﺸﮑﺪه ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ آب و ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﺻﻨﻌﺖ آب و ﺑﺮق (ﺷﻬﯿﺪ ﻋﺒاس‌پور) بود، وی همچنین معاون برنامه‌ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران و نیز عضو و دبیر کمیسیون تحول اداری در همان شرکت بود‌؛ نورزاد مدیریت پروژه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس را نیز بر عهده داشت‌.

در عین حال انتصاب چنین فردی با سوابق ذکر شده در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل که استراتژیک‌ترین و حساس‌ترین بخش زیرساختی و عمرانی وزارت راه و حتی کشور محسوب می‌شود جای تأمل داشت.

به هر حال ساخت راه‌آهن، جاده، آزادراه و بزرگراه که زیرساخت‌های عمرانی کشور محسوب می‌شوند در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل انجام می‌شود اما آخوندی آن زمان (به دلیل فشار‌‌های نزدیکان)، علی نورزاد از اهالی استان مازندران و شهرستان نور را با وجود تخصص در حوزه آب و نفت و انرژی، در شرکت ساخت منصوب کرد، نورزاد قطعاً در حوزه تخصصی خود خوب عمل کرده بود اما این لزوماً بدان معنا نیست که در حوزه‌های تخصصی دیگر نیز بتواند مناسب عمل کند.

در دوره سه ساله‌‌ فعالیت نورزاد در شرکت ساخت، تحول چندانی رخ نداد و پس از رفتن وی، محمدزاده از معاونت فنی راه‌آهن به سمت مدیرعاملی شرکت ساخت منصوب شد.

پس از استعفای محسن پورسیدآقایی از مدیرعاملی راه‌آهن که در پی سانحه برخورد قطارهای مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد در ایستگاه هفت‌خوان بین سمنان و دامغان، محمد‌زاده، از سوی هیأت دولت به سمت مدیرعامل راه‌آهن منصوب شد.

حال شنیده‌ها‌ حاکی از آن است که هیأت مدیره شرکت ساخت و در رأس آنها رحمتی به عنوان وزیر راه اسبق، تصمیم دارند برای تعیین مدیرعامل، یکی از افراد‌ داخل مجموعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل را برای انتصاب مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به وزیر راه و شهرسازی معرفی کنند اما آخوندی ظاهرا با فشار اطرافیان، به دنبال تکرار خطا و انتصاب مجدد مدیرعامل شرکت ساخت از افراد بیرونی‌ است.

به هر حال قطعاً انتخاب مدیر‌ از ‌داخل مجموعه مزایایی برای آن ارگان دارد که از آن جمله می‌توان به آگاهی با سیستم کاری و شناخت مجموعه، اهداف و برنامه‌های تعیین‌شده اشاره کرد.