۰ نفر

شمال شرق کشور ۱۲ درجه سردتر می‌شود

هشدار سازمان هواشناسی به مسافران

۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۱:۵۹
کد خبر: 163094
هشدار سازمان هواشناسی به مسافران

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که استان‌های واقع در شمال شرق کشور در دو روز آینده دچار افت دمای هفت تا ۱۲ درجه‌ای می‌شوند که تمهیدات لازم باید اندیشیده شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سازمان هواشناسی کشور عصر پنجشنبه 18 آذرماه اطلاعیه‌ای صادر کرد که متن آن به شرح ذیل است:

پیرو اطلاعیه‌های گذشته و بر اساس اطلاعات ایستگاه های هواشناسی کشور و تصاویر دریافتی از ماهواره‌های هواشناسی با ورود سامانه بارشی، بارش در استان های گیلان و مازندران آغاز شده است.

پیش‌بینی می‌شود به‌ تدریج (به‌ویژه از اواخر وقت امروز تا صبح جمعه) بر شدت بارش در این مناطق افزوده شود که می‌تواند منجر به آبگرفتگی معابر شود.

در همین مدت مه غلیظ، بارش برف و کولاک به‌ ویژه در دامنه‌ها و ارتفاعات البرز در استان های گیلان، مازندران و گلستان موجب محدودیت دید و اختلال در تردد جاده‌ای خواهد شد.

همچنین با توجه به افزایش سرعت وزش باد، امروز دریای خزر مواج و طوفانی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود ارتفاع موج در مناطق نزدیک ساحل به بیش از دو متر برسد.

ضمناً پیامد عبور این سامانه بارشی کاهش نسبی دما در سواحل شمالی کشور از روز پنجشنبه تا صبح شنبه (بین سه تا 6 درجه) و وزش باد شدید طی روز پنجشنبه (سرعت باد 36 تا 54 کیلومتر بر ساعت) خواهد بود.

همچنین طی روزهای پنج شنبه تا صبح شنبه دمای هوا در شمال غرب کشور و جنوب رشته کوه البرز در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، تهران، مرکزی، قم و سمنان بین پنج تا 10 درجه و روز جمعه تا شنبه در شمال شرق بین هفت تا 12 درجه کاهش خواهد یافت.

گفتنی است خلیج فارس و تنگه هرمز نیز از بعد از ظهر جمعه تا بعد از ظهر شنبه مواج و متلاطم پیش بینی می شود.

بر این اساس با پیش‌بینی شرایط فوق توصیه می‌شود جهت کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم بکار گرفته شود از جمله:

1- همراه داشتن تجهیزات زمستانه برای گذر از جاده‌های کوهستانی البرز به سبب کولاک و برف.

2- مدیریت انتقال و مصرف سوخت و انرژی در نوار شمالی کشور از جمعه تا شنبه به سبب افت دما.

3- اجتناب از تردد قایق های کوچک ماهیگیری و تفریحی در مدت طوفانی بودن دریا.