۰ نفر

سورپرایز ترامپ برای دنیا

۲ آذر ۱۳۹۵، ۱:۴۸
کد خبر: 159750
سورپرایز ترامپ برای دنیا

زمانی‌که ترامپ در ماه ژانویه وارد کاخ سفید ‌شود چه کسی را جایگزین جان کری در وزارت خارجه این کشور می‌کند؟ بدون شک این انتخاب ترامپ یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که وی در طول ریاست‌جمهوری خود خواهد گرفت. وزیر خارجه‌ای که سیاست‌های بین‌المللی ترامپ را در طول 4سال ریاست‌جمهوری وی تعیین خواهد کرد: آیا جهان شاهد جنگ‌های بیشتر خواهد بود یا صلحی نسبی در فضای پرتنش جهان حکمفرما خواهد شد.

اما با توجه به گزینه‌های احتمالی‌ای که ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا مدنظر دارد، به نظر وقوع جنگ‌های بیشتر اجتناب‌ناپذیر است. به گزارش گلوبال ریسرچ، یکی از جنجال‌بر‌انگیز‌ترین ملاقات‌هایی که ترامپ در چند روز اخیر داشته، دیدار با رقیب جمهوری‌خواه سابق خود برای پست وزیر خارجه، میت‌ رامنی بوده است. از دیگر گزینه‌های ترامپ برای هدایت وزارت امور خارجه آمریکا می‌توان به شهردار اسبق نیویورک رودی‌جولیانی و همچنین تندرو محافظه‌کار جمهوری‌خواه جان بولتون اشاره کرد. جولیانی که یکی از مخالفان توافق هسته‌ای است عقیده دارد که برجام بدترین قرارداد تاریخ آمریکا است. همچنین بولتون که از اعضای دولت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، جورج بوش، است، عقیده دارد که ایران، چین و روسیه دشمنان آمریکا هستند.

سناتور کورکر، کسی که یکی از حامیان جنگ عراق بود و تلاش‌های زیادی برای کمک به دولت اوکراین در جنگ دونباس کرد، از دیگر گزینه‌های احتمالی وزیر امور خارجه ترامپ است. یکی دیگر از افرادی که ترامپ برای وزارت خارجه مدنظر دارد، نیکی هالی، فرماندار ایالت کارولینای جنوبی است، کسی که قانونی را در ایالتش به تصویب رساند که طی آن نهادهای دولتی این ایالت حق دادوستد با شرکت‌هایی که اسرائیل را تحریم کردند، ندارند. به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، ایالت کارولینای جنوبی اولین ایالتی است که در مقابل تحریم‌های ضداسرائیلی عکس‌العمل نشان داده است.

از طرفی، به گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ به‌دنبال آن است تا با تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی این کشور نیز برای برعهده گرفتن این پست نشست‌هایی داشته باشد. هنری کیسینجر از دیگر گزینه‌های احتمالی ترامپ برای پست وزارت امور خارجه است. کیسینجر وزیر خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون و همچنین مشاور سابق امنیت ملی این کشور بوده است. انتخاب کیسینجر می‌تواند سیلی محکمی به‌صورت هواداران ترامپ باشد، چرا که اگر او سکان هدایت سیاست‌های خارجی آمریکا را برعهده گیرد، آمریکا بدون شک وارد جنگی دیگر خواهد شد.

نکته مشترکی که در رابطه با گزینه‌های احتمالی ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا وجود دارد این است که همه آنها حامی اصلی رژیم صهیونیستی هستند. ترامپ در جریان ستادهای انتخاباتی خود گفت که دوست دارد تا توافق صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی شکل گیرد، اما نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی و یکی از تندروهای اسرائیلی ادعا کرده است که با انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، دوران فلسطین به پایان می‌رسد. بنیامین نتانیاهو پیش از این نیز از ترامپ به‌عنوان دوست واقعی اسرائیل یاد کرده بود. سوالی که مطرح می‌شود این است که صهیونیست‌ها چه چیزی در مورد سیاست‌های خارجی ترامپ در خاورمیانه می‌دانند که این‌طور اظهار نظر می‌کنند و ما نمی‌دانیم!!؟

 

سردرگمی ترامپ در رابطه با چین و روسیه

دونالد ترامپ گفته است که خواهان روابط بهتری با روسیه برای مبارزه با داعش است. به گزارش لس‌آنجلس‌تایمز، در تماس تلفنی که پوتین برای تبریک پیروزی ترامپ به او داشت، دو طرف در رابطه با مسائل مختلفی با هم گفت‌وگو کردند، موضوعاتی همچون چالش‌ها و تهدید‌هایی که دو کشور با آنها روبه‌رو هستند، استراتژی‌های اقتصادی دو کشور و رابطه تاریخی میان آمریکا و روسیه. همچنین او به‌دنبال توسعه روابط و معاملات تجاری با چین است.

به گزارش گلوبال تایمز، اگر ترامپ بخواهد تعرفه‌های سنگین بر تجارت با چین وضع کند به ضرر برخی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی تمام خواهد شد. با وضع تعرفه‌، چینی‌ها از خرید بوئینگ آمریکا به سمت خرید هواپیما از اروپایی‌ها متمایل خواهند شد و همچنین فروش خودروهای آمریکایی در این کشور به‌شدت کاهش خواهد یافت.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، تولیدات شرکت اپل و همچنین سویا و ذرت این کشور نیز از جمله محصولاتی هستند که ممکن است با افزایش تعرفه‌های تجاری از بازارهای چین حذف شوند. از طرفی رئیس‌جمهوری چین با تماس تلفنی که برای تبریک به ترامپ داشت، خاطرنشان کرد که بهترین گزینه برای دو کشور همکاری میان آنها است.

به گزارش گلوبال ریسرچ، اما ترامپ در رابطه با ایران نظرات متفاوتی دارد. او ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین چالشی که سیاست خارجی ترامپ با آن روبه‌رو است، برقراری رابطه دوستانه با روسیه یا تجدیدنظر در رابطه تجاری با چین نیست. به عقیده آنها مهم‌ترین چالش بین‌المللی او تعامل با ایران و متحدانش در خاورمیانه است. حال چه نتیجه‌ای باید در مورد سیاست‌ خارجی ترامپ در رابطه با خاورمیانه بگیریم!؟ سورپرایز ترامپ به زودی با اعلام وزیر امور خارجه آمریکا معلوم خواهد شد، اما آنچه که گلوبال ریسرچ از اظهارات انتخاباتی ترامپ نتیجه می‌گیرد این است که شخصی که او برای وزارت امور خارجه آمریکا برمی‌گزیند به احتمال زیاد حامی رژیم صهیونیستی خواهد بود و مواضع ضد ایرانی خواهد داشت.