۰ نفر

به مهران نروید؛ امکان بازگشایی مرز وجود ندارد

۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۴۹
کد خبر: 158958
به مهران نروید؛ امکان بازگشایی مرز وجود ندارد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از صبح امروز مرز مهران از سوی طرف عراقی یکطرفه شده و زائران تا روز اربعین حسینی امکان حضور در کشور عراق از طریق مرز مهران را نخواهند داشت.

وی افزود: دو مرز شلمچه و چذابه به عنوان مرزهای جایگزین مرز مهران معرفی شده اند و اکنون ترددها از این دو مرز در حال انجام است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رئیس سازمان حج و زیارت با ارائه توصیه ای به زائران اربعین حسینی اظهار کرد: با توجه به اینکه جاده مرز چذابه باریک بوده و برخی از زائران در دو طرف جاده اقدام به پارک خودروهای خود کرده اند از زائران درخواست می کنیم به جای بهره گیری از مرز چذابه برای خروج از کشور از مرز شلمچه استفاده کنند.

اوحدی با اشاره به فراهم شدن شرایط به منظور صدور ویزا برای زائران تا فردا تصریح کرد: امروز آخرین روز ثبت نام زائران در سامانه سماح خواهد بود و پس از آن زائران باید مدارک خود را به دفاتر کارگزاری تحویل داده تا طی فردا برای آنها ویزای اربعین صادر شود.

وی با بیان اینکه هیچ یک از زائران بدون در اختیار داشتن روادید وارد کشورعراق نشوند، گفت: درخواست ما از زائران این است که به هیچ وجه بدون در اختیار داشتن روادید وارد خاک کشور عراق نشده زیرا با آنها برخورد خواهد شد.

همچنین در اطلاعیه ستاد مرکزی اربعین اعلام شده است که مرز مهران از صبح امروز از طرف کشور عراق بسته شد.

در این اطلاعیه آمده است: تا اطلاع ثانوی زائرین عزیزی که دارای گذرنامه و روادید هستند از مرزهای شلمچه و چزابه می توانند وارد کشور عراق شوند.

جلوگیری از ورود خودروها به شهر مهران

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به بسته شدن مرز مهران از سوی طرف عراقی گفت: هم اکنون پلیس در حال فراهم کردن شرایط برای ورود زائران به کشور و تسهیل در تردد آنها به سمت شهرهای مبدا است.

سردار تقی مهری گفت: اکنون بار ترافیکی در شهر مهران و اطراف پارکینگ ها سنگین است ضمن اینکه ورود خودروها به محدوده شهری نیز همچنان ممنوع است.

وی با بیان اینکه ماموران پلیس راهور و پلیس راه در معابر شهری، ورودی ها و خروجی های مهران مستقر و نسبت به هدایت و راهنمایی وسایل نقلیه اقدام می کنند، افزود: درخواست می کنیم مردم با ماموران پلیس برای تسهیل در ترددها همکاری کنند.

مهری تاکید کرد: با توجه به آغاز موجب بازگشت زائران از مرز مهران به داخل کشور، برنامه ریزی ها برای مهیا کردن شرایط مناسب در این بخش انجام شده تا در روند خروج آنها از مرز و شهر مهران تسهیل شود.

وی با تاکید بر اینکه جاده مهران - ایلام برای تسهیل در حرکت وسایل نقلیه زائران بازگشتی از عتبات عالیات یک طرفه شده است، یادآور شد: از خروجی های شهر ایلام اجازه حرکت در مسیر ایلام - مهران به خودروها داده نمی شود و کسانی که قصد عزیمت به مهران دارند باید از مسیر جایگزین ایلام - ملکشاهی - مهران تردد کنند.

به گفته وی، پلیس راه و راهنمایی و رانندگی استان های لرستان، کرمانشاه و مرکزی بدلیل بار سنگین و پر شدن ظرفیت مرز مهران از روز گذشته مانع حرکت خودروهای زائران به سمت این شهر می شوند و آنها را به مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان راهنمایی می کنند.

وی گفت: در جاده مهران - ایلام در برخی نقاط ترافیک سنگین ایجاد شده و حرکت خودروها با کندی انجام می شود که از رانندگان درخواست داریم با صبر و حوصله بیشتری در این مسیر رانندگی کرده از انجام حرکات خطرساز خودداری کرده با عوامل پلیس راه مستقر در مسیر همکاری کنند.

مهری اضافه کرد: تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اندیشیده شده ولی بدلیل افزایش حجم ترددها، زائران باید صبر و حوصله بخرج دهند زیرا جاده های ایلام ظرفیت و کشش این حجم خودرو را ندارد.

وی ادامه داد: تمام نیروهای نظامی و امنیتی همچنین امدادی، اورژانس، هلال احمر و دیگر نیروهای عملیاتی آمادگی لازم برای کمک به ایجاد تسهیل در بازگشت زائران را دارند.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهار کرد: از زائران تقاضا می شود هنگام بازگشت مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و بدلیل خستگی سفر برای زود رسیدن خود و دیگران را خطر نیندازند، از سرعت و سبقت غیر مجاز بدلیل ناآشنایی با جاده خودداری کنند تا دچار حادثه ناگوار رانندگی نشوند.

سفر به کربلا را به سال آینده موکول کنید

مدیرکل حج و زیارت ایلام گفت: به زائران توصیه می‌شود سفر به کربلا را به سال آینده موکول کنند.

«غلامرضا ممیز» اظهار کرد: با توجه به بسته شدن مرز مهران سفر به کربلا و شرکت در کنگره عظیم اربعین از این مرز امکان ندارد.

وی بابیان اینکه زائران می‌توانند از مرزهای شلمچه و چذابه تردد کنند خاطرنشان کرد: این مرزها هم کاملا شلوغ است و به زائران توصیه می‌شود سفر خود را به سال آینده موکول کنند.

ممیز خاطرنشان کرد: مرز مهران از طرف کشور عراق بسته‌شده و به‌هیچ‌وجه ممکن امکان تردد وجود ندارد.