۰ نفر

بازار داغ اتوبوس دربستی اربعین

۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۷:۳۰
کد خبر: 157848
بازار داغ اتوبوس دربستی اربعین

حضور 2 و نیم میلیون ایرانی در مراسم اربعین حسینی کربلا بازار بعضی کسب‌وکارها را به‌طور موقت داغ کرده که یکی از آنها اتوبوس‌های دربستی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ،  حدود 80 درصد از این 2و نیم میلیون نفر با اتوبوس به مبادی مرزی کشور عزیمت می‌کنند و بیشتر این افراد که در قالب کاروان‌های آشنایی و فامیلی سازماندهی شده‌اند، ترجیح می‌دهند در یک اتوبوس کنار هم باشند، به همین دلیل مراجعه به مالکان اتوبوس خویش‌فرما و شرکت‌های مسافری برای دربست کردن اتوبوس افزایش قابل توجهی داشته است. رئیس اتحادیه شرکت‌های مسافربری در این باره توضیح داد: با توجه به افزایش چندبرابری مسافران به مبادی مرزی تعداد اتوبوس‌های لازم برای این کار را آماده کردیم و به همین دلیل کمبود و افزایش بی‌رویه قیمت نداشتیم. احمدرضا عامری افزود که تعداد اتوبوس‌های درنظر گرفته شده برای این مقطع بیش از 20 هزار دستگاه بود که با توجه به جابه‌جایی بخشی از مسافران توسط برخی اتوبوس‌های خودمالک که زیرنظر شرکت‌های مسافربری کار نمی‌کنند، تعداد اتوبوس‌هایی که کلا کار انتقال زائران را انجام می‌دهند، بیش از 21 هزار دستگاه برآورد می‌شود.

نرخ دربستی توافقی است

 وی درباره روش‌های کرایه اتوبوس‌ها گفت: برخی افراد به صورت انفرادی اقدام به تهیه بلیت کرده‌اند و تعداد قابل توجهی هم که کاروان‌هایی از فامیل و آشنایان بوده‌اند، اتوبوس‌ها را به صورت دربستی کرایه می‌کنند. وی درپاسخ به این پرسش که آیا استقبال از اتوبوس‌های دربستی تفاوتی در نرخ اتوبوس دربستی ایجاد کرده است، گفت: طبق توافقی که با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط داشتیم، مقرر شد در این مقطع زمانی نرخ کرایه اتوبوس دو برابر شود و علت آن هم این بود که اتوبوس‌ها باید یک سر خالی باز می‌‌گشتند.

غیر از آن اگر اتوبوسی دربست کرایه شود ، نرخ آن توافقی است و بسته به توافقی که با راننده انجام می‌شود، افزایش 10 تا 15 درصدی در هزینه ایجاد می‌شود ولی ممکن است برخی اتوبوس‌داران با همان نرخ مصوب یعنی قیمت بلیت تا مقصد ضرب در دو  هم با مسافران توافق کنند.

سفر رفت اربعین سرو سامان دارد، برگشت نه

یک فعال حمل‌و نقل مسافری نیز در توضیح شرایط بازار اتوبوس‌های دربستی اربعین گفت: بازار اتوبوس دربستی از یک هفته گذشته داغ شده و بسیاری از کاروان‌های فامیلی و دوستی متقاضی اتوبوس به مرزهای مهران، چزابه و شلمچه هستند که البته تعداد متقاضیان مرز مهران خیلی بیشتر است.

 حسن امیدوار در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش تقاضا، قیمت اتوبوس دربستی را افزایش داده یا خیر، گفت: قیمت‌ها توافقی تعیین می‌شود و مثلا اتوبوس از تهران تا مرز مهران از 4 میلیون تا 4 میلیون و 500 هزارتومان دربست می‌شود. البته شاید نرخ‌های کمتر یا بیشتر از این هم داشته باشیم ولی تعداد آنها اندک است. وی افزود: سفر رفت تا حدود زیادی سر‌وسامان دارد و با اینکه نظارت هم نیست ولی قیمت‌ها افزایش ناگهانی ندارد اما سفر بازگشت به هیچ‌وجه سروسامان ندارد و مخصوصا اگر در هنگام بازگشت یعنی اوایل هفته بعد هوا در مبادی مرزی بارانی و سرد باشد، قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد و حجم مسافران هم انقدر زیاد است که کسی نمی‌تواند جلوی سوءاستفاده‌کنندگان را بگیرد.