۰ نفر

اعضای شورای شهر تهران عنوان کردند

حمل‌ونقل در صدر اولویت‌های بودجه شهرداری

۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۵۸
کد خبر: 157233
حمل‌ونقل در صدر اولویت‌های بودجه شهرداری

شهرداری تهران موظف است لایحه بودجه سال 96 را تا 15دی ماه سال جاری برای تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند، بنابراین تسریع در تصویب سیاست‌های ابلاغی لایحه بودجه در شورا لازم و ضروری است.

 به همین دلیل طی هفته‌های گذشته یک فوریت سیاست‌های بودجه شهرداری در سال 96 با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید و در جلسه این هفته نیز طرح «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 1396 شهرداری تهران» تصویب شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر با بیان اینکه مترصد برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بودجه سال 96 هستیم، اظهار کرد: هفته گذشته نیز یک فوریت بودجه 96 تصویب شد و اکنون منتظریم سیاست‌های شهرداری اعلام شود و آنها را با مطالبات مردم از شهرداری منطبق کنیم تا خروجی آن به پیشرفت و توسعه شهر کمک کند.

قناعتی با بیان اینکه آن چه به عنوان دورنمای بودجه سال 96 در شورا دنبال می‌شود، ادامه برنامه 5 سال دوم است، گفت: قاعدتا سیاست‌های بودجه 96 باید منطبق با برنامه 5 ساله دوم شهرداری باشد و اولویت‌هایی که در این برنامه برای مدیریت شهری تکلیف شده در سال 96 نیز دنبال می‌شود.

وی مهم‌ترین اولویت در برنامه پنجم را سلامت شهروندان بر شمرد و گفت: لازمه پرداختن به این موضوع پرداختن به زیرساخت‌های شهری در حوزه حمل ونقل عمومی است. در واقع یک سوم بودجه در برنامه 5 ساله دوم به توسعه حمل‌ونقل عمومی با محوریت مترو و خطوط اتوبوسرانی تخصیص یافته است و این موضوع در بودجه سال 96هم لحاظ خواهد شد.

قناعتی با بیان اینکه خطوط 6 و 7 مترو باید تا پایان سال 96 به اتمام برسد تصریح کرد: نباید اجازه دهیم ریل‌گذاری و ساخت مترو که با سرعت بسیار در حال انجام است متوقف شود. اکنون بیش از 70 جبهه کاری در این دو خط مشغول فعالیت هستند و این کار به همین روند کنونی باید ادامه پیدا کند. این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه امسال، ‌سال آخر فعالیت دوره چهارم شورای شهر است، تاکید کرد: با توجه به این موضوع تمرکز بودجه سال آینده باید براتمام پروژه‌های نیمه‌تمام باشد. به خصوص پروژه‌های عمرانی شهر از قبیل پل‌ها، تقاطع‌ها و مانند اینها باید با افزایش اعتبار به سرانجام برسند. با این کار به روانسازی شهر نیز کمک خواهد شد.

محیط زیست و سلامت شهر از دیگر مواردی است که قناعتی معتقد است، باید در بودجه سال آینده شهرداری مورد توجه قرار گیرد.

وی در این باره تصریح کرد: برای داشتن شهری سالم و پاک باید محیط زیست و شرایط سلامتی شهر هم در حوزه هندسی و هم محله محوری مورد توجه قرار گیرد. همانطور که می‌دانید آلودگی هوا مشکلات بسیاری برای شهروندان به وجود آورده و سالانه تعداد زیادی از شهروندان به دلیل تنفس هوای آلوده جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین انتظار می‌رود که این مهم در اولویت برنامه و بودجه شهرداری قرار گیرد.

این عضو کمسیون عمرانی شورای شهر با اشاره به رعایت درآمدهای شهری با محوریت درآمدهای پایدار عنوان کرد: بودجه سال آینده باید به گونه‌یی تدوین شود که درآمدهای شهرداری به سمت درآمدهای پایدار برود و درآمدهای غیر نقدی و غیر پایدار تا جایی که امکان دارد کاهش یابد. به گفته قناعتی پرداختن به موضوعات فرهنگی و اجتماعی از دیگر مواردی است که نیاز به توجه بیشتر دارد و باید در اهم برنامه‌های شهرداری قرار گیرد. وی در این باره اظهار کرد: متاسفانه به دلیل هجمه‌های فرهنگی برخی جوانان شهر دچار انحراف رفتاری شده و نیاز است که با انجام سرمایه‌گذاری با محوریت فرهنگسراها و توسعه مساجد جوانان را به سمت ارزش‌هایی که در انقلاب اسلامی برای ما هدف است رهنمون کنیم. همان‌گونه که به لحاظ کالبدی باید شهری پاک داشته باشیم در حوزه روحی و معنوی نیز باید این موضوع رعایت شود.

 بودجه برای فرونشست‌ها

قناعتی در پاسخ به اینکه با توجه به فرونشست‌های اخیر تهران آیا بودجه‌یی برای رسیدگی به این موضوع در نظر گرفته می‌شود یا خیر تصریح کرد: این موضوع جزو موضوعاتی است که در طول فعالیت‌های شهری باید به آن توجه شود. متاسفانه اکنون به تمام سطح زیرین شهر تهران اشراف نداریم. برخی مقارها و قنات‌هایی که از قبل وجود داشته اکنون مقاومت خود را از دست داده‌اند. بنابراین لازم است آن قسمت‌هایی که قابل شناسایی هستند شناسایی شوند. اما در مجموع پرداختن به این موضوع نیاز به عزم ملی دارد و فقط نباید مدیریت شهری را در آن دخیل دانست. همه نهادهای دولتی مرتبط باید در این موضوع به شهرداری کمک کنند. در جلسه‌یی که هفته گذشته در کمیسیون عمران داشتیم از سازمان‌ها و ارگان‌ها در خواست کرده‌ایم که نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه شهرسازی وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه شهرسازی رویکرد ما این است که برنامه‌های طرح تفضیلی را دنبال کنیم و اقدام‌هایی که خارج از این طرح باشد را به حداقل برسانیم.

 توسعه مترو مهم‌ترین اولویت بودجه

مهدی تندگویان، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز  اولویت بودجه سال آینده را توسعه حمل ونقل عمومی و به خصوص مترو برشمرد و گفت: اما آن چه مد نظر شورای شهر قرار دارد، تبدیل درآمدهای جاری به درآمدهای پایدار است که باید در سر فصل‌های بودجه سال آینده قرار گیرد. البته تاکنون شهرداری راهکار عملیاتی دقیقی در این خصوص ارائه نکرده و فقط مدعی است که در خریداری و نگهداری برخی املاک توانسته به درآمدهای پایدار برسد اما تا به امروز یک گزارش واقعی در این خصوص به شورا ارائه نکرده است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که باعث می‌شود شورا اطلاعات کافی برای بستن بودجه داشته باشد، اطلاع از میزان درآمدهای واقعی شهرداری است. شهرداری تاکنون هیچ آمار و ارقامی در این خصوص ارائه نکرده است. هفته گذشته که بحث بر سر بدهی‌های شهرداری بود هر چند رقم دقیق بدهی‌ها مشخص شد اما معلوم نبود که این میزان بدهی در مقابل چه میزان دارایی بوده است. اکنون چند سال است که با شهرداری این مشکل را داریم و به دلیل عدم اطلاع از میزان دقیق درآمدهای شهرداری نمی‌توانیم بررسی کنیم که این نهاد در سال‌های اخیر چه اندازه در توسعه درآمدهای پایدار موفق بود و باید چه برنامه‌یی برای توسعه این مهم در نظر بگیریم. وی در پاسخ به اینکه آیا برای حل مشکل فرو نشست زمین نیاز به افزایش یا تخصیص بودجه احساس می‌شود گفت: این موضوع یک مشکل مدیریتی است و ربطی به بودجه ندارد. باتوجه به اینکه امسال سال پایانی شورا و احتمالا شهردار تهران است شهرداری به دنبال آن است تا پروژه‌ها‌های خود را هر چه سریع‌تر به اتمام برساند وبه دلیل این سرعت گاه انجام کار کارشناسی با اهمال مواجه می‌شود. از سوی دیگر بخشی از فرو نشست‌ها نیز دلایل طبیعی دارد و مرتبط با سازمان‌های دیگر همچون آب و فاضلاب است که تجهیزات زیرساختی آنها نیاز به بازسازی دارد.

 عمر شورا رو به پایان است

وی با بیان اینکه نباید به دنبال افزایش بودجه فعالیت‌های عمرانی باشیم اظهار کرد: عمر شورای شهر رو به پایان است بنابراین نمی‌توانیم پروژه‌های جدید تعریف کنیم و انجام آن را بر عهده اعضای شورای بعدی بگذاریم. قطعا اولویت بودجه باید بر تمام کردن پروژ ه‌های نیمه تمام باشد.

محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز معتقد است محور بودجه شهرداری و نگاه اعضای شورای شهر باید به محیط زیست و نگهداری باغات باقی مانده در شهر باشد.

حقانی در این باره گفت: مساله بسیار مهم و قابل توجه که باید در اولویت بودجه قرار گیرد توسعه خطوط متروست اگر مساله مترو حل شود بسیاری از مشکلات از قبیل ترافیک و آلودگی هوا که مشکل اساسی مردم تهران محسوب می‌شود نیز حل خواهد شد. حقانی با اشاره به مشکلات آلودگی‌های ناشی از آب، خاک و هوا و نیز افزایش روزانه جمعیت شهر اظهار کرد: اگر می‌خواهیم شهری با زیرساختارهای مناسب و بدون وجود آلاینده‌ها داشته باشیم، باید به جای توسعه بزرگراه‌ها حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم. برای این منظور نیاز است تا مهندسان متخصص به کار گرفته شوند و تمام تلاش مان را بر بومی‌سازی تجهیزات مترو بگذاریم. حقانی با اشاره به بحث فرو نشست‌ها در تهران گفت: فرونشست‌ها در تهران جنبه اورژانسی پیدا کرده و متاسفانه شاهدیم هر کجا حفاری مترو انجام می‌شود مشکلی نیز به وجود می‌آید. دلیل آن هم این است که اطلاعات ژئوپلیتیکی درستی از سطح زیرین تهران نداریم. زمانی که قرار است طرحی را ایجاد کنیم ابتدا باید اطلاعات و نقشه راه آن را فراهم کنیم و بدانیم چه مشکلاتی زیر زمین وجود دارد. وی در این باره عنوان کرد: مهم‌ترین دلیل فرو نشست‌ها به برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی بر می‌گردد. در تهران بیش از 1500حلقه چاه وجود دارد که شناسایی شده و خیلی بیشتر از این تعداد به شکل غیرقانونی در خانه‌ها و کارگاه‌ها وجود دارد که از آنها برداشت می‌شود. بنابراین باید برای حل این مشکل تدابیر ویژه‌یی در نظر گرفته شود که ورود آن در بودجه هم می‌تواند در حل این بحران تاثیرگذار باشد.

 طرح‌هایی برای انتقال جمعیت

به گفته این عضو شورای شهر یکی از مهم‌ترین مشکلات توسعه بی‌رویه شهر است. حقانی در این باره اظهار داشت: شهر هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و به تبع آن مشکلات شهر هم چند برابر می‌شود. بنابراین نیاز است طرح‌هایی تعریف شود تا جمعیت به بیرون از شهر هدایت شوند.

بر اساس این گزارش، علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره اولویت‌های بودجه سال آینده شهرداری معتقد است؛ صیانت و حفاظت از باغات محدوده و حریم شهر، گسترش فضای سبز، توسعه حمل‌ونقل عمومی به ویژه مترو، از مواردی است که باید در اولویت بودجه قرار گیرد.

وی افزود: ساماندهی سیما و منظر شهری از حریم تهران با رعایت کلیه قوانین و مقررات و موضوعات و اسناد بالادستی و بخشنامه ابلاغی وزارت کشور، با درک مناسب از فرصت‌های پیش رو و با حضور فعال‌تر در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و با توجه به شرایط اقتصادی و استفاده بهینه از منابع محدود و تقویت انضباط مالی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 به گونه‌یی که لایحه مذکور را در قالب بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد مصوب و ارائه گزارش‌های مربوط در سه بخش شامل؛ راهبرد‌های اساسی در سال 96، لایحه پیشنهادی بودجه سال 96 در 5 سرفصل به همراه پیوست‌های بودجه و سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 96 تا پایان دی ماه 1395 برای بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.