۰ نفر

آخرین آرایش آرای هیلاری و ترامپ

۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱:۱۸
کد خبر: 156936
آخرین آرایش آرای هیلاری و ترامپ

روز موعود فرا رسید و صدای زنگ مبارزه به صدا در آمد. اگر روزی روزگاری ترامپ در مسابقات نمایشی کشتی کج حضور پیدا می‌کرد، امروز باید به شکل رسمی روی یک رینگ نفس‌گیر با هیلاری کلینتون مبارزه کند. روزی که قرار است یک نفر از آن رینگ پیروز میدان باشد و پیروز میدان نیز 4 سال سکان هدایت آمریکا را به دست خواهد گرفت.

این مسابقه در حالی زنگ صدای آن به صدا درآمده است که هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها از سوی اف‌بی‌آی متهم شده بود که احتمالا اسناد طبقه‌بندی شده را از طریق یک سرور خصوصی ارسال می‌کرده است؛ اما روز یکشنبه، درحالی‌که 48 ساعت به روز انتخابات باقی مانده بود، اف‌بی‌آی به‌طور رسمی اعلام کرد که هیچ اتهامی متوجه نامزد دموکرات‌ها نیست. انتخابات امروز در حالی برگزار می‌شود که هیلاری کلینتون بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها به‌طور متوسط 8/ 1 درصد بالاتر از ترامپ ایستاده است.

نامزد دموکرات‌ها تا روز دوشنبه حمایت 6/ 46 درصدی داشت و میلیاردر نیویورکی نیز از حمایت 8/ 44 درصدی برخوردار بود. البته در رقابت‌های چهارگانه، (به اضافه دو نامزد لیبرتارین‌ها و حزب سبزی‌ها) اوضاع هیلاری کلینتون بهتر از رقابت دو نفره بوده و وی توانسته است با 2/ 2 امتیاز بالاتر از سایر رقبا بایستد. بر اساس رقابت 4 نفره هیلاری کلینتون رای 9/ 44 درصدی، ترامپ رای 7/ 42، جانسون از لیبرتارین‌ها 8/ 4 و جیل استاین هم رای 8/ 1 درصدی دارد. این نظرسنجی‌ها البته نشان می‌دهد رقابت‌ها در چند ایالت شدت گرفته است. در ایالت جورجیا، درحالی‌که برتری با ترامپ بود، روز دوشنبه این ایالت تبدیل به یک «ایالت میدان نبرد» شده است. در ایالت ایندیانا نیز برتری ترامپ دچار تزلزل شده است و با یک درجه تخفیف به ایالتی که احتمالا ترامپ در آن پیروز شود، تبدیل شده است.

 

آرای هیلاری ترامپ

در ایالت مین نیز هیلاری کلینتون با از دست دادن موقعیت خود، شاهد این است که ایالت مین تبدیل به یک ایالت میدان نبرد شده است. در ایالت میشیگان نیز در حالی که برتری از آن هیلاری کلینتون بود در آخرین موقعیت ابراز شده این ایالت تبدیل به یک ایالت میدان نبرد شده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس آخرین نقشه‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون 203 رای قطعی الکترال دارد و دونالد ترامپ از 164 رای الکترال قطعی برخوردار است. در این میان 171 رای الکترال بسیار تعیین‌کننده است و این آرا از ایالت‌های مردد یا میدان نبرد به نامزدها اختصاص پیدا خواهد کرد. در مجموع 538 رای الکترال وجود دارد و هر نامزدی که بتواند به آرای الکترال 270 برسد، رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده آمریکاست. در انتخابات پیشین تا یک روز به انتخابات مانده، آرای الکترال باراک اوباما، 243 و برای میت رامنی 206 بود. در حالی که در انتخابات پیشین تنها 89 رای الکترال بلاتکلیف وجود داشت، در این دوره از انتخابات این رقم به 171 رسیده است. این اختلاف در طی 4 سال، در واقع به افزایش ایالت‌های مردد باز می‌گردد.

 

هیلاری جست

هیلاری کلینتون در دقیقه 90 توانست از دامی که جمهوری‌خواهان برای وی گسترده بودند فرار کند. «دامِ استفاده از یک سرور خصوصی» نزدیک به 6 ماه بود که برای گیر انداختن هیلاری کلینتون پهن شده بود. اما وی در نهایت توانست با رای اف‌بی‌آی برای بار دوم فرار کند. در این باره پلیس فدرال آمریکا گفت: در پی بررسی پرونده ایمیل‌های اخیر هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، که طی روزهای گذشته «بدون توقف» ادامه داشته، عمل مجرمانه‌ای پیدا نکرده و تحقیقات در این مورد به پایان رسیده‌است. جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، در نامه‌ای تازه به کنگره آن کشور گفته است ماموران اف‌بی‌آی از آخرین باری که او به کنگره نامه نوشته بود (28 اکتبر)،بی‌وقفه مشغول انجام تحقیقات در مورد انبوهی از ایمیل‌های ردوبدل شده‌ هیلاری کلینتون بودند.

جیمز کومی 28 اکتبر در نامه خود گفته بود پرونده جنجالی ایمیل‌های کلینتون و استفاده او از سِروِر شخصی دوباره گشوده و بررسی می‌شود. اشاره به ایمیل‌های تازه‌ای، در تحقیقاتی غیرمرتبط با پرونده کلینتون بود؛ تحقیقات به کامپیوتر قدیمی آنتونی وینر، نماینده پیشین کنگره آمریکا و همسر پیشین هما عابدین، از مشاوران ارشد هیلاری کلینتون مربوط می‌شد. اکنون کومی می‌گوید: «در تمام روند تحقیقات، ما تمام پیام‌هایی را که از طرف هیلاری کلینتون و برای هیلاری کلینتون، وقتی او وزیر خارجه بود، فرستاده شده بود، مرور کردیم.» او افزوده است: «ما نتیجه‌گیری اعلام‌شده خود را در ماه ژوئیه تغییر ندادیم.» در ماه ژوئیه، تحقیقات اولیه در مورد همین پرونده و اتهام‌های مربوط به استفاده از سرور شخصی در زمان وزارت کلینتون -دوره نخست ریاست‌جمهوری باراک اوباما- پایان یافت. رئیس اف‌بی‌آی، آن زمان اعلام کرد، کلینتون و مشاورانش «به‌شدت بی‌احتیاط» بودند و ممکن است دشمنان ایالات متحده به ایمیل‌های او دسترسی پیدا کرده باشند، اما در این پرونده «هیچ جرمی اتفاق نیفتاده است.» موضوع استفاده از سرور شخصی و پرونده ایمیل‌های کلینتون، بر کارزار انتخاباتی او تاثیر گذاشته بود. نامه جیمز کومی در 28 اکتبر و تحقیقات تازه نیز جنجال به پا کرد. برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد، این نامه بر اقبال عمومی رای‌دهندگان به کلینتون، به ویژه در ایالت‌هایی که هنوز نتیجه آرای اکثریت در آن مشخص نیست، تاثیر منفی گذاشته‌است. دونالد ترامپ، رقیب کلینتون، در این مدت بر شدت حملات خود افزود و در سخنرانی‌هایش گفت انتخاب نامزد حزب دموکرات «تهدیدی» برای آمریکا خواهد بود. کلینتون در این مدت تاکید کرد که اف‌بی‌آی در ایمیل‌های تازه، هیچ نکته و مشکلی پیدا نخواهد کرد.

اکنون با بسته شدن پرونده تازه، برایان فالون، سخنگوی کلینتون، گفته است: «خوشحالیم که مساله حل شده است، اما می‌شد به این موضوع

- نرسیدن اقدام مجرمانه- همان اول هم، بدون فرستادن نامه به کنگره، رسیدگی کرد.» از سوی دیگر، رینس پریبوس، دبیر کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه گفته هرچند تحقیقات به یافتن عمل مجرمانه منتهی نشده، اما خود گواه آن است که کلینتون «قانون‌شکنی» کرده و «به مردم آمریکا دروغ گفته است.»

 

خشنودی از پایان ماجرا

برایان فالون، سخنگوی کلینتون، روز یکشنبه، پس از اعلام خبر بسته شدن این پرونده از سوی اف‌بی‌آی در پیامی توییتری نوشت: «ما همواره مطمئن بودیم که تصمیم‌گیری ماه ژوئیه به قوت خود باقی خواهد ماند. کومی، رئیس اف‌بی‌آی اکنون این مساله را تایید کرده و ما خوشحالیم که این ماجرا بالاخره فیصله یافته است.»

دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه کلینتون در انتخابات آمریکا، نخست واکنشی مستقیم به این خبر نشان نداد و در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود در ایالت مینه‌سوتا از «نظامی فاسد که از کلینتون حفاظت می‌کند»، سخن گفت. اما او چندی بعد در سخنرانی‌ای در ایالت میشیگان تصریح کرد: «هیلاری کلینتون مقصر است. او خودش این مساله را می‌داند، اف‌بی‌آی هم این را می‌داند و مردم هم این را می‌دانند.» ترامپ افزود که حال این وظیفه شهروندان آمریکا است که در روز هشتم نوامبر (امروز) به پای صندوق‌های رای بروند و کاری کنند که عدالت برقرار شود.

 

آخرین تلاش‌ها در کارزار انتخاباتی

کلینتون و ترامپ در روزهای شنبه و یکشنبه، بی‌وقفه به مبارزه انتخاباتی در ایالاتی پرداختند که شهروندان آن هنوز در مورد رای خود مردد هستند. حاصل یک نظرسنجی که روز یکشنبه، از سوی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی و روزنامه «واشنگتن پست» منتشر شد، حاکی از آن است که کلینتون 5 درصد از رقیب خود پیشی گرفته است. نظرسنجی دیگری که از سوی شبکه «ان‌بی‌سی» و نشریه «وال‌‌استریت‌ژورنال» انتشار یافت، میزان برتری کلینتون را 4 درصد اعلام کرده است. مجموع نظرسنجی‌ها نشان می‌د‌هد که کلینتون به‌طور متوسط 2 درصد جلوتر از ترامپ است.