۰ نفر

سیگار فروشی کیوسک‌های مطبوعاتی آری‌یا‌خیر؟

۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۰۲
کد خبر: 156423
سیگار فروشی کیوسک‌های مطبوعاتی آری‌یا‌خیر؟

دکه‌های مطبوعاتی شهر چه بخواهند یا نخواهند با فروش سیگار گذران عمر می‌کنند. تاکنون بارها طرح‌های مختلفی برای فروش سیگار در دکه‌های مطبوعاتی اجرایی شده که همه آنها شکست خورده است.

 این بار نیز از چند هفته پیش طرح جدیدی برای مبارزه با فروش دخانیات در دکه‌های مطبوعاتی آغاز شده که یا به سرنوشت طرح‌های قبلی دچار می‌شود یا عمر دکه‌های مطبوعاتی را تمام می‌کند. دکه‌های مطبوعاتی مهمترین محل فروش دخانیات در شهرهای بزرگ به ویژه تهران است. همیشه پای این دکه‌ها مشتریانی برای دخانیات حضور دارند و بیشترشان در حالی که پوکی به سیگارشان می‌زنند، تیترهای مطبوعات را نیز مروری می‌کنند. پیش از این نیز طرح‌های مختلفی برای کنترل فروش دخانیات در دکه‌های مطبوعاتی اجرا شده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد ، از ممنوعیت فروش تا ممنوعیت تبلیغ برچسب‌های ممنوعیت فروش سیگار به زیر 18 ساله‌ها نخستین تلاش برای محدودیت فروش سیگار در دکه‌های مطبوعاتی بود. طرحی که از همان ابتدا بسیاری از دکه دارها گفتند که سعی می‌کنند به کودکان سیگار نفروشند اما در بازه سنی نوجوان‌ها نمی‌توانند بابت نفروختن سیگار با آنها درگیر شوند. پس از آن طرح ممنوعیت تبلیغ و نمایش سیگار در دکه‌ها اجرایی شد. در حالی که سوپر مارکت‌ها با استند‌های بزرگ و تبلیغات تصویری اقدام به فروش دخانیات می‌کردند، دکه‌ها

از نمایش سیگار منع شدند. این در حالی بود که سوپر مارکت‌ها به دلیل نوع اجناسش بیشتر در محل رفت و آمد کودکان و نوجوانان قرار دارند. ممنوع کردن فروش سیگار در دکه‌ها، عمرآنها را رو به اتمام می‌برد و تنها مرکز فروش مطبوعات نیز تعطیل خواهد شد.

**نگرانی از فروش کله پاچه در دکه‌ها

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهرتهران سال پیش فروش هرگونه سیگار، تنقلات و ... در کیوسک‌های مطبوعاتی را ممنوع دانسته و گفته بود: « کیوسک‌های مطبوعات حق فروش سیگار و تنقلات را ندارند و اگر با آن‌ها در این زمینه برخورد نشود، چندی بعد شاهد فروش کله پاچه در این کیوسک‌ها نیز خواهیم بود.» او با بیان اینکه صاحبان این کیوسک‌ها مدعی هستند که به دلیل عدم درآمدهای کافی مجبور به فروش این اقلام هستند، گفته بود: «اگر اقلامی‌مشابه به روزنامه همچون کتاب و دفتر در این کیوسک‌ها فروخته شود مشکلی پیش نخواهد آمد، اما فروش اجناس نامتجانس ممنوع است. سازمان ساماندهی مشاغل شهر تهران حتما به این افراد اخطارهای لازم را داده و برابر قانون با آنها برخورد کرده است؛ چرا که فروش اقلامی‌به غیر از مطبوعات در این کیوسک‌ها ممنوع است.» این نگرانی‌ها اما در حالی صورت می‌گیرد که اجاره بهایی که برای دکه‌های مطبوعاتی در نظر گرفته شده است به هیچ عنوان با دخل این صنف بدون در نظر گرفتن فروش سیگار همخوانی ندارد. از سوی دیگر با توجه به حجم مصرف کنندگان دائمی‌سیگار به نظر می‌رسد این اتفاق تاثیری روی مصرف سیگار نداشته باشد و مشتریان سیگار به سراغ سوپر مارکت‌ها بروند.حال این سوال مطرح است چرا سوپرمارکت‌ها مجاز به فروش سیگار هستند؟

پلمب برخی دکه‌ها

مبارزه با فروش مواددخانی و سیگار در کیوسک‌های مطبوعاتی در راستای مصوبه شورای شهر و درخواست وزارت بهداشت و سازمان‌های متولی استناد جدید پلمب کننده‌های دکه‌های مطبوعاتی است. آنها می‌گویند بر اساس قانون فروش سیگار در این کیوسک‌ها ممنوع است اما به خاطر سودآوری و تقاضای شهروندان فروش غیرمجاز سیگار در برخی کیوسک‌ها وجود دارد که با آن برخورد می‌شود. در راستای مبارزه با فروشندگان و عرضه کنندگان سیگار و مواد دخانی، تعدادی از کیوسک‌های مطبوعاتی متخلف سطح شهر پلمب و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شد. هرچند ماموران شهرداری وظیفه خود را بر اساس مصوبه شورا و تکلیف وزارت بهداشت انجام می‌دهند.

**انصاف نیست

صاحب یکی از دکه‌های مطبوعاتی مرکز شهر تهران است که دو هفته پیش و در این طرح دکه اش پلمب شده است. او می‌گوید: «دو هفته قبل ناگهان ماموران شهرداری آمدند و من را از دکه بیرون آوردند. گفتم چه شده که گفتند فقط همکاری کن. آنها به دلیل فروش سیگار دکه را پلمب کردند.» او با اشاره به اینکه سیگارهای قاچاق نداشته می‌گوید: «کلا هر نوع سیگار را ممنوع کردند. دو روز دکه ام پلمب بود و بعد از مراجعه با دادن تعهد و پرداخت بخشی از اجاره‌ها توانستم دکه را بازگشایی کنم.» او معتقد است که بدون فروختن سیگار چرخ دکه‌ها نمی‌چرخد و می‌گوید: «80 درصد فروش ما سیگار است. این انصاف نیست که سوپر مارکت‌ها با استند و تبلیغات می‌توانند سیگار بفروشند اما دکه دار‌ها نه. اجاره این دکه‌ها با فروش سیگار تامین می‌شود.»

**راضی نیستم دست کسی سیگار بدم اما...

او اما خود تحصیلات دانشگاهی دارد و از فروش سیگار هم راضی نیست و می‌گوید: « نفر قبلی که جای من بود همه چیز دست بچه‌های مردم می‌داد اما من راضی نیستم حتی سیگار دست کسی بدم اما بدون فروش دخانیات نه درآمد داریم و نه می‌توانیم اجاره دکه‌ها را پرداخت کنیم.» او در حالی مشتری اش را راه می‌اندازد، می‌گوید: « گفتند تبلیغات می‌کنید و سیگار را جلوی چشم می‌گذارید. اما ما نه به شیشه سیگار چسبانده ایم نه سیگارها در دید است. او از پیگیری صنف دکه دارهای مطبوعاتی نیز می‌گوید: «صنف و برخی دکه دارها به این تصمیم معترض شده اند و در حال پیگیری آن هستند.