۰ نفر

سهم چشمگیر ۲ کلانشهر از مدارس فرسوده

۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲
کد خبر: 154379
سهم چشمگیر ۲ کلانشهر از مدارس فرسوده

بوی ماه مهر که می‌آید هر چیزی که با مدرسه، درس و دانش‌آموزان در ارتباط است از کتاب‌های درسی و لباس فرم دانش‌آموزان گرفته تا در و دیوار‌های مدرسه منتظر تغییر هستند. اما این انتظار در خیلی موارد برآورده نمی‌شود و چهره مدارس و کلاس‌های درس به همان شکل قدیمی باقی می‌ماند.

مسأله ایمنی فضاهای آموزشی گرچه از دغدغه‌های جدی آموزش و پرورش است، اما با تمام تلاش‌هایی که در چند سال اخیر در این زمینه انجام شده، طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش یک‌سوم مدارس کشور فرسوده است. «محمدمهدی زاهدی»، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی چندی پیش در خصوص مدارس فرسوده کشور، گفت: «در کل کشور حدود 120 هزار کلاس درس نیاز به تعمیر، بازسازی و تخریب دارد.این کلاس‌ها با کوچک‌ترین حادثه‌ای تخریب و بر سر دانش‌آموزان آوار خواهد شد.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، امسال اعتبارات تخصیص یافته به وزارت آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته که حدود 24 هزار میلیارد تومان بود با افزایش چشمگیر حدود 28 هزار و 540 میلیارد تومان مصوب شده است. بر اساس آمار سازمان نوسازی مدارس کشور از این میزان اعتباری که فقط برای نوسازی مدارس در سراسر کشور در نظر گرفته شده 842 میلیارد تومان است.

افزایش یک متر به فضاهای آموزشی

در این میان، خراسان رضوی و اردبیل 2 استانی هستند که بعد از تهران بیشترین فرسودگی را در مراکز آموزش خود دارند.در مشهد که از کلانشهر‌های برخوردار کشور به حساب می‌آید هنوز کلاس‌های درسی در حاشیه شهر وجود دارند که در کانکس دایر می شوند.

«سید جواد حسینی»، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی در این زمینه اظهار داشت: با حمایت‌های دولت در سال گذشته یک متر به فضاهای آموزشی استان افزوده شده است. اما همچنان 3 هزارمدرسه فرسوده در استان وجود دارد که مرمت و بهسازی آنها در دستور کار قرار گرفته است. در سال گذشته بالاترین سطح اعتبارات به بخش نوسازی مدارس استان اختصاص یافت که در همین راستا در این مدت ۶۰۰ مدرسه ساخته شده است.

بیشترین اعتبار نوسازی

«سیدهدایت‌الله هاشمی‌نسب»، مدیر کل نوسازی مدارس خراسان رضوی نیز گفت: این استان بیشترین اعتبار در حوزه نوسازی مدارس را در کشور به خود اختصاص داده، اما تاکنون این اعتبار تخصیص نیافته و همچنان 50درصد مدارس نیاز به بازسازی دارد. البته در برخی نقاط استان تخریب و بازسازی مدارس فرسوده تا ۶٠درصد انجام شده است. هنوز بودجه سال گذشته را هم دریافت نکرده‌ایم و اعتبارات سال٩۵ هم تخصیص نیافته است. با این حال اگر اعتبار امسال برسد تأکید آموزش و پرورش استان بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است.

 مشکلات مدارس کانکسی

هاشمی‌نسب خاطرنشان کرد: مدارس کانکسی در حاشیه شهر مشهد وجود دارد، اما در برخی نقاط امکان ساخت ساختمان آن هم برای تعداد دانش‌آموز کم امکان‌پذیر نیست و این کانکس‌ها برای جمعیت دانش‌آموزی کم بین ۵ تا ٢٠نفر استفاده می‌شود. امسال برای شروع سال تحصیلی بخش داخلی بیشتر کانکس‌ها را «ام‌دی‌اف» کرده‌ایم تا دانش‌آموزان کمتر مشکل داشته باشند.

مدیر کل نوسازی مدارس خراسان    رضوی افزود: کارگروهی به نام تعمیر، تجهیز و بهسازی فضای آموزشی در اداره کل آموزش و پرورش تشکیل شده که در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایی در آن صورت گرفته است. ۵ هزار رول ایزوگام از سوی اداره نوسازی مدارس کشور درمیان مدارس برای آمادگی نسبی در زمستان توزیع شد تا مدارس برای فصل سرد تجهیز شوند.

170 طرح در دستور کار نوسازی استان اردبیل

اردبیل هم با وجود اینکه هر ساله در کنکور سراسری جزو استان‌های در صدر است، اما همچنان از مشکل مدارس فرسوده رنج می‌برد. قدمت برخی از مدارس این استان به صد سال قبل باز می‌گردد. در ناحیه 2 آموزش‌ و پرورش این استان ۳۷۲ مدرسه مستقر است که بیشتر آنها نیاز به بازسازی دارد.

«دولت لطفی»، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل نیز اظهار داشت: در بیشتر مدارس استان مشکلاتی در ارتباط با تعمیر و تجهیز وجود دارد، اما امسال با مساعدت استانداری توانستیم بیش از یک‌هزار و 6 کلاس را مقاوم‌سازی کنیم از این تعداد 437 کلاس درس تکمیل شده است. امسال از فرصت فصل تابستان و تعطیلی مدارس استفاده کردیم تا با تأمین قیر رایگان و تبدیل آن به قراردادی برای تهیه ایزوگام پشت‌بام، تمام مدارس استان را برای 10 سال تجهیز و مناسب‌سازی کنیم. لطفی اضافه کرد: در یک سال اخیر 170 طرح مدرسه‌سازی در دستور کار نوسازی بوده که 30 طرح با 205 کلاس درس تحویل شده و بقیه 140 طرح نیز در حال اجراست. پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر امسال و اوایل سال آینده این طرح‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیر