۰ نفر

وزیر جدید از کتابخانه می آید!

۳ آبان ۱۳۹۵، ۸:۵۹
کد خبر: 153625
وزیر جدید از کتابخانه می آید!

رئیس جمهوری روز گذشته با معرفی نامزدهای پیشنهادی برای وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش نشان داد انگیزه و اراده‌ای قوی برای ترمیم کابینه بدون فوت وقت دارد.

 دیروز سید رضا صالحی امیری از سوی رئیس جمهوری برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد تا تکلیف این وزارتخانه پس از چند روز پر خبر و شایعات ضد و نقیض و گمانه زنی‌های بسیار بالاخره مشخص شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، بعد از استعفای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شامگاه 27 مهرماه گمانه‌زنی‌های بسیاری بر سر نامزد پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت. از حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری و سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد گرفته تا احمد مسجدجامعی و سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی.

بعد از اینکه سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز 28 مهرماه با حکم رئیس جمهوری سرپرست وزارتخانه شد محدوده و دایره گمانه زنی ها تغییر کرد.

رسانه‌های خبری به نقل از منابع گوناگون، اخباری در این باره منتشر کردند. 24 مهرماه پایگاه خبری اداره کل امور مجلس شورای اسلامی، خبری به نقل از طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نام حسام الدین آشنا و سید رضا صالحی امیری را به عنوان گزینه‌های برتر برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد.

به هر روی جلسه صبح دیروز فراکسیون امید که با حضور معاونان رئیس جمهوری برگزار شد به تمام گمانه زنی‌ها خاتمه داد و در نهایت از دانش آشتیانی، سلطانی‌فر و صالحی‌امیری به عنوان گزینه‌های نهایی دولت برای وزارتخانه های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی نام برده شد.

صالحی امیری بعد از اعلام کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، به عنوان معاون فرهنگی ستاد وی منصوب شد؛ پس از آنکه مسعود سلطانی فر، وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری برای تصدی وزارت ورزش نتوانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند، 26 مرداد سال 1392، به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب شد و روز 27 مهر همان سال، حسن روحانی طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس نهم صالحی امیری را به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان معرفی کرد که در جلسه 5 آبان سال 92 نمایندگان با 107 رأی موافق، 141 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 261 رأی مأخوذه با در دست گرفتن سکان وزارت ورزش و جوانان از سوی صالحی امیری مخالفت کردند.

صالحی امیری که اول اسفند ماه 1392 از سوی حسن روحانی به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شد، در سال 1340در شهر امیرکلای شهرستان بابل متولد شد و تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را هم در همان شهر گذراند. با شروع جنگ ایران و عراق به جبهه رفت و همزمان تحصیل در دانشگاه را آغاز کرد. پس از اخذ مدرک لیسانس و فوق لیسانس در رشته علوم سیاسی، مدرک دکترا در رشته مدیریت را به دست آورد و پس از سال‌ها تدریس در دانشگاه، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات شد.

صالحی امیری که حالا منتظر رأی نمایندگان مجلس است تا بعد از گرفتن رأی اعتماد بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنشیند، در سمت‌های گوناگونی حضور داشته است. از همان اوایل انقلاب رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی شد و پس از آن عضو هیأت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیأت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی شد. در دوره دولت اصلاحات او علاوه بر اینکه مشاور رئیس جمهوری بود، عضو شورای اجتماعی کشور و شورای اطلاع‌رسانی دولت هم شد.

هشت سالی هم معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را تجربه کرد و مدیر مسئولی نشریات و مؤسسات بسیاری را در کارنامه‌اش ثبت کرد. از جمله نشریه علمی، پژوهشی مدیریت فرهنگی، مؤسسه مطالعات سیاسی و راهبردی و...

به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران صالحی امیری در مدت حضورش در مسند ریاست مرکز اسناد و کتابخانه ملی، تعامل این کتابخانه با جامعه دانشگاهی و علمی کشور به مراتب پررنگ‌تر از گذشته شده است. دلیلش را او در برنامه شبانگاهی «روزآمد» که در اول شهریور ماه امسال از شبکه 5 سیما پخش شد، «ایجاد اندیشگاه فرهنگی» دانست. کتابخانه ملی «مرکزی برای گفت‌وگوی فرهنگی و کرسی آزاداندیشی است» و بیش از 550 نشست در 2 سال گذشته در آن برگزار شده است.

صالحی امیری همچنین در گزارش عملکرد خود به کمیسیون فرهنگی مجلس در 2 شهریور ماه امسال به مواردی اشاره کرده است که عملکرد او را مثبت نشان می‌دهد. از جمله افزایش بیش از دوبرابری بودجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دولت تدبیر و امید، افتتاح موزه کتاب و میراث مستند ایران برای نخستین بار در کتابخانه ملی، افزایش 58 درصدی منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اضافه شدن بیش از 19 میلیون برگ سند و کتاب در این دولت به منابع دیجیتال کتابخانه ملی، راه‌اندازی مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور و راه‌اندازی مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک‌های اسنادی ایران و...

با این اوصاف مدتی هرچند کوتاه باید صبر کرد و دید اگر او موفق شود رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی را به دست آورد، چه برنامه ای برای پیشرفت فرهنگی کشور و نجات این وزارتخانه از فشارها و حواشی دارد.