۰ نفر

سرپرست فراگیرترین وزارتخانه کشور کیست؟

معلمی که سکاندار وزارت آموزش و پرورش شد

۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۸:۱۵
کد خبر: 152823
معلمی که سکاندار وزارت آموزش و پرورش شد

در چند روز گذشته بحث جابه جایی برخی از وزرای کابینه دولت یازدهم جزو داغ‌ترین بحث‌های رسانه‌ای بود.

 «ترمیم کابینه» ترجیع بند این بحث‌ها بود و گمانه زنی‌ها حول چند وزیر می‌چرخید.پررنگ‌تر از همه نام «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که از هفته گذشته به روزنامه‌ها راه یافته بود. محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش هم جزو چهره‌هایی بودند که نامشان در رسانه‌ها دیده می‌شد. دو روز پیش علی جنتی همراه با محمود گودرزی از سمت خود استعفا کردند و رئیس دولت هم با استعفای آنها موافقت کرد. اما چهره پر سر و صدای  چند روز اخیر دولت علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، به نظر می رسید او در این دو روز مصائب استیضاح هفته آینده را به جان خریده است. قرار بود فانی برای بار دوم استیضاح شود تا در مقابل نمایندگان مجلس از عملکردش دفاع کند اما عمر وزارتش به رو در رویی با بهارستان قد نداد.عصر دیروزعلی اصغر فانی، نامه ای به رئیس جمهوری نوشت و در آن نامه تأکید کرد:«پس از اطلاع از نظر جناب عالی درخصوص ضرورت ترمیم کابینه که در جلسه روز چهارشنبه 28 مهرماه 95 هیأت محترم دولت ابراز فرمودید؛ علی رغم آمادگی کامل برای حضور در جلسه استیضاح و ارائه گزارش عملکرد سه ساله وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید و پاسخ به سؤالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرت عالی درخصوص ادامه کار خویش نیز اعلام می‌کنم .» بعد از این نامه عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اعلام کرد: «استعفای وزیر آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهوری پذیرفته شد و بدین ترتیب استیضاح وی در هفته آینده لغو می‌شود.» اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد تأکید کرد: «محمد بطحایی معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش به عنوان سرپرست سکان این وزارتخانه را در چند ماه آینده برعهده می‌گیرد.»

قبول دارم معیشت معلمان سخت است

سید محمد بطحایی، متولد خرداد ماه 42 خیابان وحدت اسلامی تهران است. او در سال 1360، دیپلم خود را در رشته تجربی در دبیرستان دهخدای کرج گرفت و در سال 61 همزمان با وقوع انقلاب فرهنگی، در حول و حوش روزهای پر تلاطم تعطیلی دانشگاه‌ها، با رتبه خوبی وارد مرکز تربیت معلم «شهید رجایی» شد. او کار رسمی خود را در آموزش و پرورش به عنوان یک معلم از سال 62 یعنی 33 سال پیش آغاز کرد. محمد بطحایی در 3 سال گذشته، در سمت معاونت پشتیبانی و توسعه در وزارتخانه مهم آموزش و پرورش به‌عنوان دست راست علی اصغر فانی مشغول به‌کار شد  که دیروز با حکم رئیس جمهوری به عنوان  سرپرست جدید این وزارتخانه پر چالش معرفی شد.وی دیروز در گفت‌و‌گویی تأکید کرد: « خبر سرپرستی خودم را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب. اما اگر بخواهم وارد این حوزه شوم قطعاً با برنامه پیش خواهم رفت.»

بطحایی از کسانی بود که با همراهی مسئولان وزارت آموزش و پرورش نظام رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کرد و دراین باره معتقد بود: «نظام رتبه‌بندی معلمان یک طرح آغازین و نقطه شروع بسیاری از تحولات در آموزش و پرورش است. دولت هم اعتبار بسیار خوبی برای اجرای این نظام اختصاص داده است.» او در گفت‌و‌گویی که چند ماه پیش با روزنامه ایران داشت درباره معیشت معلمان گفته بود: «معلمی که شغل دوم و سوم داشته باشد دیگر نمی‌تواند کار معلمی انجام دهد. تعارفی با هیچ کسی ندارم. از کلاس معلمی که ساعت 12 ظهر نگاهش به ساعتش است تا یک شود و کار دومش را آغاز کند، دانش‌آموزی که ما انتظار داریم بیرون نمی‌آید.

این را بی‌تعارف می‌گویم، اما این واقعیت وجود دارد. این موضوعات را ما بخوبی می‌دانیم و حالا تمام تلاشمان را می‌کنیم تا این فاصله را کم کنیم. برای اینکه معیشت معلم را بهبود بخشیم دو استراتژی داریم؛ یکی اینکه حقوق و درآمد معلم را افزایش دهیم. دوم اینکه هزینه‌های جاری آن را کاهش دهیم. اگر این دو کار را انجام دهیم شاید بتوانیم تغییری در معیشت معلمان داشته باشیم تا حتی دیگر معلم نیازی به شغل دوم نداشته باشد.»بطحایی گفته بود: «شخصاً چند بار از زبان آقای وزیر و حتی آقای نوبخت شنیدم که در نظام پرداختی‌ کارکنان دولت تفاوت وجود دارد، در این مورد هیچ‌کسی شکی ندارد. یعنی نوعی تبعیض در نظام پرداخت کارکنان دولت وجود دارد که این تبعیض بویژه در آموزش و پرورش که از یک سری مزایای جانبی که دیگر کارکنان برخوردار هستند بی‌بهره است خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

این را از این جهت می‌گویم که وقتی می‌گویم سایر مزایای جانبی مثلاً سایر ادارات یک حق غذا، وجه ایاب و ذهاب و اضافه‌کار می‌گیرند که در سیستم ما وجود ندارد. اینکه من با احتیاط گفتم معلمان با سایر کارکنان دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها یک تفاوتی در پرداختی دارند از این جهت است که آیتمی در فیش حقوقی وجود دارد، این تفاوت برای امسال و سال پیش هم نیست بلکه از سال‌های خیلی دور وجود داشته است.»

 با این حال باید منتظر ماند و دید که برنامه بطحایی برای وزارتخانه‌ای که 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی با آن سر و کار دارند چیست؟