۰ نفر

نگاهی منصفانه به نقش قوه قضائیه در عرصه فرهنگ

۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۸
کد خبر: 152405
نگاهی منصفانه به نقش قوه قضائیه در عرصه فرهنگ

این خاطره را بسیاری از روزنامه نگاران به یاد دارند که در دادسرا، لابلای دزدان و کلاهبرداران و جانیان محاکمه می شدند. طبیعی بود در چنان وضعیتی، ذهنیت قضات رسیدگی کننده نیز که متوجه انواع جرم و جنایت بود، درباره روزنامه نگاری که گاه بین آن همه مجرم به پست شان می خورد نیز، جرم انگارانه بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، افتتاح دادسرای فرهنگ و رسانه اما، به این وضعیت قمر در عقرب پایان داد. با راه اندازی این دادسرا، چند اتفاق مثبت رخ داد:

1 - اهالی فرهنگ، هنر و قلم، از احضار به دادسراهای مختلف و مواجهه با قضاتی که ای بسا شناخت درستی از ریزه کاری های این حوزه نداشتند، معاف شدند و اینک صرفاً در یک مجموعه منسجم به اتهامات احتمالی شان رسیدگی می شود.

2 - سرپرست و قضات این دادسرا در یک فضای منسجم مدام با اهالی فرهنگ و رسانه و هنر سر و کار دارند. این امر باعث می شود تا علاوه در دانش حقوقی که خود دارند، با مسائل و ظرائف کار رسانه و فرهنگ و هنر نیز آشنا شوند. این آشنایی، بسیاری از سوء تفاهمات را از بین می برد و روند رسیدگی را عادلانه می کند.

3 - تجمیع پرونده های اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در یک دادسرا باعث می شود مسوولان قضایی در گذر زمان این افراد را چهره به چهره بشناسند و بدانند که قاطبه آنان اساساً سوء نیتی ندارند.

ریشه بسیاری از مشکلات، فقدان زبان مشترک است که در روند کنونی دادسرای فرهنگ و رسانه، این زبان مشترک مدام در حال شکل گیری و ارتقاست و لذا روز به روز از میزان سوء تفاهمات کاسته می شود هر چند که هنوز راه طی نشده زیادی در پیش  است.

4 - از مواهب اشراف مسوولان دادسرای فرهنگ و رسانه بر فضا و افراد فعال در حوزه های روزنامه نگاری، فیلم سازی، نشر کتاب و ... این است که گاه با تذکراتی، جلوی تشکیل پرونده هایی که می تواند برای خود اهالی فرهنگ و رسانه دردسرساز باشد و برای نظام هم هزینه ایجاد کند، گرفته می شود.

5 - بی گمان اگر این دادسرا شکل نمی گرفت، هم تعداد پرونده هایی که علیه اهالی فرهنگ و رسانه تشکیل می شد، بالاتر از میزان فعلی بود و هم نارضایتی از روند رسیدگی ها وجود داشت.

 هر چند نقدهایی نیز وجود دارد ولی باید بر سبیل انصاف گفت که وجود این دادسرا که از ابتکارات آیت الله آملی لاریجانی و به ریاست شخص دادستان محترم تهران، آقای جعفری دولت آبادی است، قدمی موثر در جهت منافع نظام و کارآمدی قوه قضاییه در حوزه فرهنگ و رسانه است.