۰ نفر

تشکیل کارگروه ویژه برای فرونشست‌های سریالی

۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۹:۴۴
کد خبر: 152100
تشکیل کارگروه ویژه برای فرونشست‌های سریالی

جلسه علنی اما بدون حضور مستمع و خبرنگاران دیروز شورای شهر تهران انگار سر شروع‌شدن نداشت اما وقتی که با تأخیر و غیبت شروع شد اعضا حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند.

 یکی از بحث‌های اصلی جلسه روز گذشته شورا موضوع ریزش‌ها و نشست‌های بی‌پایان خیابان‌های شهر بود. مسئله‌ای که برخی اعضای شورا درباره آن از لزوم تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی این نشست‌های سریالی سخن گفتند. یکی دیگر از موضوعاتی که دیروز مطرح شد، مسئله دنباله‌دار «شهید» محسوب‌شدن یا نشدن مأموران آتش‌نشانی حین عملیات بود. بنیاد شهید و ارگان‌های مرتبط دیگر با این موضوع مخالفند و شورا و شهرداری در این سال‌ها بر شهید محسوب‌شدن این افراد تأکید دارند. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای‌عالی استان‌ها، درباره اختصاص نام شهید به جان‌باختگان آتش‌نشانی گفت: با توجه به تعریف‌های موجود، امکان اختصاص نام شهید به این افراد امکان‌پذیر نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، مهدی چمران در جلسه دیروز به جلسه‌ای که به همین منظور با مسئولان مرتبط تشکیل شده بود، اشاره کرد و گفت: ما نام «شهید خدمت» را پیشنهاد دادیم که با استقبال آنان برای تصویب به هیأت دولت ارائه داده شده است. وی گفت: اگر این موضوع به تصویب برسد جان‌باختگان آتش‌نشان و محیط زیست که در زمان خدمت جان خود را از دست می‌دهند به عنوان «شهید خدمت» شناخته می‌شوند و می‌توان مزایای مرتبط را مانند افرادی که در حین پرواز و در هواپیما جان خود را از دست می‌دهند برقرار کرد.حبیب کاشانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به از‌دست‌دادن جان دو آتش‌نشان در دو ماه گذشته بر ضرورت توجه به موضوعات مربوط به کار آتش‌نشانان تأکید کرد و گفت: بروز حوادث در کارها دارای حد معمولی است و با توجه به آموزش‌هایی که هر فرد برای آتش‌نشان‌شدن طی می‌کند، ازدست‌دادن دو آتش‌نشان در دو ماه نشان می‌دهد وضعیت در حال خروج از این حد معمول است.

  تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی نشست‌های سریالی

نشست‌های متعدد خیابان‌ها در سطح شهر تهران به دلایل مختلف در چند ماه اخیر بارها مورد اعتراض و پیگیری اعضای شورای شهر واقع شده اما روند این اتفاقات با دستورات پیگیری کاهش نداشته است. پس از نشست خیابان در محله قیام تهران که گفته شد ربطی به عملیات مترو ندارد، اعضای شورای شهر تهران کارگروهی را برای بررسی این موضوع تشکیل دادند.مهدی چمران گفت: این فرونشست‌ها از دو عامل ناشی می‌شوند یا اینکه در خیابان‌هایی که در مسیر احداث تونل‌های مترو قرار دارند اتفاق می‌افتند یا اینکه به دلیل نشت لوله‌های آب؛ از این‌رو باید بررسی دقیقی دراین‌زمینه صورت گیرد. در جلسات گذشته به شرکت مترو تکلیف کردیم که مسیر‌های احداث تونل‌های مترو باید اسکن شوند و تشکیل این کارگروه تخصصی نیز در راستای بررسی دقیق‌تر علل و عوامل فرونشست‌ها خواهد بود. در این جلسه محسن سرخو، عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل هم با اشاره به حادثه فرونشست در خیابان قیام، گفت: این فرونشست‌ها را که تبدیل به فرونشست‌های سریالی شده، به‌سادگی می‌توان ردیابی و پیشگیری کرد و فقط نیازمند چند مکاتبه ساده با دستگاه‌های ذی‌صلاح و همکاری آنهاست. در همین راستا کمیته حمل‌ونقل شورا بررسی‌های دقیق و تخصصی این امر را در دستور کار قرار داده و نتایج آن را به شورا اعلام خواهد کرد. وی همچنین با اشاره به فوت کارگر افغانستانی در این حادثه، گفت : پیمانکاران اگر می‌خواهند از کارگران اتباع خارجی استفاده کنند باید از افرادی استفاده کنند که دارای شناسنامه و مجاز باشند که در غیراین‌صورت و در پی رخ‌دادن حادثه ٩٠ روز زندان غیرقابل‌خرید متوجه پیمانکاران خواهد بود و نیز مسئولیت مستقیم متوجه پیمانکار است.

 قرار نبود شهر آفتاب و شهروند را کامل بفروشند!

اما در جلسه دیروز محمد سالاری نسبت به یک تغییر جدی در مصوبه شورا اعتراض کرد و گفت: در جلسه‌ای که منجر به تصویب طرح واگذاری شهروند و شهر آفتاب شد، طرحی مربوط به مشخص‌شدن میزان دقیق بدهی‌های شهرداری مطرح شد که مقرر شد این مهم انجام شود اما هنوز میزان دقیق بدهی‌های شهرداری مشخص نشده است. در‌عین‌حال در طرح واگذاری فروش شهروند و شهر آفتاب صحبت از این بود که بخشی از این دو مجموعه، به صورت سهام یا عرضه فروخته شود و هیچ سخنی از فروش تمام شهروند و شهر آفتاب نبود، این در حالی است که در مصوبه‌ای که به فرمانداری ارسال شده واگذاری تمام این مجموعه‌ها مطرح شده که باید دراین‌زمینه روشنگری صورت گیرد.

  این حجم از تغییرات در معاونت اجتماعی جای سؤال دارد

تغییر در مجموعه‌های شهرداری تهران در سال‌های اخیر چندان عجیب نبوده و بیشترین تغییرات بدون کمترین اعتراض و مقاومتی اتفاق افتاده است. در آخرین تغییرات که شهردار تهران چهار معاون اصلی خود را تغییر داد، این معاونان هم به دنبال تغییرات در زیرمجموعه خود رفتند. این‌گونه بود که تشکری‌هاشمی پس از تنفس کوتاه و بررسی در مجموعه تعداد زیادی از مدیران حمل‌ونقلی را از مترو و معاونت حمل‌ونقل به معاونت منابع انسانی برد. حالا هم مجتبی عبداللهی که سال‌ها معاون خدمات شهری شهردار تهران بوده است، دست به تغییرات گسترده زده است. تغییراتی که صدای اعتراض رئیس و اعضای اصولگرا و اصلاح‌طلب را بلند کرده است؛ البته شاید بخشی از این حساسیت به تغییرات در معاونت اجتماعی آن‌هم در ماه‌های پایانی این دوره مدیریت شهری و در آستانه انتخابات، مربوط به این باشد که عبداللهی همواره در برنامه‌های انتخاباتی شهردار تهران حضور داشته و معاونت اجتماعی، از لحاظ حوزه کاری، امکانات و البته بودجه‌ها پتانسیل خوبی برای برنامه‌های انتخاباتی دارد. روز گذشته هم محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، از تغییر و تحولات گسترده‌ای که در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران صورت گرفته، گلایه و اظهار کرد: جابه‌جایی معاون خدمات شهری به معاوت اجتماعی و فرهنگی جای بحث داشت، ما می‌پذیریم که این مهم از اختیارات شهردار است؛ اما این حجم از تغییرات در معاونت اجتماعی جای سؤال دارد و ما می‌خواهیم بدانیم چرا آقای عبداللهی این‌قدر تحولات بنیادی را در دستور کار قرار داده است. از سوی دیگر اسماعیل دوستی، عضو دیگر شورا، در اعتراض به تغییرات وسیع در معاونت اجتماعی شهرداری، گفت: آقای عبداللهی یک انقلاب در معاونت اجتماعی شهرداری راه انداخته، درست است که اعضای شورا قانونا نمی‌توانند در عزل و نصب‌های شهرداری دخالت کنند؛ اما عملکرد معاونت اجتماعی در این مدت کوتاه در تغییر معاونت‌های اجتماعی مناطق جای گله دارد. دوستی با اشاره به اینکه بیشتر نیرو‌های جایگزین از پرسنل غیرشهرداری هستند، افزود: آقای عبدالهی توضیح دهند دلیل این‌همه جابه‌جایی و ایجاد نگرانی در مدیران معاونت اجتماعی چیست؟ به‌جز این اعضا در جلسات قبل شورا هم عبدالمقیم ناصحی، مجتبی شاکری، فاطمه دانشور و مهدی چمران به این تغییرات اعتراض کردند و اعلام شد رئیس شورا در نامه‌ای جداگانه اعتراض خود را به شهردار تهران ابراز کرده است.

  مقاومت از نوع علاءالدینی 

اعضای شورای شهر تهران می‌گویند حالا که پس از مدت‌ها، حکم نهایی پاساژ علاءالدین از سوی دادستانی صادر شده، فرمانداری تهران مانع از اجرای این حکم شده است. ابوالفضل قناعتی گفت: پس از کش‌وقوس‌های زیاد پیرامون موضوع تخریب اضافه بنای پاساژ علاءالدین از سوی دادستانی، حکم قطعی درباره تخریب این اضافه بنا از سوی شهرداری صادر شد. در این زمینه علاوه بر شهرداری، نیروی انتظامی نیز آمادگی خود را برای همکاری با شهرداری به‌منظور اجرای حکم اعلام کرده است؛ اما فرمانداری از اجرای حکم تخریب اضافه بنای پاساژ علاءالدین ممانعت می‌کند.

غلامحسین آرام، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران، در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر اینکه فرمانداری مانع اجرای حکم ماده ١٠٠ درباره تخریب طبقه هفتم پاساژ علاالدین شده، گفت: فرمانداری هیچ‌گونه مخالفتی با اجرای حکم تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین ندارد؛ حکم صادرشده در حال اجرا بوده و تاکنون بخش‌هایی از این طبقه تخریب شده؛ اما تخریب کامل شامل برداشتن حدود ٨٠٠ تن بار، به اتخاذ راهکارهای فنی مهندسی نیاز دارد. او با اشاره به اینکه تخریب و نخاله‌برداری از طبقه هفتم یک پاساژ در حال فعالیت با بیش از سه‌هزار نفر شاغل، کار راحتی نیست، افزود: سازمان نظام مهندسی تهران در پاسخ به استعلام‌های موجود، اعلام کرد تخریب طبقه هفتم پاساژ علاء الدین نیاز به طی‌شدن یک پروسه فنی و مهندسی دارد و باید مراحل مختلف این اقدام انجام شود.

آرام با یادآوری برگزاری جلسات متعدد در فرمانداری تهران دراین‌باره گفت: در چند روز آینده جلسه کمیته امنیتی شورای تأمین شهرستان تهران برگزار خواهد شد تا ضمن بررسی جوانب مختلف، با حضور تمامی اعضا تصمیم گرفته شود.

 انصراف در دقیقه ٩٠!

شهردار تهران قرار بود در اجلاس «UCLG» با شعار «صدای محلی برای جهانی بهتر» حضور داشته باشد و خبر آن را هم مدیرکل روابط‌عمومی شهرداری اعلام کرده بود، اما ناگهان یک روز قبل از شروع این اجلاس اعلام شد شهردار تهران به این اجلاس نمی‌رود و مدیر کل روابط‌عمومی به‌تنهایی به این سفر رفت؛ اما شورای شهر تهران هم دیروز در جلسه غیرعلنی خود بدون پیشینه‌ای در جلسات قبل یکباره، یک‌فوریت طرح «تشکیل کمیته بررسی اعزام مأموران و هیأت‌های شهرداری تهران به خارج از کشور» را تصویب کرد.