۰ نفر

تامین منابع مالی و بهبود ناوگان از اولویت های وزارت راه است

۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸
کد خبر: 150144
تامین منابع مالی و بهبود ناوگان از اولویت های وزارت راه است

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: تأمین منابع مالی برای توسعه زیرساخت ها و بهبود ناوگان، افزایش سهم ریل به 20 درصد در حمل و نقل عمومی و توسعه زیرساخت های حمل و نقل از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است.

 امیر امینی افزود: انتقال بخشی از درآمدهای حاصل از صرفه جویی سوخت به حمل و نقل ریلی، افزایش درآمدهای سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای و تامین منابع مالی برای توسعه این بخش از دیگر برنامه های وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وی تصریح کرد: باید ضرورت سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی مانند سرمایه گذاری در بخش های صنعتی مورد توجه قرار گیرد تا در زمان دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی یا بانک عامل با امتیازاتی همچون کاهش نرخ سود و افزایش زمان بازگشت سرمایه همراه شود، زیرا چنین اقدامی موجب تسریع روند توسعه حمل و نقل ریلی می شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: این وزارتخانه مانند وزارتخانه های نفت، نیرو و ارتباطات درآمدزا نیست و فقط مسئولیت خدمات رسانی به مردم را دارد، در حالی که مردم در سایر کشورها با پرداخت عوارض سوخت، خودرو و تردد جاده ها در ابتدای سال به نگهداری و توسعه زیرساخت ها کمک می کنند.

امینی افزود: به دلیل اینکه در ایران عوارض مناسبی دریافت نمی شود و طبیعتاً خدمت در حد عالی نیز ارائه نمی شود و هر دو طرف ناراضی هستند، به طور مثال استفاده کنندگان از آزادراه پل زال - خرم آباد به طول 104 کیلومتر با پل ها و تونل های متعدد احساس رضایت نسبی از پرداخت عوارض 12 هزارتومانی دارند، اما در خارج از کشور از جمله کشورهای CIS مردم با رضایت کامل 2 یورو برای پل 300 متری پرداخت می کنند.

وی با اشاره به مشکل نبود سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی و به لحاظ خاصیت حمل و نقل ریلی از نظر دیربازده بودن و زیانده بودن تصریح کرد: دولت باید کمک کند با توجه به صرفه جویی هایی که این بخش دارد در صورت سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی سود مورد نظر از سایر بخش های اقتصادی تأمین شود.

وی با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل ریلی باید به فکر توسعه لجستیک پارک ها و بنادر خشک بود، گفت: این دو در واقع حلقه های ارزش افزوده در حمل و نقل ریلی هستند و باید در نقاطی بارهای کم حجم و کم تناژ، ریل پسند شوند و پس از معرفی در دسترس عموم قرار گیرند، ضمن اینکه باید تمام مدل حمل و نقل در آن مناطق برای توزیع خرد مهیا شود.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: باید 8 تا 10 لجستیک پارک بزرگ در کشور داشته باشیم تا حمل و نقل ریلی از ارزش افزوده برخوردار شود و اقتصاد حمل و نقل را بهره ور کند.

این مقام مسئول در ادامه به هدفگذاری در حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: در حمل و نقل هوایی نیز باید به دنبال کاهش مسافت پروازها باشیم، اکنون به طور متوسط 850 کیلومتر متوسط پروازهای ایرلاین های کشور است و اگر بتوان این میزان را در یک برنامه پنج ساله 200 کیلومتر کاهش داد شاهد رشد 20 درصدی جابجایی مسافر در حمل و نقل هوایی خواهیم بود.

امینی بیان داشت: درصورتی که بتوانیم از هواپیماهای کوتاه برد و میان برد نیز استفاده کنیم ،فعال شدن 60 فرودگاه و افزایش مسافر در 15 فرودگاه کشور را خواهیم داشت؛ اما برای ایجاد این بهره وری در حمل و نقل هوایی به ناوگان هوایی مناسب نیاز است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که حمل و نقل کشور یارانه ای اداره شود، سرمایه گذاری در این بخش به صرفه نخواهد بود در حالی که پیمانکاران حرفه ای در سراسر جهان از زمان سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت تا بهره برداری و نگهداری پروژه ها ضمن انتفاع مالی، مسئولیت های گوناگونی را بر عهده دارند.