۰ نفر

روزگار سپری‌شده مهرآباد

۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۸:۲۷
کد خبر: 149647
روزگار سپری‌شده مهرآباد

هر چند هنوز تصمیم قطعی درباره خروج فرودگاه مهرآباد به خارج از تهران گرفته نشده است، اما شاید تصمیم جدید سازمان هواپیمایی یعنی لغو پروازهای فرودگاه مهرآباد از ساعت ۲۴ تا پنج صبح را بتوان گامی در راستای انتقال یا حتی متوقف کردن فعالیت یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور بر شمرد.

 می‌توان این مساله را با توجه به آلودگی صوتی و برخی مشکلات دیگر نظیر تاثیر پرواز هواپیما‌ها بر زنان باردار، هوش کودکان و... قابل توجیه دانست، اما در این میان مساله‌ای که باید مد نظر قرار گیرد توسعه خدمات فرودگاهی و اتصال فرودگاه‌های کشور به حمل و نقل عمومی است؛ موضوعی که اکنون در بسیاری موارد وجود ندارد و باعث می‌شود مسافران هواپیما هزینه زیادی برای رسیدن به شهر متقبل شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، چند ماه پیش بود که مسئولان شهرداری تهران طرح انتقال فرودگاه مهرآباد را به دلیل ایجاد مشکلات برای محله‌های اطراف فرودگاه و درخواست‌های مکرر ساکنان محله‌های اطراف آن مطرح کردند. البته سال‌هاست رسانه‌ها موضوع انتقال فرودگاه‌ها از داخل شهر تهران و تمام شهرهای کشور به خارج از شهر را پیشنهاد می‌دهند، اما انگار این بار طرح انتقال فرودگاه جدی‌تر از قبل شده است. هنوز یادمان نرفته که در محله توحید هواپیمایی سقوط کرد و چندین نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.

ترس از سقوط هواپیماها دلیل محکمی است که مطرح‌کنندگان طرح انتقال فرودگاه مهرآباد از آن یاد می‌کنند. پس از سقوط هواپیماهای سی۱۳۰ و آنتونوف در سال‌های اخیر بسیاری از مردم و ساکنان نزدیک فرودگاه مهرآباد همیشه کابوس سقوط هواپیما و برخورد آن با خانه‌های مسکونی را در سر دارند. ایجاد آلودگی هوا و آلودگی‌های زیست محیطی علت دیگر منتقدان حضور فرودگاه مهرآباد در شهر است. آنها اعلام می‌کنند: در صورتی که فرودگاه مهرآباد در شهر تهران بماند این مشکلات چندین برابر می‌شود. روز گذشته مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که هیچ پرواز برنامه‌ای در فرودگاه مهرآباد از ساعت ۲۴ تا پنج صبح انجام نمی‌شود. رضا جعفرزاده با بیان این مطلب گفت: نظر به انتشار خبری مبنی بر عدم احترام به آرامش و خواسته مردم و ساکنان اطراف فرودگاه مهرآباد و انتقاد از سازمان هواپیمایی کشوری لازم است گفته شود این سازمان جهت ساماندهی پروازهای فرودگاه مهرآباد چه در بخش پروازی و چه در بخش فرودگاهی و در راستای کاهش آلودگی صوتی پروازهای این فرودگاه را محدود و مقرر شده از ساعت ۲۴ الی پنج صبح هیچ پرواز برنامه‌ای انجام نشود.

او اظهارداشت: آنچه ممکن است به صورت استثنا از مقررات اعمال شده برخی مواقع شاهد آن باشیم، انجام پروازهای اورژانسی و احیانا پروازهای تاخیری است. دلایلی زیادی برای انتقال فرودگاه مهرآباد به بیرون از شهر وجود دارد که یکی از عمده‌ترین دلایل آن مزاحمت و آلودگی صوتی فجیعی است که ساکنان محله‌های اطراف فرودگاه با آن مواجهند؛ سر و صدایی که ناشی از فرود و پرواز هواپیماهای غول پیکر است. یکی دیگر از مشکلاتی که مهرآباد را به فرودگاهی فاقد امکانات و شکست خورده تبدیل کرده است، ترافیک پروازی است که در هیچ فرودگاهی در ایران وجود ندارد.

 مهرآباد دیگر جا ندارد؛ انفجار در مهرآباد!

سال‌هاست بیش از ۵۰ درصد پروازهای داخلی و بعضا خارجی از کانال فرودگاه مهرآباد صورت می‌گیرد. سال‌هاست که فرودگاه مهرآباد با افزایش ترافیک پروازها رو به روست و ظرفیت این فرودگاه حتی از حد نصاب خود هم فراتر رفته است. سوال اینجاست که مگر ما چند فرودگاه با صرفه اقتصادی داریم که مهرآباد در حال منفجر شدن است؟ بیش از ۵۰ فرودگاه در کشور وجود دارد که تنها سه فرودگاه صرفه اقتصادی دارند. با رسیدن آمار اعزام و پذیرش مهرآباد به ۱۵میلیون مسافر در سال، ظرفیت این فرودگاه امروز در آستانه وضعیت قرمز قرار دارد و به نظر می‌رسد، دیگر جایی هم برای هواپیماهای جدید در این فرودگاه نیست.

کمبود مکان برای پارکینگ هواپیما‌ها‌ و ترافیک سحرگاهی و بامدادی فرودگاه مهرآباد، خود گواهی بر به حد نصاب رسیدن ترافیک این فرودگاه است. در حال حاضر ترافیک‌ پروازی فرودگاه مهرآباد به ویژه در پروازهای بامداد و صبحگاهی بسیار‌ زیاد است. گزارش‎ها حاکی از آن است که افزایش تقاضای سفر‌های داخلی در پایتخت، مهرآباد را به عنوان پرترددترین فرودگاه کشور تبدیل کرده است و این فرودگاه امروز دیگر ظرفیتی برای گسترش ندارد. در حالی که ناوگان هوایی کشور در حال پوست‌اندازی و نوسازی است و این روزها مدام خبر از انعقاد پیش‌قرارداد‌های مختلف برای خرید هواپیما شنیده می‌شود، به نظر می‌رسد مهرآباد در سال‌های آینده و با توسعه و نوسازی ناوگان ایرلاین‌‌های داخلی، دیگر ظرفیتی برای خدمات‌دهی به پروازهای جدید نداشته باشد. قطعا وجود چنین قطب هواپیمایی‌ای در کشور ضروری است، اما با افزایش تقاضای مردم و گسترش پهنه شهرنشینی، مهرآباد میان چند محله مطرح تهران و همچنین تعداد زیاد واحدهای مسکونی قرار گرفته است.

با توجه به شرایط کنونی که خرید هواپیماها و نوسازی ناوگان هوایی مطرح است، بدون شک امروز یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان هواپیمایی کشور انتقال مهرآباد به خارج از تهران است. البته موضوعی بر سر زبان‌ها افتاده است که آن تعطیلی مهرآباد است. خوشبختانه قرار بود تعدادی از پروازهای خارجی از کانال فرودگاه امام خمینی صورت بگیرد و این اقدام بار سنگینی را از پیکره فرودگاه مهرآباد سبک کرد. اقدام دیگری که سازمان هواپیمایی کشوری در حال پی ریزی آن است، انتقال پرواز‌های ویژه حجاج است که آنها نیز به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی منتقل می‌شوند. قرار بود حج تمتع امسال از فرودگاه امام صورت گیرد که متاسفانه این مهم حاصل نشد و با از سرگیری روابط میان ایران و عربستان و هموار شدن راه برای ورود حجاج ایرانی به حریم امن الهی از سال آینده شاهد آن خواهیم بود که پرواز حجاج خانه خدا از فرودگاه امام خمینی صورت گیرد.

 خطر مهرآباد بیخ گوش سلامت غرب تهران

از سال ۹۳ موضوع انتقال مهرآباد به بیرون شهر تهران مطرح شده است، اما همواره مسئولان و کارشناسان می‌گویند انتقالی به این گستردگی نیازمند یک مطالعه همه جانبه است و باید ماه‌ها روی آن متمرکز شویم. مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در مصاحبه‌‌ای انتقال فرودگاه مهرآباد را نیازمند مطالعه همه‌جانبه دانست و گفت: انتقال فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نیازمند مطالعه همه‌جانبه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و گردشگری است. این در حالی است که در سال ۹۳ محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران اظهار داشت که فرودگاه مهرآباد حتما باید از تهران برود، چراکه این فرودگاه کلکسیونی از مشکلات را در تهران ایجاد کرده است. همچنین پیش از این محمود رسولی‌نژاد، رئیس شرکت فرودگاه‌های کشور گفته بود انتقال مهرآباد از تهران تا چند سال آینده ممکن نیست.

البته او تاکید کرده بود که برنامه‌های بلندمدت و نیز یک برنامه پنج‌ساله برای انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران تدوین شده، اما به گفته او این فرودگاه دست‌کم تا یک دهه دیگر میهمان تهران است؛ میهمانی که تهران را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند. در شرایط کنونی با توجه به نقطه نظرات کارشناسان برنامه ریزی شهری برای شهری مانند تهران این امکان وجود ندارد که بتواند تا ۱۰ سال دیگر مهرآباد را تحمل کند. اگر مسئولان بر این باورند که مهرآباد باید به فعالیت خود ادامه دهد اجازه نمی‌دادند در کنار این قول هواپیمایی در کشورمان خانه‌های مسکونی ساخته شود. حالا که به لطف مسئولان دقیقا در همجواری یک فرودگاه به بزرگی مهرآباد واحدهای مسکونی زیادی بنا نهاده شده، سلامت مردم روز به روز وخیم‌تر می‌شود. محققان اعلام کردند بیشترین صدمه همجواری با فرودگاه‌ها به کودکان وارد می‌شود. بحث فرودگاه مهرآباد از تاثیرات زیست‌محیطی و نقشی که در آلودگی هوای تهران دارد گذشته و حوادث هوایی خطرناک، آن هم بیخ گوش زندگی روزمره شهر، گریبان تهران را گرفته است.