۰ نفر

پایبندی طرفین به تعهدات برجام

بیانیه مشترک ۵ کشور دارای سلاح اتمی در حمایت از برجام

۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳
کد خبر: 146043
بیانیه مشترک ۵ کشور دارای سلاح اتمی در حمایت از برجام

5 کشور دارای سلاح اتمی که در کنار آلمان با ایران مذاکرات هسته‌ای را پیگیری کردند، در بیانیه مشترکی از پایبندی خود به تعهدات برجامی استقبال و بر آن تأکید کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، 5 کشور دارای سلاح اتمی به مناسبت هفتمین نشست مشترک خود در واشنگتن، بیانیه‌ای منتشر و در آن به مسائل مربوط به جنبه صلح‌آمیز انرژی اتمی اشاره کردند.

در این بیانیه به معاهده منع اشاعه اتمی (NPT) به عنوان مبنایی قابل قبول برای فعالیت‌های اتمی همه کشورها اشاره شده و آمده که 5 کشور هسته‌ای هم به این روند کمک خواهند کرد. کشورهای دارای سلاح هسته‌ای همچنین از روند خلع سلاح هسته‌ای حمایت و اقدامات متضاد با این روند را مایه نگرانی توصیف کردند.

این 5 کشور شامل چین، روسیه، فرانسه، آمریکا و انگلیس همچنین از آزمایش و پرتاب موشک‌های بالستیک بوسیله کره شمالی انتقاد کردند و آن را در حکم نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانستند.

در بند 9 بیانیه پایانی نشست واشینگتن به مسئله ایران اشاره شده است.

در این بند می‌خوانیم: «آنها (5 کشور اتمی) از پایبندی خود به برنامه جامع اقدام مشترک که مورد حمایت قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است، استقبال کرده و آن را مورد تأکید قرار می‌دهند.»

در ادامه بیانیه کشورهای اتمی آمده است: «اجرای موفق برجام اطمینان می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز است و به ایران این امکان را می‌دهد که به طور کامل از حق خود برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز بر اساس مفاد NPT و الزامات مورد قبول ایران ذیل این معاهده، بهره‌مند شود.»

در انتهای بخش ایرانی بیانیه 5 کشور اتمی بدون اشاره به مورد خاصی، هر 5 کشور از ایفای نقش مستقل و مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران حمایت کردند.