۰ نفر

از عکس‌های شیراز تا اعتراضات هرات

۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۵۴
کد خبر: 145045
از عکس‌های شیراز تا اعتراضات هرات

آیا مسؤولان ناجای فارس نمی دانند که هر گونه تعاملی با اتباع کشورهای خارجی، ظرافت های خاص خود را دارد و هر گونه بی توجهی در این حوزه، می تواند برای سیاست خارجی کشور ایجاد مشکل کند؟! همان طور که چنین اتفاقی نیز رخ داده و تجمعاتی در افغانستان شکل گرفته و موضوع به نمایندگان پارلمان افغانستان کشیده شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، ماجرا از آنجا آغاز شد که خبرگزاری ایسنا، در گزارشی به نقل از معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی استان فارس به تشریح اقدامات و کشفیات پلیس این استان پرداخت.

در این گزارشِ‌تصویری، در کنار کشفیاتی مانند اموال مسروقه، مشروبات الکلی، سلاح، مواد مخدر و ... تعدادی از اتباع بیگانه نیز در یک محوطه چمن، داخل یک حصار موقت آهنی دیده می شوند.

 

دستگیری مهاجرین افغان

 

بعد از انتشار این گزارش تصویری، انتقادات متعددی در فضای مجازی شکل گرفت که خلاصه اش این بود: انسان ها، حتی اگر مجرم باشند، حرمت دارند و این که آنها را این گونه تحقیر کنیم، نه فقط با حفظ حرمت انسان ها منافات دارد بلکه ناقض اهداف تربیتی مجرمان نیز هست.

در واکنش به این انتقادها، خانم فریبا استواری، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز، آنچه را که بعضی از سایت‌ها در فضای مجازی مدعی شده‌اند نیروی انتظامی فارس اتباع بیگانه غیرمجاز دستگیر شده را در قفس قرار داده و به نمایش گذاشته است کذب محض دانست و اظهار داشت: این شایعات را به‌شدت تکذیب می‌کنیم و تصاویر منتشر شده را مربوط به این استان نمی‌دانیم.

بعد از انکار اتفاقی که در حضور خبرنگاران و عکاسان رخ داده است، مرکز اطلاع رسانی پلیس نیز اعلام کرد: "این طرح‌ها با هماهنگی دستگاه قضائی اجرا شده و ماموران در جریان آن اقدام به دستگیری تعدادی از مجرمین و متهمین تحت تعقیب کردند و در این راستا به منظور اقدامات پلیسی و تحقیقات مرتبط با جرائم مربوطه دستگیرشدگان در زمین چمن یکی از مراکز انتظامی به صورت موقت تحت نگهداری پلیسی قرار گرفته و بلافاصله با حضور قاضی تعیین تکلیف شدند. بر این اساس مطالب منتشر شده در رسانه ها و فضای مجازی با عنوان به نمایش گذاشتن اتباع بیگانه قویا از سوی فرماندهی انتظامی استان فارس تکذیب می‌شود‌."

در این باره نکاتی چند قابل توجه است:

1 - به نظر می رسد معاون اجتماعی نیروی انتطامی فارس، یک عذرخواهی به مردم، به ویژه رسانه هایی که از این اقدام پلیس عکس گرفته و منتشر کرده اند، بدهکار است چرا که "آنچه واقع شده" را کذب و شایعه خوانده است و جالب این که ادعا کرده این تصاویر اصلاً متعلق به استان فارس نیست!

اما حالا با اطلاعیه مرکز اطلاع رسانی پلیس، مشخص شده آن که ناراست گفته، سرکار خانم معاون اجتماعی ناجای فارس بوده است.

ایشان و همه ما بدانیم که در عصر جدید، چشم و گوش مردم به دهان صاحب منصبان نیست که هر چه گفتند باور کنند. عصر، عصر ارتباطات و شبکه های اجتماعی است و هر جا که یک موبایل دوربین دار و یک خط اینترنت وجود داشته باشد، آنجا می تواند در منظر همه جهان قرار بگیرد. در این میان، تکذیب آنچه واقع شده ناشیانه ترین کار ممکن است.

2 - از سوی دیگر وقتی در تصاویر منتشره روی نرده های فلزی عبارت "دستگیری اتباع بیگانه" قید شده است چگونه است که پلیس موضوع را انکار می کند؟

وانگهی از کی تا حالا متهمان را در چمن و داخل محفظه فلزی و در ملأ عام و مقابل دوربین رسانه ها و کنار سایر کشفیات پلیس نگهداری می کنند تا قاضی بیاید و تکلیف شان را روشن کند؟!

 

دستگیری مهاجرین افغان

 

دستگیری مهاجرین افغان

 

گذشته از همه این ها، آیا مسؤولان ناجای فارس نمی دانند که هر گونه تعاملی با اتباع کشورهای خارجی، ظرافت های خاص خود را دارد و هر گونه بی توجهی در این حوزه، می تواند پیامدهای برون مرزی داشته باشد و برای سیاست خارجی کشور ایجاد مشکل کند؟! همان طور که چنین اتفاقی نیز رخ داده و تجمعاتی نیز در افغانستان علیه ایران شکل گرفته و موضوع به نمایندگان پارلمان این کشور کشیده شده است. گویا همین یک قلم مشکل را در سیاست خارجی کم داشتیم!

 

دستگیری مهاجرین افغان

 

3 - جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور، بیش از سه دهه است که پذیرای میلیون ها شهروند افغان هستند و در این دوره طولانی، علقه های زیادی بین دو ملت شکل گرفته است. هر چند در این زمان طولانی، برخی افغان ها در ایران جرائمی را مرتکب شده اند یا برخی ایرانی ها، رفتارهای مناسبی با آنان نداشتند ولی هیچ کدام از این تقصیرها و قصورها از هر دو طرف عمومیت نداشته است. لذا اگر هم در پلیس شیراز، مسؤولی کار خطایی انجام داده، نشانگر سیاست عمومی کشور و حتی پلیس در قبال شهروندان افغانی نیست.

لذا توصیه می شود در عصر ارتباطات و شبکه های اجتماعی که نمی توان واقعیت ها را با بیانیه و مصاحبه و ... توجیه کرد، اگر اشتباهی شده است، پلیس شیراز بدان اذعان و عذرخواهی کند تا بهانه به دست افرادی نیفتد که تنش زایی در روابط دو ملت ایران و افغانستان را آرزو دارند.