۰ نفر

پزشکیان: هر سه قوه از «این پزشکان» منتفع شده‌اند

۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۵۶
کد خبر: 144332
پزشکیان: هر سه قوه از «این پزشکان» منتفع شده‌اند

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی از تفاوت درآمد پزشکان از ۲تا ۱۵۰میلیون انتقاد کرد و گفت: مکانیسم پرداخت به پزشکان منصفانه نیست چراکه به افراد باسواد یکسان حقوق متفاوت پرداخت می‌شود.

مسعود پزشکیان در خصوص تحقیق و تفحص از طرح تحول نظام سلامت با تاکید بر اینکه دولت حق انجام اموری خلاف قانون را ندارد، گفت: دولت در مورد طرح تحول نظام سلامت اگر در چارچوب قانون عمل می‌کرد با مشکلات امروز قطعا پیش نمی‌آمد اما متاسفانه اجرای اشتباه قانون نتایج نامطلوبی به جا گذاشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ضرورتی برای تحقیق وتفحص از طرح تحول سلامت وجود ندارد، گفت: دلایل بروز مشکلات کاملا بین و روشن است، متاسفانه با وجود اجرای طرح تحول نظام سلامت، نظام ارجاع شکل نگرفت و همچنان پزشکان در چند مرکز مشغول فعالیت هستند، به علاوه اینکه پیشگیری نیز اولویت پیدا نکرد، پرداخت‌ها هم خارج از سطح‌بندی انجام می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه گایدلاین‌ها نیز تدوین نشد، افزود: تحقیق و تفحص برای رفع ابهام است اما در دلایل بروز مشکلات در اجرای طرح تحول سلامت ابهامی وجود ندارد که نیاز به تفحص باشد.

پزشکیان با یادآوری اینکه یک درصد از منابع ارزش افزوده ‌باید به روستاییان تعلق می‌گرفت، افزود: متاسفانه این منابع در محل‌هایی دیگر هزینه شد، همچنین از ۱۰درصد منابع هدفمندی یارانه‌ها که می‌بایست برای فقرا و محرومان هزینه می‌شد، همه مردم بهره بردند در حالی که فقرا از آن بی‌بهره ماندند.

این نماینده مجلس دهم با انتقاد از هزینه‌کرد منابع طرح تحول نظام سلامت در سایر بخش‌ها گفت: این منابع برای ساخت بیمارستان‌ها، تجهیز و افزایش سرانه پزشکان صرف شد، در واقع اگر هم قرار به هزینه کرد از این منابع برای بخش‌های مذکور می‌بود باید در مناطق با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر هزینه می‌شد.

حقوق از ۲ میلیون تا یک میلیارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر هزینه کرد منابع برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و روستاها، تصریح کرد: طبیعی است با توجه به رشد جمعیت کشور پزشکانی که طرح پزشکی دارند طبق تعهدی که دارند باید به شهرستان‌ها بروند بنابراین نیازی به صرف منابع مالی برای ماندگار کردن پزشکان در مناطق محروم نبود.

پزشکیان با انتقاد از تفاوت پرداختی به پزشکان، تصریح کرد: چرا باید در یک سیستم برخی از اعضای هیات علمی یا درمانی در رشته‌های مشخص حقوق صد میلیونی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه برخی پزشکان در کشور درآمد دو میلیون تومانی در ماه دارند، گفت: حال این سوال مطرح است که چرا تفاوت درآمد پزشکان از دو تا صد و حتی ۱۵۰میلیون در ماه است، البته همین پزشکان با حقوق میلیونی اگر در بخش خصوصی کار کنند حقوق‌های یک میلیاردی هم دریافت خواهند کرد در حالی که در هیج جای دنیا وضعیت پرداخت بدین شکل نیست.

مکانیسم پرداخت به پزشکان منصفانه نیست

پزشکیان با بیان اینکه برای پرداخت حقوق چهل میلیونی به چند مدیر در کشور داد و فریاد به راه انداختند، گفت: این در حالی است که سال‌هاست در خصوص دریافت‌های میلیونی برخی پزشکان تذکر داده می‌شود اما هیچ کس توجه نمی‌کند، در واقع به نظر می‌رسد هم قوه قضاییه، مجلس و دولت از این پزشکان منتفع شده و به وسیله آنها ویزیت می‌شوند، متاسفانه این مسوولان با این دسته از پزشکان قراردادهای خلاف قانون دارند که در این خصوص پیگیری لازم صورت نمی‌گیرد.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه مکانیسم‌های پرداخت به پزشکان منصفانه نیست، تصریح کرد: نمی‌توان به افراد با سواد یکسان حقوق‌های متفات اعم از دو، بیست و صد میلیون پرداخت کرد.

وی با تاکید بر اینکه مکانیسم پرداخت باید یکسان باشد، گفت: تفاوت حقوق به میزان دو یا سه برابر شاید پذیرفتنی باشد اما تفاوت به میزان ده تا بیست برابر بین حقوق‌های دریافتی پزشکان پذیرفتنی نیست، در این زمینه مسوولان به جای سیاه نمایی باید جسارت داشته و به مردم حقیقت را بگویند.

عدم ‌اجرای بخش سلامت برنامه‌ پنجم توسعه

پزشکیان تصریح کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه بر خرید راهبردی، عدم هزینه کرد خارج از سطح‌بندی و پرداخت بر اساس عملکرد تاکید شد اما هیچ یک اجرا نشد، از این رو در برنامه ششم توسعه باز تکرار خواهیم کرد. متاسفانه جامعه‌ به شکلی مدیریت شده که فاصله طبقاتی و شکاف بین گروه‌های مردمی زیاد شده است، وزارت بهداشت و درمان نیز به این نتیجه رسیده که راه را نباید به این شکل می‌رفت اما متاسفانه جسارت بیان اشتباهات را ندارد.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه هر مسوولی در کشور معتقد است کار خود را به درستی انجام داده، اما وضعیت فعلی نشان می‌دهد بدین صورت نبوده چرا که اگر همه به درستی عمل کرده بودند وضعیت بدین شکل نبود، مسائل در درون جامعه نشات گرفته از اشتباهات مسوولان داخلی است بنابراین به جای آنکه آنها را بپذیریم همه موارد را بر دوش دشمن خارجی می‌نهیم.