۰ نفر

باهدف یکپارچه‌سازی نظام آماری آموزش عالی صورت گرفت

سامانه آموزش عالی رونمایی شد

۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۲۹
کد خبر: 142824
سامانه آموزش عالی رونمایی شد

سامانه آموزش عالی ظهر امروز دوشنبه 8 شهریورماه توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه سامانه مذکور پس از تلاش کارشناسان با دو هدف رونمایی شد، افزود: هدف نخست یکپارچه‌سازی نظام آماری آموزش عالی است. آمارها از منابع مختلف به دست می‌آمد و با یکدیگر تفاوت داشت به همین دلیل با هدف یکپارچه‌سازی نظام آماری آموزش عالی سامانه آموزش عالی راه‌اندازی شد و مراجع تصمیم‌گیری می‌توانند در آن واحد که نیاز به اطلاعات مختلف وجود دارد با مراجعه به این سامانه به اطلاعات یک پارچه دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: هدف دیگر از راه‌اندازی سامانه مذکور، بررسی درخواست‌های دانشگاه‌ها است. درخواست دانشگاه‌ها در این سامانه به صورت آنلاین مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه مراسم مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت علوم و دبیر شورای عالی اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به سیاست دولت یازدهم مبنی بر هوش‌مندسازی وزارتخانه‌ها اظهار کرد: در سامانه آموزش عالی بانک اطلاعات برنامه‌های درسی، بانک اطلاعات موسسات آموزش عالی کشور، بانک اطلاعات رشته‌محل‌ها، بانک اطلاعات تشکیلات و ساختار سازمانی موسسات، بانک اطلاعات اراضی ساختمان‌ها و فضاهای آموزشی موسسات، بانک اطلاعات دانشجویان و دانش‌آموختگان، بانک اطلاعات اعضای هیات علمی و بانک اطلاعات مصوبات شوراهای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وجود دارد.

علی معینی ادامه داد: برای مثال در بانک اطلاعاتی دروس و رشته‌های تحصیلی اطلاعاتی از قبیل دروس عمومی و تخصصی، رشته‌های تحصیلی، گرایش‌های تحصیلی، دروس رشته‌های تحصیلی و غیره وجود دارد.

وی در مورد ویژگی‌های سامانه در حوزه معاونت آموزشی توضیح داد: تحقق حاکمیت داده در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آموزش عالی، وجود بانک‌های اطلاعاتی پایه وزارت و در اختیار قرار دادن این اطلاعات بر سطح ملی، دسترسی اطلاعات به صورت الکترونیکی با رعایت حقوق کاربران متناسب با سطوح دسترسی، استخراج گرایش‌ها از برنامه‌های درسی مصوب، اصلاح و تحلیل فرآیند درخواست رشوه و غیره جزو ویژگی‌های سامانه آموزش عالی در حوزه معاونت آموزشی است.

مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت علوم و دبیر شورای عالی اجرایی فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه سامانه مذکور در ابتدا با چهار دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: این سامانه ابتدا برای بارگذاری در دانشگاه‌های کاشان، خاتم، مشهد و خواجه‌النصرالدین طوسی شروع به کار کرد تا نواقص آن مشخص شود و به مرور در دسترس همه دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

معینی افزود: پایان شهریور بانک اطلاعات فارغ‌التحصیلان نیز رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه در مورد فرآیند درخواست رشته تحصیلی توسط موسسات آموزش عالی توضیح داد: ابتدا موسسات از لیست برنامه‌های درسی رشته موردنظر خود را تعیین و سپس براساس ساختار تشکیلاتی که قبلا وارد سامانه شده گروه یا دانشکده متقاضی این رشته را انتخاب می‌کنند سپس در مرحله بعد از بانک‌های اطلاعاتی که قبلا فراهم شده مورد صحت سنجی قرار می‌گیرد. اعضای هیات علمی دانشجو فضای آموزشی را انتخاب کرده و در صورت انطباق داده‌ها با ضوابط امکان ارسال درخواست فراهم می‌شود.

براساس این گزارش، وزیر علوم با تاکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه مذکور ضرورت داشت، افزود: باید برای اینکه دانشگاه‌ها اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند، یک زمان مشخص تعیین شود. اطلاعات تا پایان سال تکمیل شود.

دکتر محمد فرهادی با تاکید بر اینکه سامانه آموزش به ساماندهی آموزش عالی کمک می‌کند، افزود: از طرف دیگر باید حدود دسترسی افراد به این سامانه مشخص شود.

براساس این گزارش آدرس سامانه مذکور www.hef.mfrt.ir است.