۰ نفر

لغو ویزای ایران و عراق؛ به‌زودی

۵ شهریور ۱۳۹۵، ۷:۳۷
کد خبر: 142233
لغو ویزای ایران و عراق؛ به‌زودی

ایران از مدت‌ها قبل برای لغو روادید با عراق اعلام آمادگی کرده و حالا رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: این اتفاق "به‌زودی" خواهد افتاد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سفر اخیر علی لاریجانی ـ رییس مجلس شورای اسلامی ـ به عراق، بهانه‌ای شد برای ابراز تمایل بیشتر دو کشور نسبت به لغو روادید. او در دیداری که به تازگی با رییس مجلس عراق داشته، به پیشنهاد نخست‌وزیر این کشور در این‌باره اشاره کرده و گفته، مشترکات فراوانی میان دو ملت ایران و عراق وجود دارد و افق دید دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار به هم نزدیک است که مجموع این مسائل به ارتقاء سطح روابط فی‌مابین کمک شایانی خواهد کرد.  

او در بازگشت از عراق نیز با تاکید بر گسترش صنعت گردشگری گفته بود: در این‌باره تسهیل سرمایه‌گذاری در محورهای مختلف مهم است، وزارت خارجه لغو روادید را جدی بگیرد؛ اگر بتوانیم با برخی کشورها لغو روادید داشته باشیم، بسیاری از مشکلات گردشگری ما حل می‌شود. چقدر از مردم عراق علاقمند به سفر به ایران برای سیاحت و زیارت هستند؟ ما باید توصیه کنیم وزارت خارجه این پروژه را دنبال کند.

بهمن سال ۹۴ لاریجانی در حاشیه یازدهمین اجلاس بین‌المللی پارلمان‌های کشورهای اسلامی در دیدار با «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق نیز خواستار تقویت و گسترش روابط دوجانبه ایران و عراق در همه سطوح شد و «العبادی» نیز در پاسخ به آن از پیگیری برای لغو روادید بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی عراق خبر داده بود.

ایران و عراق در میان کشورهای منطقه بیشترین تعاملات زیارتی و گردشگری را دارند. در یکی دو سال گذشته حجم مراودات گردشگران و زائران دو کشور به حدود دو میلیون نفر رسیده است. اتباع عراقی تا سال ۹۴ امکان گرفتن ویزای فرودگاهی ایران را نداشتند، اما وزارت خارجه پس از گسترش طرح ویزای فرودگاهی و اعتبار زمانی آن، عراق را از فهرست کشورهای ممنوعه خارج کرد.

حسن قشقاوی ـ معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه ـ اوایل امسال اعلام کرد: «ما غیر از اتباع ۱۰ کشور که شامل آمریکا، انگلیس، کانادا، اردن، سومالی، کلمبیا، افغانستان، پاکستان، بنگلادش و هندوستان، می‌شود به سایر کشورها ویزای ۳۰ روزه فرودگاهی می‌دهیم. البته عراق نیز در بین این کشورها بود، ولی الان در مشهد به اتباع این کشور ویزای فرودگاهی می‌دهیم. » این درحالی است که ایرانی ها هنوز به شیوه سنتی ویزای عراق را دریافت می کنند.

ایران و عراق از سال ۹۳ با امضای یادداشت تفاهم لغو روادید گذرنامه‌های سیاسی، خدمت و خاص در حاشیه سفر محمدجواد ظریف ـ وزیر امور خارجه کشورمان ـ به این کشور، رسما در این مسیر گام برداشتند، هرچند دو کشور در همان سال به شکل ناقص لغو روادید را تجربه کردند، در زمان اربعین که سیل جمعیت مرزهای دو کشور را شکست و دولت عراق را وادار کرد قوانین ویزا را به مدت یک ماه برای اتباع ایرانی ملغی کند تا این گونه بیش از یک و نیم میلیون زائر وارد این کشور شوند، آن هم در شرایطی که عراق بشدت درگیر جنگ داخلی با داعش بود.

 ‌به نظر می رسد آن اتفاق در جدی تر شدن انگیزه مقامات دو کشور برای پیگیری موضوع لغو روادید به شکل فراگیرتر نقش داشته، هرچند ملاحظات امنیتی تا کنون دست دو طرف را بسته است.

اکنون مسعود سلطانی فر - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - که جزو موافقان اصلی تسهیل صدور روادید ایران و یا لغو آن است، پس از رایزنی‌های اخیر رییس مجلس در عراق به منظور ارائه تسهیلات صدور روادید برای زائران و تجار عراقی و ایرانی، با تایید این که لغو روادید با عراق در برنامه دولت ایران قرار دارد، به ایسنا، گفت: البته که ملاحظاتی وجود دارد و باید رعایت شود، ولی این اتفاق به‌زودی خواهد افتاد.