۰ نفر

نامه ربیعی به قالیباف درباره دستفروشان

۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۵۷
کد خبر: 140882
نامه ربیعی به قالیباف درباره دستفروشان

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: پس از ورود به شورا یکی از چالش‌های جدید اجتماعی که با آن برخورد کردم معضل فروش نوزادان بود. متاسفانه شهرداری نیز اجازه گرفتن بچه ها را از گدایان ندارد .

به گزارش اقتصاد آنلاین، فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در نشست بررسی دستفروشی در شهر  با اشاره به معضل فراگیر نوزادفروشی اضافه کرد:‌ هر چه به دنبال مسئولی که بتواند  کودکان گدایان را ساماندهی کند و مسئولیت آن را بپذیرد تا امروز این دستگاه را پیدا نکردم، دستگاهی که پای کار بیاید و بگوید من به این پدیده رسیدگی می کنم.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ مددکار اجتماعی با همکاری وزارت بهداشت برای همراهی مادران معتاد که در برخی از بیمارستا های جنوب شهر تهران وضع حمل می کنند گفت: بر اساس گزارشات این مددکاران از آبان سال گذشته تا امروز حدود ۲۳۰ پرونده از این مادران معتاد که بیشتر آنها بیخانمان بوده یا کارتن خواب بودند یا در پاتوق ها زندگی می کردند تشکیل شده است. بیشتر این بچه ها در ارتباط های خارج از نکاح به وجود آمده بنابراین بچه ها فاقد شناسنامه هستند حتی این مادران نیز شناسنامه ای ندارند.

دانشور با بیان اینکه بر اساس بررسی سوابق این مادران بیشتر آنها دارای سابقه زندان هستند گفت: خرده فروشی مواد مخدر، سرقت و دستفروشی فعالیت هایی بود که این مادران انجام می دادند حتی در مدتی که دیوار مهربانی در شهر تهران فراگیر شده بود این افراد لباس ها را برمی داشتند و در بازارهایی که خود می دانستند می فروختند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اضافه کرد: تصور کنید رکود اقتصادی نیز نباشد این تعداد افراد در شکوفایی اقتصادی در کجای چرخه کار قرار می گیرند، چه کسی حاضر است به این افراد بی شناسنامه و سابقه دار کار بدهد؟ دستفروشی شرافتمندانه ترین شغلی است که این افراد می توانند انجام دهند.

دانشور ادامه داد: این ۲۳۰ پرونده به چند بیمارستان در جنوب شهر تهران محدود می شود و اگر کل شهر را تصور کنیم و کل کشور را، آمار بسیار بالاتر خواهد بود در حالی که این افراد در هیچ قانون بالادستی دیده نشده اند.

وی پیشنهاد کرد: برای آنکه تمامی ابعاد موضوع دستفروشی مورد بررسی قرار گیرد باید در خصوص آن بیشتر صحبت شود تا درک درستی از موضوع در میان مسئولان ایجاد شود. زیرا درک اشتباه منجر به راهکارهای غلط می شود و نتیجه ای جز اتلاف منابع و زمان به دنبال ندارد.

به گفته دانشور وقتی مدیران صحبت از جمع آوری متکدیان و کودکان کار می کنند یعنی هنوز مساله را درک نکرده اند با کدام زیر ساخت به دنبال جمع آوری کودکان هستند، این کودکان جمع آوی شده در کجا ساماندهی می شوند، زیاد از باندهای دستفروشی صحبت می شود اما در این ۲۳۰ پرونده تنها ۱۵ مفقودی کودک داشتیم که پیش بینی شد این کودکان به باندهای دستفروشی یا متکدیان فروخته شده اما به رد پایی از باندها نرسیده ایم.

نامه ربیعی به قالیباف درباره دستفروشان

 احد رستمی مدیر کل دفتر مطالعات و رفاه اجتماعی وزارت رفاه نیز گفت: اگر اخبار رسانه ها در خصوص دستفروشی که مطالعه کنیم احساس می کنیم این اخبار نشان دهنده ناکارآمدی مدیران شهری است اما وقتی به طور ریشه ای این موضوع را واکاوی کنیم، مشخص می‌شود که دستفروشی ریشه در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی کشور دارد و عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آن دخیل هستند.

وی اضافه کرد: موضوع دستفروشی در کل دنیا وجود دارد و برخی با مدیریت صحیح به جاذبه های شهرشان تبدیل کرده اند و برخی هنوز نتوانستند راهکار مناسبی برای کنترل آن انجام دهند، گاهی با عنوان شبکه و مافیای دستفروشی این موضوع را به موضوع امنیتی تبدیل کردند و خواستار برخورد قاطع با آن شدند.

رستمی ادامه داد: به دلیل ضعف ساختارها ما مجبور به سیاست های جبرانی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی هستیم. یکی از این سیاست ها ساماندهی دستفروشان است بنابراین وزیر رفاه در نامه‌ای به شهردار تهران درخواست همکاری در این خصوص را کرد تا با تعامل بین دستگاهی به دنبال راه چاره ای برای این موضوع باشد.

رستمی اضافه کرد: برخی از فعالیت های دستفروشان را می توان در کسب و کارهای کوچک مدیریت کرد اما فضای کار به گونه ای است که امکان ورود این نوع مشاغل به مشاغل رسمی وجود ندارد.

 

۲۵ درصد دستفروشان عضو باندها هستند

کمیل قیدرلو، معاون مطالعات و برنامه ریزی و مدیریت امور اجتماعی و اقتصاد مرکز مطالعات شهرداری تهران با بیان اینکه دو نگاه نسبت به دستفروشی در شهرداری وجود دارد، گفت: یک رویکرد از منظر وظیفه حداقلی شهرداری به این موضوع است و مدافعان این تفکر از شورای شهر درخواست کردند به طور شفاف مسئولیت های مدیریت شهری در این حوزه را شفاف سازی کنند. برخی نیز نگاه سلبی با این موضوع دارند اما اینکه گفته می شود دستفروشی باند و شبکه ندارد درست نیست. بر اساس اطلاعات انتظامی ۲۵ درصد دستفروشان در باندها عضویت دارند.

وی با اشاره به درآمد برخی از دستفروشان گفت: بر اساس خوداظهار یک دستفروش در میدان ونک این فرد ۳ میلیون ماهیانه درآمد دارد. به دلیل همین درآمد بالای دستفروشی است که با وجود آنکه شهرداری تهران اعلام کرده در برخی مشاغل که نیاز به تحصیلات ندارد نیرو استخدام می کند این افراد تمایلی به حضور در این مشاغل را ندارند.

وی ادامه داد: نگاه مردم به شغل دستفروشی یک شغل شرافتمندانه است که در یک شرایط اجباری مجبور به این کار شده و فرد دستفروش فرد مظلومی است بنابراین هر برخورد سلبی با این افراد بازتاب منفی برای فرد ساماندهی کننده دارد.

قیدرلو تاکید کرد: متولی اصلی ساماندهی دستفروشی شهرداری تهران نیست و درخواست می کنیم متولیان اصلی به این موضوع ورود پیدا کنند.

در ادامه این جلسه رستمی با ابراز خوشنودی از اینکه همدلی و همزبانی نهادهای مختلف در این جلسه نسبت به موضوع دستفروشی بیشتر شده است، گفت: وزارت رفاه نماینده تام الاختیار در خصوص دستفروشی معرفی کرده است و امیدواریم این نماینده تام الاختیار از سوی شهرداری نیز معرفی شود تا بتوانیم از ظرفیت های موجود برای حل این مشکلات استفاده کنیم.

مدیریت شهری در برخورد با دستفروشی نگاه اجتماعی ندارد

فرشید یزدانی کارشناس تامین اجتماعی نیز در این جلسه با انتقاد از برخورد خشونت آمیز نسبت به برخی دستفروشان گفت: بر اساس یک تجربه شخصی یک بار برای حمایت از یک کودک دستفروش که ماموران اعلام می کردند این برای ناموس مردم مزاحمت ایجاد کرده وارد عمل شده که نزدیک بود هم کتک بخورم و هم ناسزا بشنوم این نوع برخوردهای خشن نشان می دهد مدیریت شهری در برخورد با دستفروشی نگاه اجتماعی ندارد و شهر را تنها سیمان و آجر و ساختمان می داند. در حالی که شهر محل زندگی انسان هاست این عملیات های خشن برای ساماندهی دستفروشان دردی را دوا نمی کند. می گویند دستفروشان کالای قاچاق یا بی کیفیت می فروشند مگر در مغازه های ما فروش کالای قاچاق و بی کیفیت انجام نمی شود؟ می گویند دستفروشان رقیب مغازه داران شده اند مگر رقابت برای تعدیل قیمت ها خوب نیست؟ می گویند دستفروشان سد معبر می کنند به اعتقاد ما برخی از این ماشین های شاسی بلند بیشتر در خیابان ها سد معبر می کنند.

دستفروشان خطرآفرین هستند یا مال‌ها و فروشگاه های زنجیره ای ؟

در این جلسه علی اکبر تاج مزینانی، کارشناس گروه تعاون دانشگاه علامه نیز با بیان اینکه نباید دستفروشان را خطری برای اصناف دانست گفت: دستفروشان برای مغازه داران خطرآفرین هستند یا مال ها و فروشگاه های زنجیره ای که در شهرها در حال افزایش هستند؟ بر اساس تحقیقات دانشگاهی دستفروشان ۹۰ درصد کالاهای خود را از عمده فروشان و مغازه داران تامین می کنند بنابراین این افراد ضرری نخواهند کرد و کمک کننده مغازه داران هستند.

وی اضافه کرد: گفته می شود شهرداری مسئولیت مستقیمی در ساماندهی دستفروشی ندارد، اما دامنه مداخلات شهرداری در مسائل مختلف بسیار بالاست به طور مثال در پروژه «تن آرام» شهرداری در حوزه ماساژ ورود پیدا کرده آیا این موضوع اولویت دارد یا دستفروشی؟ اگر مجتمع کوروش را که سبب ایجاد ترافیک پارک خودرو در این منطقه شده سد معبر بدانیم یا معابری که برای ساخت و سازهایی بسته می شود دستفروشی جایی در سد معبر ندارد.

وی ادامه داد: اگر دستفروشی را عامل ساماندهی بدانیم باید در خصوص سیاست هایی که باعث دافعه افراد برای زندگی خودشان می شود تحقیق کرد، به نظر آن سیاست ها پررنگ تر از جذابیت های دستفروشی برای مهاجرت است. در خصوص ندادن مالیات نیز به گفته آمار ما ۵۰ درصد فرار مالیاتی در کشور داریم و این مشاغل به دلیل درآمد پایین معافیت مالیاتی دارند.

وی با بیان اینکه دستفروشان نیاز به ساماندهی دارند گفت: برای ساماندهی باید بانک اطلاعاتی این افراد را تدوین و تهیه کنیم که در حال حاضر مطالعات لازم برای انجام ساماندهی صحیح و درست در حال انجام است.