۰ نفر

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی با دوربین از نیمه شهریور‌

۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۳۹
کد خبر: 139209
 جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی با دوربین از نیمه شهریور‌

خودروهای فاقد معاینه فنی از نیمه شهریور‌ماه با دوربین اعمال قانون می‌شوند.

 آنگونه که سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران خبر داده، در پی آغاز این نوع جریمه، مراکز معاینه فنی شهر تهران برای پذیرش مراجعین در شهریور‌ماه آمادگی کامل دارند. حسینی‌منش درخصوص وضعیت مراجعات به مراکز گفت: از ابتدای سال95 تاکنون در حدود 200هزار دستگاه خودرو به مراکز 13گانه شهر تهران که دارای 39خط معاینه فنی هستند، مراجعه کرده‌اند. درحال حاضر آمار مراجعات به مراکز روزانه 2هزار خودرو است و مراکز قابلیت پذیرش 6هزار دستگاه خودرو را در یک شیفت کاری دارا هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، میزان معطلی خودروهای مراجعه‌کننده بسته به ساعت مراجعه بین 15تا 30دقیقه است که بدون تردید به شهروندان توصیه می‌شود تا قبل از شلوغی مراکز در شهریور‌ماه و شروع طرح جریمه خودروهای فاقد معاینه در محدوده زوج و فرد با دوربین، برای دریافت معاینه فنی خودروی خود به یکی از مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کنند. وی درخصوص تأثیر انجام معاینه فنی درکاهش آلودگی هوا اظهار داشت در مراکز معاینه فنی 18آیتم در خودرو مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرد که 2آیتم از آن به‌صورت مستقیم مربوط به سطح انتشار آلایندگی خودرو و برخی آیتم‌ها مربوط به ایمنی خودرو است. بدیهی است نقص در ایمنی خودرو نیز می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم در افزایش آلودگی هوا تأثیرگذار باشد.

توقف خودرو درحاشیه خیابان و اتوبان در اثر نقص فنی موجب اختلال در روانی تردد و کندی حرکت خودروها می‌شود که این امر خود باعث ایجاد تشدید آلودگی هوا خواهد شد. براساس مطالعات دانشگاهی انجام شده معاینه فنی می‌تواند به‌صورت مستقیم 10درصد در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار باشد. تجربیات کشورهای موفق در کاهش آلودگی هوا نشان می‌دهد کاهش تنها یک‌درصد آلودگی مستلزم مخارج و هزینه‌های بسیار گزافی برای متولیان این امر است به همین دلیل انجام معاینه فنی خودروها به‌عنوان یک راهکار ساده، ارزان و تأثیرگذار در راستای کاهش آلودگی هوا در سایر کشورها شناخته می‌شود.

معاینه فنی می‌تواند علاوه بر کاهش آلودگی هوا، درکاهش حوادث رانندگی، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه تعمیرات تأثیرات بسزایی را داشته باشد و سطح کیفی زندگی شهروندان را باحفظ سلامت و جان آنان به‌صورت اثربخشی ارتقا بخشد. حسینی‌منش در ارتباط با علل مردودی خودروهای مراجعه‌کننده در مراکز گفت:

براساس حدود مجاز تعیین شده در استاندارد ملی معاینه فنی خودرو که در سامانه ‌سیمفا‌ نیز برهمین اساس تعریف شده، رد و قبول خودروها به‌صورت کاملا مکانیزه بدون دخالت و تصمیم‌سازی‌ شخص انجام می‌گردد. براساس آمار استحصال شده از مراکز 13درصد از خودروها به‌علت آلایندگی، 6درصد به‌علت ناهمراستایی چرخ‌ها (بازو بسته بودن دهانه چرخ ها)، 4درصد به‌علت خرابی کمک فنر، 9درصد به‌علت خرابی در سیتم ترمز و 17درصد به‌علت وضعیت ظاهری (دفرمگی و پوسیدگی بدنه، خرابی چراغ‌ها و...) مردود می‌گردند.