۰ نفر

توضیحاتی درباره حضور «کندی چارمز» در ایران

۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۷
کد خبر: 138250
توضیحاتی درباره حضور «کندی چارمز» در ایران

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه از آغاز طرح آزمایشی صدور ویزای الکترونیک ایران از امروز (سه‌شنبه) خبر داد و گفت: با افزایش شمار کشورهایی که در حال لغو ویزا با آنها هستیم و همچنین تمدید اعتبار ویزای فرودگاهی تا ٣ ماه، مشکل ویزای ایران تقریبا حل شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حسن قشقاوی شامگاه دوشنبه (۱۱ مرداد) در هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولتی گردشگری که در هتل اوین برگزار شد، این نوید را داد که ویزای الکترونیک ایران تا پایان سال به طور قطعی و بدون نقص راه‌اندازی شود.

وی اظهار کرد: با اینکه الزام دولت برای راه‌اندازی این ویزا تا پایان سال است، اما از روز سه‌شنبه - ١٢ مردادماه - اولین عملیات اپراتوری ویزای الکترونیک از طریق یکی از آژانس‌های واردکننده گردشگر خارجی آغاز می‌شود.

قشقاوی همچنین گفت: سیستم ویزای الکترونیک ایران بسیار قوی است و درخواست کننده حتی از منزل می‌تواند شاهد تمام مراحل اجرایی کار باشد.

۱۱ نوع ویزا برای ایران

وی سپس با اشاره به وجود ١١ نوع ویزا در ایران اظهار کرد: این تنوع به حدی است که ما گاهی نگران می‌شویم کاربرد آنها برای مردم درست تبیین نشود. مثلا نوعی ویزای یک ساله با یک‌سوم قیمت برای همسران خارجیِ زنان ایرانی و فرزندان آنها وجود دارد که بسیاری از آن اطلاع ندارند و این درحالیست که ما ٦ میلیون ایرانیِ مقیم خارج داریم و یقینا آنها تمایل دارند به همراه خانواده سرزمین مادری را ببینند.

توضیحاتی درباره‌ی چگونگی سفر چهره‌ی مشهور آمریکایی به ایران

معاون کنسولی وزارت امور خارجه در ادامه به برخی مشکلاتی که امکان دارد با تسهیل شرایط صدور ویزا پیش آید، اشاره کرد و افزود: مثلا وقتی یک ستاره آمریکایی - انگلیسی برای دریافت ویزای ایران از طریق شرکتی درخواست می‌دهد، این بحث مطرح می‌شود که چرا او را تشخیص ندادند، درحالیکه طرف دیگر ماجرا این است که همکاران ما آن خانم‌های آنچنانی را بشناسند! اگر این اتفاق رخ دهد که نقض غَرَض است.

وی اضافه کرد: آن شخص با اسم دیگری ویزای ایران را گرفته بود، اما فضایی علیه ارگان‌های دولتی ایجاد شد. البته که چنین مواردی خیلی کم اتفاق می‌افتد و حتما بارها گفته‌ام اگر بودجه (وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات) در اختیار من بود، همه را به گردشگری اختصاص می‌دادم، این را برای دل خوش کردن نمی‌گویم، چون با همه وجودم به آن باور دارم.در زمانی که ویزای الکترونیک راه‌اندازی شود طبیعی است که با چنین مواردی مواجه شویم. بنابراین خواهش می‌کنم برای حفظ ارزش‌ها، دقت بیشتری شود، چون ممکن است حساسیت‌هایی را ایجاد کند، چرا که نظام ما اسلامی است و ما مراجع، علما و نمایندگان مجلس را داریم که حساسیت‌های فرهنگی دارند و این اتفاقات ممکن است بعدها مشکلاتی را ایجاد کند.

او از فعالان گردشگری درخواست کرد: برادرانه و خواهرانه در اجرای طرح‌هایی مثل ویزای الکترونیک به دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا فضایی علیه کشور ایجاد نشود.

اگر بودجه وزارت خارجه دست من بود...

«قشقاوی» در بخش دیگری از سخنانش در این همایش گردشگری، توجه به صنعت گردشگری را به واسطه اثرگذاری فوق‌العاده مثبتی که بر دیپلماسی کشور و برقراری ثبات، صلح و امنیت دارد، بسیار با أهمیت دانست و افزود: اگر اعتبارات وزارت خارجه را 5 درصد درنظر بگیریم و 95 درصد دیگر اعتبارات را به گردشگری بدهیم، به والله قسم که بیشتر به نفع دیپلماسی کشورمان خواهد بود. چرا که بارها در ماموریت‌های متعددم به سایر کشورها، شاهد بودم پخش فیلم و سخنرانی و برگزاری همایش و همه این کارها فقط 5 درصد اثر دارد، برای همین وی در تایید صحت سخنانش، نوع برخورد شخصیت‌های سایر کشورها را در دیدار با مقامات ایرانی مثال زد و بیان کرد: بدون تردید وقتی وزیر کشوری ما را خیلی تحویل می‌گیرد، یعنی یک‌بار قبلا به ایران سفر کرده است. اهمیت دیپلماسی عمومی هم در همین است.

معاون کنسولی وزارت خارجه سپس فعالان گردشگری را به خاطر کارآفرینی که دارند جهادگر خواند و گفت: ما دو مجاهد در کشور داریم، یک دسته مدافعان حرم هستند که با حقوق اندک به عشق اهل بیت به دفاع از اسلام می‌پردازند و گروه دوم کارآفرین‌ها هستند که در شرایط سخت و خشن بروکراسی و سیستم اداری، سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی می‌کنند؛ شخصا غیر از این دو گروه مجاهد دیگری نمی‌بینم.