۰ نفر

کارشناس بازار ارز و سکه پاسخ داد:

دلار تا کجا پایین می‌آید؟

۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۵۶
کد خبر: 479657
دلار تا کجا پایین می‌آید؟

شرایط ناپایدار بازارهای دلار و طلای جهانی در پی ابهام در نتیجه انتخابات آمریکا در ابعادی وسیع‌تر در بازار ارز، طلا و سکه ایران نیز در‌حال مشاهده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، همشهری نوشت؛ قیمت دلار و سکه طی 2روز گذشته تحت‌تأثیر نزدیک‌شدن بایدن به صندلی ریاست‌جمهوری آمریکا، سقوط آزاد را تجربه کرد و این در حالی است که تغییر شرایط می‌تواند بازار را با تحولات جدی دیگری مواجه کند. با حسین اسدی‌نیا، کارشناس بازار ارز و سکه در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم.

با ریزش نرخ دلار در چند روز اخیر همه در حال فروش هستند، پیش‌‌بینی می‌کنید کف قیمت دلار درصورت پیروزی بایدن چقدر خواهد بود؟

با توجه به‌احتمال بیشتری که برای پیروزی بایدن متصور است، ما چشم‌انداز صادرات یک میلیون بشکه نفت را پیش‌رو داریم که حتی اگر آمریکا به برجام هم برنگردد، بایدن به‌احتمال زیاد بسیاری از محدودیت‌های کنونی را کاهش خواهد داد، بنابراین قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که ممکن است قیمت بیش از حد پایین بیاید که درصورت پیروزی بایدن، این احتمال زیاد است. در این صورت شاید دلار قیمت‌های عجیبی تا 14هزار تومان را ببیند اما قیمت تعادلی دلار براساس نظر اقتصاددان‌ها حدود 22 و 23هزار تومان است و دلار درصورتی که افت قیمت زیادی را هم در کوتاه‌مدت تجربه کند، ماندگار نخواهد بود. به اعتقاد من، در اوایل کار که بازار هیجانی است، ممکن است قیمت دلار زیر 20هزار تومان هم تثبیت شود اما در درازمدت در حدود قیمت تعادلی تثبیت خواهد شد.

هنوز روی کاغذ احتمال پیروزی ترامپ وجود دارد، در این صورت آیا نرخ دلار در محدوده 30هزار تومان خواهد ماند؟

اگر ترامپ سر کار بماند، قطعا در مدت یکی دو ‌ماه نرخ دلار در 30هزار تومان تثبیت می‌شود و اگر بعد از آن گشایشی اتفاق نیفتاد از این سقف هم عبور می‌کند و شاید حتی قیمت‌های بالای 30هزار تومان را هم ببینیم. البته ترامپ گفته بود که درصورت ماندن بر سر کار با ایران مذاکره خواهد کرد اما با توجه به اینکه دور اول هم همین ادعا را مطرح کرد و این اتفاق نیفتاد، نه ایران استقبال کرد و نه شرایط ترامپ فضا را برای مذاکره فراهم می‌کرد، بنابراین پیش‌بینی منطقی و معقول این است که ادامه روند پیش از انتخابات را داشته باشیم. ترامپ اگر دور دوم انتخاب شود، این انتظار هست که دلار بالای 30هزار تومان تثبیت شود.

در بازار سکه هم نوسان زیادی حاکم بوده و سکه تمام تا 11میلیون تومان پایین آمد و باز به 13میلیون تومان برگشت، شرایط بازار طلا و سکه را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

طلا و سکه در بازار ایران فی‌ذاته و براساس ارزش خودشان قیمت‌گذاری نمی‌شوند و نرخ دلار و درهم شرایط بازار سکه و طلا را تعیین می‌کند. هر اتفاقی برای ارز بیفتد، سکه هم به تبع آن دچار تغییر خواهد شد. بازارهای طلا و سکه و دیگر بازار‌ها دنباله‌رو بازار ارز هستند، کما اینکه قیمت طلا در بازار جهانی در 2روز گذشته افزایشی بود اما از آنجایی که 80درصد تحولات قیمتی بازار طلا و سکه براساس ارز است، به‌ویژه در شرایط نوسان دلار، این افزایش جهانی بر بازار ما تأثیرگذار نبود.

کف قیمت سکه چقدر خواهد بود؟

با توجه به قیمت دلار متغیر خواهد بود، اگر قیمت تعادلی دلار را 22 تا 23هزار تومان درنظر بگیریم و حبابی را هم برای سکه درنظر نگیریم، قیمت در محدوده 10 تا 11میلیون تومان خواهد بود. درحال حاضر چون دلار در حال نوسان است، سکه هم به تبع آن بلاتکلیف است. اگر بایدن به پیروزی برسد ممکن است سکه به سمت 10میلیون تومان هم برود اما در قیمت بالای 10میلیون تومان تثبیت خواهد شد و قیمت‌های پایین‌تر از این، ری‌اکشن‌های زیاد و غیرماندگاری خواهد بود.