۰ نفر

سکه و دلار نزولی شدند

۸ آبان ۱۳۹۹، ۷:۵۲
کد خبر: 477456
 سکه و دلار نزولی شدند

پنجمین روز هفته، صحنه افت تمام بازارها بود. اول در بازارهای سهام، شاخص کل بورس به زیر مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، پس از آن نوبت به بازار سکه و ارز رسید. سکه دو حمایت مهم ۱۴ میلیون تومانی و ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را از دست داد و دلار به جای اینکه افزایش روز سه شنبه را با حرکت به سوی کانال ۲۹ هزار تومانی ادامه دهد، در مسیر کاهشی قرار گرفت.

روز چهارشنبه دلار ۶۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. در بازار سکه هم این فلز گرانبها ۷۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و به بهای ۱۳میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. برخی از فعالان، اعتقاد دارند جدا از جو انتظاری نسبت به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا که فروشنده‌ها را در بازار ارز و سکه زیاد کرده است، برگشت ارزها به کشور با باز شدن مرزها بیشتر شده است. در واقع در دوران کرونا و بسته شدن مرزها کمی ارزآوری کاهش پیدا کرده بود، ولی با باز شدن مرزها و افزایش صادرات، توانایی عرضه درهم بالاتر رفته است و جدا از متغیرهای روانی، این متغیر واقعی هم به افت قیمت‌ها کمک کرده است.

متغیر روانی زمینه ساز کاهش دلار و سکه

به گفته فعالان، مهم ترین عاملی که موجب شده است فضای کاهشی در بازارهای مختلف شکل بگیرد، انتظارات سرمایه گذاران نسبت به نتایج انتخابات آمریکا است. در بازار ارز و سکه، شانس بالای بایدن برای کنار زدن ترامپ از کاخ سفید موجب شده است که معامله‌گران دو بازار داخلی بیشتر در موقعیت فروش قرار بگیرند؛ عده‌ای هم خرید کردن را کنار گذاشته‌اند و با احتیاط به تماشای وضعیت بازار نشسته‌اند. در بازار سهام، جدا از بیم‌های مربوط به انتخابات آمریکا، ریسک‌های قانون‌گذاری و تصمیمات یک شبه سیاست مداران موجب شده است که اعتماد نسبت به معامله در این بازار کمتر شود و حقیقی‌های زیادی عطای معامله سهم را به لقایش ببخشند. با این حال، روند بازار ارز و سکه نشان می‌دهد که حداقل سرمایه‌های خارج شده از بازار سهام در جای دیگری پارک شده‌اند و با وسعتی وارد معاملات بازارهای پرریسک دلار و فلز گرانبهای داخلی نشده‌اند که قیمت‌ها را دچار تغییرات معناداری نکنند. جو فروش در بازار ارز و سکه در هفته‌های اخیر به اندازه‌ای شدید بوده است که فلز گرانبهای داخلی از سقف ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی با سرعت زیادی فاصله گرفت و اکنون حدود سه میلیون تومان با آن فاصله دارد. در بازار ارز هم دلار با سقف ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومانی پنجشنبه دو هفته پیش فاصله زیادی گرفته است. چنین تغییراتی نشان می‌دهد که در سمت و سوی انتظارات بازار اتفاقی رخ داده است و از آن جایی که معامله‌گران عنوان می‌کنند با آمدن بایدن به کاخ سفید فشارهای تحریمی کاهش خواهد یافت، به نظر می‌رسد، دیدگاه معامله‌گران به این سو رفته است که مانند نظرسنجی‌های غربی این نامزد دموکرات را برنده انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند. در نتیجه تا حدی به استقبال پیروزی او رفته‌اند و فروشنده شده‌اند.

تغییر روند بازارها، چگونه ممکن می‌شود؟

با توجه به اینکه وضعیت بازار تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار گرفته است، تغییر شرایط و نتایج نظرسنجی‌ها در مورد پیروز انتخابات یا بالا رفتن دوباره شانس ترامپ می‌تواند کمی موقعیت معاملاتی بازیگران ارز و سکه را تحت تاثیر قرار دهد. به‌عنوان مثال، برخی فعالان عنوان می‌کردند با بالا رفتن شانس ترامپ در ایالت فلوریدا، کمی از میزان فروش‌ها در بازار ارز و سکه کاسته شد. در روزهای آتی هرچقدر شانس ترامپ برای بردن انتخابات بیشتر شود، میزان فروش‌های ارز و سکه پایین خواهد آمد. با این حال، حفظ شرایط کنونی به معنای نزول بیشتر خواهد بود.

عامل واقعی افت قیمت‌ها

در حالی که برخی فعالان باور داشتند، معامله‌گران سکه و دلار در حال تنظیم خود برای برد بایدن هستند و همین مساله زمینه‌ساز افت قیمت‌ها شده است، گروهی از بازیگران ارزی عنوان می‌کردند، عوامل واقعی نیز در افت قیمت دلار نقش داشته‌اند. به‌عنوان مثال، آنها به روند کاهشی نرخ حواله درهم اشاره می‌کردند که طی روزهای اخیر نه تنها به زیر مرز ۸ هزار تومانی رفته است، بلکه در روز چهارشنبه حتی تا محدوده ۷ هزار و ۶۰۰ تومانی ریزش کرد. افت درهم در کاهش قیمت دلار اثر داشت و نزول اسکناس آمریکایی، موقعیت معامله‌گران سکه را بیشتر به سوی فروش تغییر داد.

قیمت خرید دلار حذف شد

روز چهارشنبه، صرافی‌های بانکی قیمت خرید دلار را از تابلوی خود حذف کردند. آنها به احتمال زیاد با این رفتار قصد داشتند چنین سیگنالی را به بازار منتقل کنند که دلار در قیمت‌های کنونی ارزش خرید ندارد و قیمت‌های پایین تری را انتظار می‌کشند. به‌طور معمول در بازار تصور می‌شد که قیمت خرید صرافی‌های بانکی، کف نرخ خرید را نشان می‌دهد. حذف این قیمت، یعنی بازارساز کفی را برای قیمت متصور نمی‌بیند یا حداقل می‌خواهد چنین سیگنالی را به بازار ارسال کند. قیمت فروش صرافی‌های بانکی هم در روز گذشته ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان بود که نزدیک به ۴۰۰ تومان کمتر از روز سه شنبه بود. با این حال این قیمت فاصله زیادی با نرخ‌های بازار نداشت. این موضوع نشان می‌داد که بازارساز تمایل دارد نزدیک به نرخ‌های بازار ارز خود را به فروش برساند.