۰ نفر

افت دورقمی سکه‌های کوچک

۳ آبان ۱۳۹۹، ۷:۰۴
کد خبر: 476241
افت دورقمی سکه‌های کوچک

در آخرین هفته مهرماه، بازارها دو مسیر متفاوت را طی کردند؛ در سه روز ابتدایی هفته، قیمت سکه و دلار راه کاهشی را در پیش گرفتند، ولی از روز چهارم کاری، هر دو سعی کردند به سوی قیمت‌های بالاتر بازگردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ برآیند کار البته باز هم کاهش قیمت در مقیاس هفتگی بود و دلار حدود ۵/ ۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و سکه نیز افت ۸/ ۷ درصدی را تجربه کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که دو هفته پیش اسکناس آمریکایی بازدهی ۸ درصدی را به ثبت رسانده بود و سکه نیز حدود ۱۱ درصد افزایش قیمت داشت.

یکی از مهم‌ترین عواملی که رشد منفی سکه را در هفته گذشته محدودتر کرد، افزایش یک میلیون تومانی روز آخر هفته بود. فلز گرانبهای داخلی با چنین رشدی توانست روز پنج‌شنبه روی عدد ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به کار خود پایان دهد. قیمت نهایی پنج‌شنبه دو هفته پیش، بالای ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان بود. دلار هم در اولین روز آبان ماه توانست هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کند و به قیمت ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان برسد. پنج‌شنبه دو هفته پیش قیمت این ارز ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان بود. هفته گذشته بازارها به شدت از سقف‌های پنج‌شنبه دو هفته قبل عقب‌نشینی کردند، ولی در دو روز آخر هفته بخشی از افت سه روز ابتدای هفته جبران شد.

برگشت بازارها از روز چهارشنبه

شاید اگر روز سه‌شنبه به یک فرد عادی می‌گفتید، قیمت سکه در انتهای هفته به بالای ۱۵ میلیون تومان بازمی‌گردد، از این صحبت بسیار متعجب می‌شد. در آن زمان، فلز گرانبهای داخلی گرفتار چنان ریزش شدیدی شده بود که برگشت قیمتی آن برای هر کسی متصور نبود. سکه طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و در معاملات پشت خطی حتی میزان این افت به بالای ۳ میلیون تومان رسیده بود. با این حال، از روز چهارشنبه معامله‌گران دست به کار شدند. آنها با افزایش خریدها در اولین گام مرز ۱۴ میلیون تومانی را حفظ کردند و پس از اینکه حس بازار در مورد حمایت این مرز بیشتر شد، با قدرت به بازار حمله کردند و ارزش سکه را بیش از یک میلیون تومان بالا آوردند. اکنون سکه به مقاومت مهم ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بار دیگر نزدیک شده است؛ عبور از آن می‌تواند زمینه‌ساز ورود این فلز گرانبها به کانال ۱۶ میلیون تومانی شود و در صورتی که این توان را از خود نشان ندهد، احتمال بازگشت به کانال ۱۴ میلیونی بسیار زیاد است.

روند بازار دلار نیز در هفته گذشته تقریبا مشابه سکه بود. دلار روز سه‌شنبه تا قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان پایین رفت که نسبت به قیمت پنج‌شنبه دو هفته پیش ۴ هزار و ۵۰۰ تومان (معادل ۱۴ درصد) کمتر بود. این ارز در روز سه‌شنبه بزرگ‌ترین ریزش تمام طول دهه ۹۰ را تجربه کرد. چنین ریزشی هراس از افت بیشتر را در بازار بیشتر کرده بود، ولی معامله‌گران حرفه‌ای باور داشتند، قیمت باید حداقل یک بار دیگر به سوی نرخ‌های بالاتر قدم بردارد. از نگاه آنها افراد زیادی نتوانسته بودند دلار خود را در نرخ‌های بالاتر به فروش برسانند و به همین دلیل تمام تلاش خود را برای بالا آوردن قیمت‌ها می‌کنند. افزایش خریدها و تصور اینکه قیمت به کف خورده است، موجب شد که بازار به نزدیکی مرز ۳۰ هزار تومان بازگردد. وضعیت بازار ارز هم در مرز یاد شده حساس است. دلار اگر یک بار دیگر از مرز ۳۰ هزار تومانی عبور کند، می‌تواند تا بالای ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان پیشروی کند. با این حال، ممکن است خریداران با توجه به ریزش هفته گذشته ریسک خرید را به جان نخرند و از همین کانال ۲۹ هزار تومان بار دیگر در موقعیت فروش قرار بگیرند.

واکنش بازار به مناظره ترامپ و بایدن

پس از اینکه بامداد جمعه مناظره ترامپ و بایدن برگزار شد، معاملات پشت خطی دلار و سکه حکایت از واکنش‌های متناقض بازار به این مناظره داشت. در ابتدا هم سکه و هم دلار با افزایش خرید مواجه شدند، ولی به یکباره فروش‌ها بیشتر شد، به‌طوری‌که بسیاری از معامله‌گران عنوان می‌کردند که حاضرند سکه خود را زیر ۱۵ میلیون تومان به فروش برسانند و بعضا تا ساعت ۵ بعدازظهر رقم فروش تا ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم پایین آمده بود.

در بازار موازی، دلار واکنش زیادی به مناظره نشان نداد، هر چند کمی از مرز ۳۰ هزار تومانی فاصله گرفت. با توجه به این رفتارها می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت دلار و سکه در ابتدای روز شنبه در سطح پایین‌تری نسبت به انتهای هفته آغاز به کار کنند. با توجه به اینکه روز یکشنبه تعطیل رسمی است، معامله‌گران در ابتدای هفته می‌توانند دو رفتار کاملا متناقض را در پیش بگیرند. عده زیادی از معامله‌گران احتمال دارد ترجیح دهند خرید و فروش خاصی را در ابتدای هفته انجام ندهند و بیشتر تماشاچی وقایع بازار باشند. این در حالی است که عده دیگری ممکن است بخواهند نوسانات رفت و برگشت زیادی به بازار تحمیل ‌کنند. این گروه احتمالا در معاملات پشت خطی تاثیرگذاری بیشتری دارند و احتمالا در روز تعطیل بازار می‌توانند کمی قیمت‌ها را دچار تغییر کنند. البته باید این نکته را در نظر داشت که در نهایت این گونه معامله‌گران هم تاثیر بنیادی بر قیمت‌ها ندارند و بیشتر در شرایطی که اقتصاد کلان کشور با مشکلات خاص خود مواجه است، بعضا چاشنی افزایش نوسان می‌شوند.

نیم سکه و ربع سکه نسبت به سکه امامی از حباب قیمتی بیشتری برخوردار بودند، در نتیجه طبیعی بود که در زمان نزول بازار این دو بیشتر از سکه امامی کاهشی شوند. همین اتفاق در هفته آخر مهرماه افتاد و نیم‌سکه ۱۱ و ربع سکه ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. ربع سکه که پنج‌شنبه دو هفته پیش روی مرز ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومانی معامله می‌شد، در انتهای هفته روی رقم ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار گرفت. البته ربع سکه در هفته‌ای که گذشت قیمت‌های زیر ۵ میلیونی را نیز تجربه کرد، ولی در انتهای هفته توانست با رشدی مناسب بخشی از ارزش از دست‌رفته خود را بازیابی کند.

نیم سکه هم دو هفته پیش روی مرز ۹ میلیونی قرار داشت و در طول هفته حتی در کانال ۷ میلیونی نیز معامله شد. با این حال، روز پنج‌شنبه با قیمت ۸ میلیون تومان به فروش می‌رفت که ۴۰۰ هزار تومان بیشتر از روز چهارشنبه بود. با وجود اینکه ربع سکه و نیم سکه افت بیشتری را نسبت به سکه امامی تجربه کردند، همچنان حباب قیمتی بیشتری دارند و در صورتی که روند ریزشی شود، افت بیشتری را در مقایسه با سکه بزرگ‌تر به ثبت خواهند رساند.