۰ نفر

بازار داغ فروش ارز؛

دلار به ۲۰هزار تومان می‌رسد؟

۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۳
کد خبر: 475534
دلار به ۲۰هزار تومان می‌رسد؟

کاهش شدید قیمت انواع ارز در معاملات امروز و تقویت احتمال افت قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان، بازار فروش انواع ارز را داغ کرده است به طوری که دارندگان دلار از ترس ضرر بیشتر روانه بازار ارز شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حال و هوای امروز میدان فردوسی و صرافی‌های سطح شهر تهران از ریزشی پر سرعت در نرخ ارز حکایت دارد و همین موضوع، تردد مردم برای فروش را بیشتر کرده است، صرافی‌ها نیز بیشتر تماشاچی بوده و تمایلی نداشتند که اقدام به خرید و فروش ارز کنند.

نرخ فروش دلار در بازار ارز در ظهر امروز به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان عقب نشینی کرده و بهای خرید دلار نیز حدود ۲۶ هزار تومان بود.

دولت طی ماه های گذشته با اعمال تدابیری در تلاش برای کاهش و ثبات بهای ارز بود و چندی پیش نیز «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی تاکید کرده بود که بانک مرکزی با حضور پرقدرت در بازار پول و ارز، تمام تلاش خود را برای تعادل بازار به کار خواهد بست.

بر همین اساس در روزهای گذشته، بانک مرکزی تدابیر جدیدی برای عرضه ارز به بازار اتخاذ کرد تا با بازگشت ارزهای صادراتی بازرگانان بتواند طبق وعده های پیشین اقدام به کنترل نرخ ها کند؛ در همین راستا شب گذشته نیز همتی پس از برگزاری جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از عرضه مداوم ارز صادراتی به سامانه نیما و تزریق آن به بازار خبر داد که موجبات کاهش و کنترل نرخ ارز را فراهم می کند.

این موضوع باعث شد که میدان فردوسی از همان ساعات پایانی شب با حجم فروشندگان ارز مواجه شود.

صرافان: ارز نمی خریم

بر اساس مشاهدات امروز، نرخ های ثبت شده بر تابلوی صرافی ها به طور مداوم در حال تغییر بود اما خود آنها قصدی برای خرید ارز از دست متقاضیان فروش نداشتند، در حالی که دلالان به طوری سرشان شلوغ بود که چند نفر به دور هر کدام از آنها حلقه زده بودند و سعی در فروش ارز خود با قیمتی مناسب داشتند.

در این زمینه بخوانید:

نرخ خرید دلار صرافی‌ها به ۲۶۰۰۰تومان رسید/ صرافی ملی قیمت را بالا برد

 

یکی از صرافان گفت: نرخ ارزهای مختلف هر لحظه در حال تغییر است به همین دلیل ارز نمی خریم تا به قیمتی با ثبات تر برسد.

وی افزود: به نفع ما نیست اقدام به خرید ارزی کنیم که ممکن است تا ساعتی دیگر کاهش بیشتری داشته باشد در حالی که ما به قیمتی بالاتر آن را خریده ایم.

دلالان: دلار به ۲۰ هزار تومان میرسد

یکی از دست فروشان دلار که با بیش از ۱۵۰۰ تومان کمتر از قیمت فروش، ارز می خرید، تاکید کرد: شایعه شده است که قیمت دلار بیشتر از ۶ هزار تومان کاهش می یابد پس اگر دلار داری من می خرم.

وی ادامه داد: از صبح امروز دهان به دهان می چرخد که نرخ ارز به ۲۰ هزار تومان نیز می رسد و بازار به سرعت ریزش می کند که البته تاکنون با کاهش دو هزار تومانی قیمت شاهد هستیم.

یکی دیگر از دلالان ارزی در میدان فردوسی به فروشندگان توصیه می کرد که اگر امروز نفروشید فردا با این نرخ‌ها ضرر خواهید کرد.

تلاش دولت برای کاهش و ثبات قیمت ارز

از اوایل امسال بخشنامه‌های دولت، بازرگانان سال های ۹۷ و ۹۸ را ملزم به بازگشت ارز صادراتی کرد و پایان شهریورماه به عنوان مهلت پایانی برای این افراد تعیین شد تا در صورتی که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگردد کارت بازرگانی صادرکنندگان تعلیق و از امکانات صادراتی محروم شوند.

بر اساس اعلام «حمید زادبوم» رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران طی ماه های گذشته حدود ۳۵ میلیارد یورو از ارزهای صادراتی پرداخت شده است و بانک مرکزی با تزریق این ارز به بازار، زمینه‌های کاهش نرخ را فراهم کرده است.