۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

استقامت طلا در برابر روند نزولی/ صعود جزیی فلزات گرانبها علیرغم افزایش شاخص دلار آمریکا

۲۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۰
کد خبر: 474590
استقامت طلا در برابر روند نزولی/ صعود جزیی فلزات گرانبها علیرغم افزایش شاخص دلار آمریکا

یکی از نشانه‌های شکل گیری روند صعودی در بازار این است که کاهش قیمت‌ها توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به عنوان فرصتی برای خرید بیشتر تلقی می‌شود. چنین وضعیتی در حال حاضر در بازار فلزات گرانبها شکل گرفته چرا که روند حرکت قیمتی به گونه‌ای است که طلا و نقره ضررهای چند روز گذشته خود را تا حدودی جبران کرده‌اند.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ تحلیل‌گران بر این باورند که بازار فلزات گرانبها در برابر ریزش بیشتر از خود مقاومت نشان می‌دهد، روند حرکت بازار طلا و نقره در طول روز گذشته بیانگر چنین رویکردی بوده است. هر دو فلز با افزایش شاخص دلار آمریکا طی دو روز گذشته متوقف شده اما در برابر ریزش بیشتر هم استقامت به خرج داده‌اند. بر این اساس، معاملات آتی طلای دسامبر با ۰.۲۰ دلار افزایش به قیمت ۱۹۰۷.۵۰ دلار و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۶۵ دلار افزایش به قیمت ۲۴.۲۳ دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت.

این در حالی است که بازارهای سهامی جهان عمدتا روز گذشته روند نزولی در پیش گرفتند. شاخص‌های سهام ایالات متحده نیز به تبعیت از دیگر شاخص‌های اصلی جهان، روند نزولی داشتند. گسترش نگران کننده ویروس کرونا در کشورهای بزرگ صنعتی و دیگر کشورها در شرایطی که اروپا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، تردیدهایی در میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد سرمایه گذاران در چنین شرایطی از پذیرش ریسک بیشتر جلوگیری می‌کنند. در واکنش به گسترش شیوع کووید - ۱۹ فرانسه از روز چهارشنبه هفته جاری شرایط اضطرار در این کشور اعلام کرد.

بر اساس اخبار منتشر شده و مرتبط با بسته دوم محرک مالی این اطمینان تقویت می‌شود که کنگره ایالات متحده به هیچ کدام از پیشنهادهای ارائه شده از سوی دولت در تصویب بسته محرک واکنش مثبت نشان نداده و بازار در فاصله سه هفته باقی مانده تا برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ متلاطم و وحشت زده به نظر می‌رسد.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشت، شاخص دلار آمریکا افزایش یافت و به طور کلی شاخص دلار هفته خوبی را تا به اینجا سپری کرده است. قیمت نفت خام نیمکس با اندکی کاهش قیمت به حدود ۴۰.۲۵ دلار در هر بشکه رسید و بازده اوراق ده ساله خزانه‌داری آمریکا نیز در محدود ۰.۶۹۸ درصدی مورد معامله قرار گرفت.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند، این مزیت فنی علیرغم ضربه‌هایی است که اخیرا به این بازار وارد شد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا ایجاد معاملات آتی دسامبر در سطحی بالاتر از سطح مقاومت ثابت ۱۹۳۹.۴۰ دلار معاملات آتی ماه اکتبر است. هدف بعدی نزولی قیمت‌ها نیز حفظ سطح پشتیبانی ۱۸۵۱ دلار در هر اونس است که پایین‌ترین سطح معاملات سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر و روند حرکتی قیمت‌های طلا، سطح مقاومت نخست فلز زرد ۱۹۱۷.۵۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۳۰.۶۰ دلار در هر اونس عنوان شده در شرایطی که سطح پشتیبانی نخست طلا، حفظ پایین‌ترین سطح قیمتی هفته معاملاتی جاری یعنی ۱۸۸۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم حفظ پایین‌ترین سطح معاملاتی هفته گذشته یعنی ۱۸۷۷.۱۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

02

(روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها، حفظ پایین‌ترین سطح قیمتی ماه سپتامبر یعنی ۲۱.۸۱ دلار در هر اونس عنوان شده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره ۲۴.۷۲۵ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۳.۶۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۲.۹۶۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.