۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا بار دیگر جهش کرد/ تکانه‌های پیش از انتخابات بازار فلزات گرانبها

۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۸
کد خبر: 474458
طلا بار دیگر جهش کرد/ تکانه‌های پیش از انتخابات بازار فلزات گرانبها

قیمت معاملات آتی طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده افزایش نسبی یافت، اگرچه در نهایت از دستیابی به بالاترین قیمت معاملاتی روز بازماند. گفته می‌شود روند معاملات روز گذشته تاثیر پذیرفته از صف خریدی است که افت شدید قیمت‌ها در روز سه شنبه باعث آن شده بود.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ علاوه بر ریزش قیمت‌های سه شنبه و تشکیل صف خرید، تضعیف شاخص دلار عامل مهم دیگری بود که روز گذشته در بازار فلزات گرانبها تاثیر مثبت بر جای گذاشت. بر این اساس روز گذشته، معاملات آتی طلای دسامبر با ۱۰.۸۰ دلار افزایش به ۱۹۰۵.۲۰ دلار در هر اونس رسید و معاملات آتی نقره دسامبر هم در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۹۱ دلار افزایش به قیمت ۲۴.۳۲ دلار معامله شد.

اگرچه طلا و نقره در طول معاملات نوسان قیمتی زیادی را تجربه کردند اما در نهایت تقریبا نیمی از سود روزانه آنها در قیمت پایانی کاسته شد، با این وجود همزمان شاخص دلار آمریکا نیز از بالاترین سطح خود سقوط کرد. انتشار خبرهایی مرتبط با بسته دوم محرک مالی نیز بر این بازارها تاثیرگذار بود. گزارش‌های خبری روز گذشته بیانگر آن بود که نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده و استیو منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور، همچنان بر سر تصویب بسته دوم محرک مالی با یکدیگر اختلاف نظرهای اساسی دارند و بر همین اساس عنوان شده که تا پیش از برگزاری انتخابات و حتی تا پایان سال جاری میلادی خبری از وقوع یک معامله بین طرفین نخواهد بود. بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی در پیش گرفتند. شاخص‌های اصلی در ایالات متحده هم تحت تاثیر انتشار اخبار مرتبط با بسته دوم محرک مالی در بحران کووید - ۱۹ عملکرد ریزشی داشته‌اند. در عین حال یکی دیگر از مواردی که بر روند حرکت شاخص‌های اصلی سهام تاثیرگذار بوده مرتبط با انتشار گزارش‌های سود سه ماهه سوم شرکت‌های بزرگ عنوان شده است. انتشار نگران کننده ویروس کووید - ۱۹ در کشورهای بزرگ صنعتی و دیگر کشورهای در حال توسعه هم از دیگر مواردی است که در طول این هفته سرمایه گذاران و معامله‌گران را با خطر ریسک‌های بیشتر مواجه کرده است.

در این راستا، بیل گیتس بنیان‌گذار شرکت ماکروسافت که طی چند سال گذشته مطالعه بر روی بیماری‌های همه گیر را آغاز کرده، امروز در مصاحبه‌ای با CNBC عنوان کرد که انتظار می‌رود ایالات متحده با توجه به افزایش شیوع کووید - ۱۹ در طول ماه‌های آتی، دوران «سختی» پیش روی خود داشته باشد. نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تردیدهای ایجاد شده در مورد بسته دوم محرک مالی برای مردم و مشاغل آمریکایی تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ از جمله مواردی است که بر عملکرد بازارهای سهام در طول هفته جاری تاثیرگذار بوده و تا اندازه‌ای هم از بازار فلزات گرانبها حمایت کرده است.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، شاخص دلار آمریکا روندی نزولی در پیش گرفت. قیمت نفت خام نیمکس با افزایش به قیمت ۴۱ دلار در هر بشکه معامله شد و بازده اوراق ده ساله خزانه داری آمریکا در محدوده ۰.۷ مورد معامله قرار گرفت.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است، اگرچه روند معاملات طی روزهای اخیر اندکی متلاطم شده است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها تولید یک معامله در آتی دسامبر بالاتر از سطح مقاومت ثابت بالاترین سطح معاملاتی اکتبر یعنی ۱۹۲۷ دلار در هر اونس است، همچنین هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ سطح پشتیبانی پایین‌ترین سطح معاملاتی سپتامبر یعنی ۱۸۵۱ دلار در هر اونس عنوان شده است. بر اساس معاملات اخیر سطح مقاومت اول طلا ۱۹۱۷.۵۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۳۰.۶۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا ۱۸۸۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم پایین‌ترین سطح معاملاتی هفته گذشته یعنی ۱۸۷۷.۱۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارها همچنان در یک روند صعودی روزانه قرار گرفته و روند صعودی نوپا را ادامه می‌دهند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ سطح پشتیبانی ۲۱.۸۱ دلار است که پایین‌ترین سطح معاملاتی ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت اول نقره ۲۵ دلار و سطح مقاومت دوم بالاترین قیمت روز سه شنبه یعنی ۲۵.۳۱ دلار در هر اونس عنوان شده و در عین حال سطح پشتیبانی نخست پایین‌ترین نرخ معاملاتی روز گذشته یعنی ۲۳.۹۳ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۳.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.