۰ نفر

دلار از مرز ۳۰ هزار تومان فاصله گرفت

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۷:۳۵
کد خبر: 471590
دلار از مرز ۳۰ هزار تومان فاصله گرفت

در اولین روز هفته، اولین افت قیمت سکه پس از ۵ افزایش متوالی به ثبت رسید. دیروز، هر سکه تمام بهار آزادی در معاملات عمده ۳۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت روز دلار آزاد (امروز ۱۳ مهر ماه ۱۳۹۹)

 
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در بازار معاملات نقدی و خرد هم، قیمت فروش این فلز گران بها به پایین مرز ۱۵ میلیون تومانی بازگشت. افراد عادی دیروز می‌توانستند در محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی اقدام به خرید سکه امامی کنند. در صورتی که افت قیمت در معاملات عمده و فردایی ادامه پیدا کند، می‌توان انتظار افت بیشتر قیمت در معاملات نقدی و خرد را داشت.

یکی از عواملی که موجب شد سکه تمام بهار آزادی در جهت کاهشی حرکت کند، نزول بهای دلار بود. روز شنبه، دلار ۴۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. به گفته فعالان، یکی از دلایلی که موجب شد قیمت‌ها در روز شنبه نزولی شوند، مثبت شدن تست کرونای دونالدترامپ بود. در واقع این موضوع موجب شد که معامله‌گران هر دو بازار حداقل به‌صورت موقت خریدهای خود را کاهش دهند و عده‌ای هم تصمیم بگیرند که درموقعیت فروش قرار بگیرند. با اینکه قیمت سکه روز شنبه افت کرد، ولی حباب قیمتی آن هم چنان بالای یک میلیون تومان باقی ماند. در صورتی که افت قیمت دلار ادامه پیدا کند، احتمال بیشتری وجود دارد که بهای سکه یکباره دچار ریزش شود. با این حال، سکه‌بازان هم چنان به افزایش بیشتر قیمت دلار دل بسته‌اند.

زمانی برای اصلاح قیمت‌ها

در حالی که عده‌ای افت قیمت‌ها را به بیمار شدن دونالد ترامپ نسبت می‌دهند، گروهی از فعالان هم باور داشتند، پس از چند روز افزایش متوالی، طبیعی بود که برخی از معامله‌گران از خریدهای خود سودگیری کنند و به‌صورت موقت فروشنده شوند. بیمار شدن دونالد ترامپ از این جهت می‌توانست وضعیت بازار ارز و سکه را تحت تاثیر قرار دهد که معامله‌گران تصور کنند، شانس رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا برای پیروزی در انتخابات نوامبر پایین آمده است. از آن جا که در دوران دونالد ترامپ تحریم‌های زیادی علیه ایران اعمال شد و استراتژی به نام فشار حداکثری از سوی آمریکا در قبال ایران اجرا شد، معامله‌گران تصور می‌کنند، ماندن او به معنای ادامه دار بودن تحریم‌هاست. این در حالی است که رقیب ترامپ یعنی بایدن عنوان کرده است در صورت پیروزی به برجام بازخواهد گشت. همین مساله موجب می‌شود که برخی معامله‌گران نسبت به برد ترامپ دید افزایشی و نسبت به پیروزی بایدن دید کاهشی برای دلار و سکه داشته باشند.

در این میان، سکه در هفته‌های اخیر نسبت به دلار زودتر به استقبال افزایش قیمت‌ها رفته است. در این شرایط به نظر می‌رسد سکه می‌تواند زودتر از اسکناس آمریکایی هم به سمت قیمت‌های پایین‌تر برود.

جدا از افت قیمت سکه و دلار، دیروز نرخ حواله درهم هم از محدوده ۸ هزار و ۲۰۰ تومانی پایین آمد و به حوالی ۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. با این حال، معامله‌گران باور داشتند، برای اینکه ریزش دلار در بازار ارز داخلی جدی‌تر شود، نیاز است که حواله درهم به زیر مرز ۸ هزار تومانی بازگردد و پایین سطح ۷ هزار و ۹۵۰ تومانی معامله شود. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر همبستگی زیادی دارند و در سال‌های اخیر افت یکی به کاهش دیگری منجر شده است. جدا از درهم، پایین آمدن ارزش دلار در هرات افغانستان هم می‌تواند ذهنیت کاهشی معامله‌گران در بازار داخلی را فعال‌تر کند.

گروهی از فعالان هم باور دارند، کاهش فعالیت نوسان‌گیران در معاملات فردایی می‌تواند زمینه ساز ادامه افت قیمت‌ها شود. در این میان، دیدگاه بازارساز هم از اهمیت زیادی برخوردار است. باید دید بازارساز تا زمان انجام انتخابات آمریکا ترجیح می‌دهد چه استراتژی را صورت دهد؟ آیا بیشتر به‌دنبال حفظ قیمت‌ها در سطوح بالا و با نوسانات پایین خواهد بود یا ترجیح می‌دهد با عرضه زیاد، قیمت دلار را از سطح ۳۰ هزار تومانی دچار افت شدیدی کند و زمینه‌ای را ایجاد کند که دلارهای بالاخرید روی دست معامله‌گران باقی بماند. این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که افزایشی‌های بازار هم چنان امیدوار هستند دلار به سوی قیمت‌های بالاتر گام بردارد. از نگاه آنها عبور از مرز ۳۰ هزار تومان دشوار شده است، ولی در صورتی که بتواند این مرز را بشکند، قدم گذاشتن به سوی سطوح بالاتر راحت‌تر خواهد بود، چراکه تقاضای خفته بیشتری وارد بازار خواهد شد.