۰ نفر

روزهای تاریک لیر ترکیه ادامه دارد

۹ مهر ۱۳۹۹، ۷:۲۹
کد خبر: 470777
 روزهای تاریک لیر ترکیه ادامه دارد

بازارها به دقت برخورد اول بایدن و ترامپ را مدنظر قرار دارند. ارزش اونس در معاملات روز سه‌شنبه با نوسانات زیادی همراه بود و با رسیدن به قیمت ۱۸۹۰ دلاری تا ساعت ۱۹به وقت تهران، به بالاترین حد قیمتی خود در یک هفته گذشته رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در حالی که ارزش اونس نهایتا در روز دوشنبه بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد، طلا با پیشروی خود در روز سه‌شنبه دوباره حرکت خود به سوی مرز ۱۹۰۰ دلاری را از سر گرفت، حرکتی که در هفته‌های گذشته بارها ناتمام مانده است. این در حالی بود که طبق الگوی هفته‌های گذشته ارزش دلار جهتی معکوس با روند طلا داشت و با کاهشی ۲۵/ ۰ درصدی دوباره به نزدیکی مرز ۹۴ واحدی بازگشت. علاوه بر موضوع دلار معامله‌گران بازارها در انتظار تعیین تکلیف دو عامل مهم دیگر بودند. از سویی برگزاری اولین مناظره بایدن و ترامپ و از طرف دیگر بلاتکلیفی درباره سرنوشت بسته جدید حمایتی آمریکا برای حمایت از اقتصاد در برابر پاندمی کرونا، موضوعاتی هستند که سرمایه‌گذاران به دقت آنها را زیرنظر دارند.

رویای لیر خراب شد

روز سه‌شنبه ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین حد تاریخی خود در برابر دلار رسید. در امتداد مسیر کاهش ارز پول ملی ترکیه، ارزش دلار آمریکا در برابر لیر روز گذشته به رکورد تاریخی ۸۵/ ۷ رسید و طبق نظر تحلیلگران بازار حرکت خود به سمت قله ۸ واحدی را ادامه خواهد داد. موضوع جدیدی که سبب شد فشار بر پول ملی ترکیه افزایش پیدا کند بالاگرفتن تنش‌ها در قفقاز و میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. این اتفاق پتانسیل رویارویی غیرمستقیم میان ترکیه و روسیه را نیز که هرکدام پشتیبان طرف مقابل هستند، افزایش می‌دهد.

انتظارات از طلا تغییر کرده است؟

در حالی که قرار است سه‌شنبه شب اولین مناظره تلویزیونی میان دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات برگزار شود، برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که شاید فضای کلی انتظارات از قیمت اونس تغییر کرده باشد. مایکل هیوسون تحلیل‌گر ارشد بازارها در

CMC Markets UK دراین‌باره گفت اگرچه شاید در میان‌مدت قیمت طلا مجددا افزایش پیدا کند اما به نظر می‌رسد فضای کلی بازار طلا به سمت روند نزولی در حال چرخش است. این در حالی است که گروه کثیری از تحلیلگران نظری مخالف با این عقیده دارند؛ آنها نیز بر این باورند که اگرچه رشد ناپایدار ارزش دلار و اصلاح قیمتی فلز زرد موجب کاهش قیمت اونس شده است، اما چشم‌انداز بلند‌مدت روند قیمتی فلز زرد به دلیل عدم تغییر عوامل حمایت‌کننده نظیر رکود اقتصادی، افزایش بدهی دولت‌ها و پایین‌ماندن نرخ بهره، همچنان صعودی خواهد بود. یکی دیگر از عوامل مهمی که سبب شده است طلا نتواند مرزهای بالاتر را پشت سر بگذارد، احتمال بالای عدم اقدامی جدید از سوی فدرال رزرو حداقل تا ماه نوامبر است. طلا در سالی که گذشت روی موج اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی از قله‌های تاریخی خود عبور کرد.

با اینکه سرمایه‌گذاران همچنان در انتظار رونمای از بسته ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری توسط نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا هستند، اما هنوز زمان خاصی برای تصویب از بسته پیشنهادی اعلام نشده است.

هشدار بانک جهانی درباره اقتصاد آسیا

روز دوشنبه بانک جهانی پیش‌بینی کرد که به دلیل شیوع پاندمی کرونا رشد اقتصادی کشورهای آسیای شرقی و حوزه اقیانوس آرام به پایین‌ترین حد خود در ۵۰ سال اخیر خواهد رسید. همچنین این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرد که بحران اقتصادی سبب خواهد شد ۳۸ میلیون نفر از جمعیت این کشورها به زیر خط فقر کشانده شوند. پیش‌بینی بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی این ناحیه در سال ۲۰۲۰ به ۹/ ۰ درصد خواهد رسید که پایین‌ترین حد از سال ۱۹۶۷ خواهد بود. در میان کشورهای این منطقه بهترین وضعیت اقتصادی را به احتمال زیاد چین خواهد داشت. طبق این گزارش چین در پایان سال جاری به دلیل هزینه‌کرد بالای دولت برای حمایت از اقتصاد، صادرات قدرتمند و همچنین نرخ پایین مبتلایان جدید از ماه مارس با رشد ۲درصدی روبه‌رو خواهد شد و این در حالی است که رشد اقتصادی بقیه کشورهای این منطقه منفی ۵/ ۳ درصد خواهد بود.

مشکلات اقتصادی داخلی این کشورها و همزمانی آن با رکود جهانی، اقتصاد این کشورها را که وابستگی زیادی به تجارت و توریسم دارند به عمیق‌ترین رکود در ۵۰ سال گذشته سوق داده است.