۰ نفر

سرگیجه قیمتی دلار و سکه

۹ مهر ۱۳۹۹، ۷:۲۶
کد خبر: 470776
سرگیجه قیمتی دلار و سکه

روند بازار ارز در روز سه‌شنبه را می‌توان به سه بخش متفاوت تقسیم کرد: دلار با افزایش قیمت معاملات خود را آغاز کرد؛ این افزایش چنان تاثیرگذار بود که برخی از نوسان‌گیران حس کردند، اسکناس آمریکایی حرکت خود برای فتح کانال ۳۰هزار تومانی را استارت زده است. با این حال خیلی زود، روند دیگری در بازار آغاز شد که گرایش به فروش ارز داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ برخی معامله‌گران در نزدیکی محدوده ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومانی تلاش کردند که از خریدهای قبلی خود کسب سود کنند و با قرار گرفتن در موقعیت فروش، سمت عرضه بازار را تقویت کردند. عده‌ای انتظار داشتند که این سودگیری منجر به نزول دلار به زیر مرز ۲۹ هزار تومانی شود‌ ولی از نزدیکی مرز یادشده، گرایش دیگری در بازار شکل گرفت و آن هم خرید ارز و حمایت از اسکناس آمریکایی به‌منظور جلوگیری از افت بیشتر بود. خریدهایی که عمدتا از ساعت ۲ بعدازظهر آغاز شدند، زمینه بازگشت دلار به محدوده ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان شدند و ساعت ۴ بعدازظهر این ارز با قیمت ۲۹ هزار و ۴۲۰ تومان معامله می‌شد. این قیمت ۲۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود، ولی از کاهش سرعت رشد دلار هم خبر می‌داد، چرا که روز دوشنبه بازار با افزایش ۴۵۰تومانی رو‌به‌رو شده بود.

رفت و برگشت‌های چندباره دلار در روز سه‌شنبه، سرگیجه قیمتی را در میان برخی معامله‌گران ایجاد کرده بود. این شرایط موجب شد که برخی از معامله‌گران ترجیح دهند تا آغاز مشخص شدن بیشتر جهت قیمت از معاملات بازار کناره بگیرند.

در واقع دیروز با هر تغییر جهت قیمتی، انتظارات تازه‌ای در بازار شکل می‌گرفت که قبل از آنکه به مقصود خود برسد، با موج جدید تغییرات قیمتی مواجه می‌شد. این وضعیت برای برخی معامله‌گران سردرگمی ایجاد کرده بود که بالاخره دلار به بالای مرز ۳۰ هزار تومانی می‌رود یا کانال ۲۹ هزار تومانی سقف قیمت دلار است و از این کانال، دچار ریزش سنگین خواهد شد. هم افزایشی‌ها و هم کاهشی‌ها، استدلال‌های خاص خود را برای کاهش یا افزایش قیمت داشتند؛ با این حال، آنچه مسلم است تا زمانی که قیمت از مرز ۳۰ هزار تومان عبور نکند، تقاضاهای خفته وارد بازار نخواهند شد و تا زمانی‌که قیمت به زیر مرز ۲۹ هزار تومانی کوچ نکند و معامله‌گران از قدرت‌گیری عرضه بازارساز مطمئن نشوند، به آسانی ارز خود را در معرض فروش قرار نخواهند داد.

در روزی که رفت و برگشت قیمتی دلار زیاد بود، سکه اطمینان بیشتری برای بازیگران افزایشی ایجاد کرد، چرا‌که با قیمت بالایی کار خود را آغاز کرد و حتی با وجود افت اواسط روز، به زیر قیمت بسته شده روز دوشنبه نرفت. از ساعت ۲ بعدازظهر هم سکه‌بازان با قدرت بیشتری موقعیت خرید گرفتند، به‌طوری که ساعت ۴ بعدازظهر در معاملات عمده این فلز گرانبها با قیمت ۱۳ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان به فروش می‌رفت که ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. گفته می‌شد که حتی پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت‌های بالاتری نیز برای سکه به ثبت رسید. به‌نظر می‌رسد افزایش بیشتر اونس طلا و جهش به‌سوی کانال هزار و ۹۰۰ دلاری تا ساعت ۴ بعدازظهر یکی از مهم‌ترین عواملی بود که خریدهای بازیگران بازار سکه را بالا برد. ریزش شدید اونس طلا در هفته گذشته عامل مهمی بود که خریداران را تا حدی از بازار سکه عقب برد؛ طبیعی بود که با بازگشت اونس، جسارت خریداران بیشتر شود. در این شرایط، تغییر جهت دلار می‌تواند فروش‌ها در بازار سکه را بالاتر ببرد.

بی‌اعتمادی به قیمت‌های بازار

بازیگران رسمی بازار سکه کمی نسبت به قیمت‌های فعلی احساس بی‌اعتمادی می‌کنند و این عدم‌اطمینان را می‌توان در نرخ‌های خرید و فروش آنها مشاهده کرد. به‌عنوان مثال دیروز برخی فعالان عنوان می‌کردند که در بازار سکه امامی بین قیمت خرید و فروش فاصله زیادی ایجاد شده است. دیروز صبح در حالی که در معاملات عمده، سکه با قیمت ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شد، فروشندگان خرد به سختی حاضر به عرضه سکه زیر محدوده ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بودند. قیمت خرید هم بین ۱۳ میلیون و ۲۰۰ تا ۱۳میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت. چنین فواصل قیمتی نشان می‌داد که سکه‌بازان به ثبات قیمت‌های فعلی اعتماد ندارند و سعی می‌کنند با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش کنند. به‌عنوان مثال، یک صراف سعی می‌کند با قیمت حدودا ۲ الی ۳ درصد بالاتر از نرخ کف بازار، سکه خود را به فروش برساند. این مساله به او چنین امکانی را می‌دهد که به سرعت سکه فروخته‌شده را از کف بازار با قیمت پایین‌تر بخرد و جایگزین کند. در واقع می‌توان گفت کمتر معامله‌گر سکه‌ای تمایل دارد تا قبل از مطمئن‌شدن از روند کاهشی، اقدام به فروش ذخایر سکه‌ای خود کند. در کنار این، آنها تمایل دارند به گونه‌ای سکه را خریداری کنند که در صورت افت قیمت کمتر دچار ضرر شوند. در واقع با قیمت قابل‌توجه کمتری نسبت به کف بازار بعضا اقدام به خرید می‌کنند که اگر روند قیمت‌ها نزولی شد، بتوانند از ضرر زیاد خود جلوگیری کنند.

به‌هرحال قبل‌تر هم بین قیمت خرید و فروش سکه در بازار فاصله وجود داشت، ولی این فاصله در اندازه روزهای اخیر نبوده است. قبل‌تر بین نرخ خرید و فروش عمدتا نیم الی ۵/ ۱درصد فاصله وجود داشت، در حال‌حاضر فواصل قیمتی می‌تواند در دامنه ۵/ ۱ تا ۴درصد قرار بگیرد.

سودگیری زمینه‌ساز نزول دلار نشد

سودگیری برخی معامله‌گران از خریدهای قبلی می‌توانست قیمت دلار را به زیر مرز ۲۹ هزار تومان ببرد، ولی حمایت برخی از نوسان‌گیران در مرز یاد‌شده باعث بازگشت این ارز به جاده صعودی شد. با این حال، باید به این نکته نیز دقت کرد که خبرهای سیاسی در روز سه‌شنبه نتوانستند قیمت دلار را دچار نوسان خاصی کنند. به‌عنوان مثال، دوشنبه شب، شبکه خبری بلومبرگ به نقل از ۳ منبع آگاه در کاخ سفید گزارش داد که دولت ترامپ تحریم کل نظام مالی و بانکی ایران را در دست بررسی دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، منابع آگاه در کاخ سفید که خواستند نامشان فاش نشود، در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرده‌اند که دولت ترامپ دو هدف عمده را از تحریم‌ کل نظام مالی ایران دنبال می‌کند؛ یکی بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران و دیگری جلوگیری از تحقق وعده جو بایدن مبنی بر بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات.

معامله‌گران بازار ارز نتوانستند پیرامون این اتفاق جوسازی کنند و قیمت‌ها را افزایش دهند. حتی در ابتدای روز دلار بیشتر کشش به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت. به گفته فعالان، وضعیت عرضه و تقاضا روز سه‌شنبه بیشتر بر معاملات بازار اثر داشت تا جوسازی‌های روانی.

بر‌اساس گفته‌های فعالان، به‌نظر می‌رسد که اگر بازارساز کانال ۳۰ هزار تومانی را حفظ کند، قیمت دلار دچار ریزش خواهد شد و در صورت از دست رفتن این ارز، تقاضای احتیاطی بیشتری به سوی دلار روانه می‌شود.