۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خروش ارزش دلار و فشار بر قیمت فلزات گرانبها/ سیاست‌هایی که منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود

۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۵
کد خبر: 469795
خروش ارزش دلار و فشار بر قیمت فلزات گرانبها/ سیاست‌هایی که منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود

قیمت طلا و نقره در ابتدای معاملات روز گذشته کاهشی بود، اگرچه هر دو فلز فاصله زیادی با پایین‌ترین سطح قیمتی دو ماهه خود نداشتند؛ از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات گرانبها بدون تردید تقویت ارزش دلار آمریکا بوده است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ بدون تردید در طول هفته روند حرکت قیمتی طلا و نقره خسارات فنی کوتاه مدتی به بازار سرمایه‌گذاری فلزات گرانبها وارد کرده است. معاملات آتی طلای دسامبر با کاهش 13.80 دلاری به قیمت 1863 دلار انجام شد و معاملات آتی نقره دسامبر در بازار کومکس نیویورک با 0.261 دلار کاهش 22.93 دلار در هر اونس قیمت گذاری شد. 

افت شدید قیمت فلزات گرانبها در شرایطی اتفاق می‌افتد که به رغم نگرانی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، عوامل تاریخی بیانگر حمایت از این بازارهاست. یکی از تحلیل‌گران FXTM با انتشار یک نامه الکترونیکی این سناریوی صعودی را ارائه داده است: با توجه به اینکه بازارهای بدهی با مشکل انتشار اوراق جدید دست و پنجه نرم می‌کنند و در جنوب شرقی آسیا تقاضای اوراق قرضه کاهش یافته و این مسائل احتمالا منجر به افزایش قیمت طلا خواهد شد (بلومبرگ). در صورتی که شرکت‌ها و دولت‌ها قادر به گرفتن وام نباشند، نیاز به عرضه سهام جدید (صرف سهام) خواهد بود. در این نامه آمده است: «اگر دولت‌ها قادر به صدور اوراق بدهی نباشند، ممکن است منجر به افزایش رشد نقدینگی شده و یا نرخ بهره افزایش پیدا کند. این در حالی است که افزایش نرخ بهره برای توسعه اقتصادی مضر برآورد می‌شود و چاپ پول نقد اصولا یک رویکرد تورمی عنوان می‌شود و در هر صوت تمام این موارد منجر به افزایش دوباره قیمت طلا خواهد شد.» اگرچه بسیاری از ناظران بازار استدلال می‌کنند که طرح فاقد ارزش است.

بازارهای سهامی جهان در طول روز گذشته عملکرد عمدتا ترکیبی رو به ضعیف از خود نشان دادند، در حالی که شاخص‌های سهام ایالات متحده روند صعودی در پیش گرفتند و اندکی زیان‌های طول هفته را جبران کردند اگرچه در نهایت هم این هفته به عنوان چهارمین هفته کاهشی بازارهای سهام ایالات متحده بود. یک تحلیل‌گر بازارهای سهام در این باره عنوان کرد: هر اندازه که به سه ماهه چهارم نزدیک‌تر می‌شویم، ریسک خرید در بازارهای سهام افزایش می‌یابد.

با توجه به  این که موارد ابتلای کووید – 19 در بسیاری از کشورهای صنعتی در حال افزایش است و هنوز هیچ مدرک اثبات شده‌ای از تولید واکسن کرونا وجود ندارد، همچنین سوالات پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و برنده نهایی انتخابات، موجب نگرانی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بازارهای مالی مختلف شده است. در کنار همه این موارد تنش‌های تجاری و سیاسی افزایش یافته میان دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین و ایالات متحده همچنین باعث عقب نشینی برخی از بازارهای مالی شده است. نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده در حال ارائه بسته محرک مالی اصلاح شده و کوچکتری برای آمریکایی‌ها و مشاغل هستند اما جمهوری‌خواهان شک دارند که توافقی پیش از برگزاری انتخابات میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها شکل گیرد. در بازارهای مهم خارجی روز گذشته شاخص دلار ایالات متحده در بالاترین سطح دو ماهه اخیر قرار گرفت و نفت خام نیمکس به قیمت 40 دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت، همچنین بازدهی اوراق ده ساله خزانه داری آمریکا در حدود 66 درصد معامله شد.

نمودار حرکت 24 ساعته قیمت طلا

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کوتاه مدت برخوردار است، اگرچه این مزیت در طول هفته گذشته اندکی تحت تاثیر قرار گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا در معاملات آتی دسامبر دستیابی به سطح مقاومت ثابت 1900 دلار در اونس است و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ سطح پشتیبانی 1800 دلار عنوان شده است. سطح مقاومت اول طلا بر اساس معاملات روزهای اخیر 1879.30 دلار و سطح مقاومت دوم 1900 دلار بوده و در عین حال سطح پشتیبانی نخست 1851 و سطح پشتیبانی دوم 1825 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نمودار حرکت 24 ساعته قیمت نقره

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

همچنان از دیدگاه فنی، معاملات آتی نقره دسامبر مزیت فنی کلی خود را از دست داده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت 24.62 دلار و هدف بعدی نزولی حفظ سطح پشتیبانی 20 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات روزهای اخیر سطح مقاومت نخست نقره 23.415 دلار و سطح مقاومت دوم در 23.80 دلار مشاهده شده است؛ همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره 22.52 و سطح پشتیبانی دوم در 22 دلار مشاهده شده است.