۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

دلار ارزان می‌شود؟/ تسهیل صادرات یکی از راه‌های کنترل بازار ارز

۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۴
کد خبر: 469794
دلار ارزان می‌شود؟/ تسهیل صادرات یکی از راه‌های کنترل بازار ارز

رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر با اشاره به ادامه روند افزایشی نرخ ارز تاکید کرد: یکی از راه‌های کنترل بازار ارز افزایش عرضه آن هم به روش تسهیل صادرات است.

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ عدنان موسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر آثار مخرب نوسان بالای نرخ ارز اظهار کرد: افزایش قیمت دلار درحالیکه سرشار از سود برای موج‌سواران این نوسان است، تبعات جبران‌ناپذیری برای قشر متوسط و پایین جامعه خواهد داشت.

قیمت دلار ۵ مهر ماه ۱۳۹۹

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، این بازار پرنوسان همچنین با تاثیر گذاشتن بر امنیت اقتصادی و رشد تورم، بر عملکرد فعالان بخش خصوصی هم تاثیرگذار بوده به طوریکه با افزایش ریسک سرمایه‌‌گذاری، منجر به عدم فعالیت بخش خصوصی و میدان‌دادن به دلالان شده است.

رییس اتاق مشترک ایران و قطر با اشاره به تاثیرگذاری این نوسان بر قیمت کالا‌ها نیز بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات افزایش پر‌سرعت قیمت دلار این است که با کاهش مجدد آن، بهای هیچ یک از کالاهایی که در زمان صعود نرخ ارز افزایش یافته به قیمت قبل بازنمی‌گردد.

موسی‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا روند فعلی بازار ارز قابل کنترل است یا خیر، گفت: اگرچه در شرایط تحریمی قرار داریم و این موضوع التهاب بازار ارز را تشدید کرده، اما فعالان بخش خصوصی خودشان را با این شرایط تطبیق داده‌اند، بنابراین بیش از آنکه نگران تحریم‌های خارجی باشیم مشکل اصلی ما موانع داخلی است.

این عضو اتاق بازرگانی در پایان گفت: در حال حاضر همانطور که بارها تاکید شده، افزایش حجم عرضه یکی از راه‌های موثر بر کنترل نرخ ارز است و از طرفی برای تحقق این موضوع، باید صادرات تسهیل شود تا بتوانیم با ارز‌آوری بیشتر خلاء فعلی بازار ارز را پر کرده و بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار کنیم.