۰ نفر

در نخستین روز هفته صورت گرفت؛

عرضه ۳۰۰میلیون درهم به بازار ارز

۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۸
کد خبر: 469758
عرضه ۳۰۰میلیون درهم به بازار ارز

بازار ساز با هدف پاسخگویی به نیازهای واقعی بازار و در راستای اظهارات دیروز رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اقدامات تدریجی این بانک برای تعمیق بازار ثانویه امروز ۳۰۰ میلیون درهم به صورت حواله در بازار ثانویه عرضه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، همزمان با افزایش فعالیت دلالان و سفته بازان، در روزها و هفته های اخیر، عرضه ارز توسط بازار ساز رو به فزونی گذاشته به طوری که به گفته کارشناسان، نیاز  واقعی بازار به ارز، تامین شده و کمبودی در این بخش وجود ندارد.

بر این اساس،  امروز ۳۰۰ میلیون حواله درهم توسط بازارساز در بازار ثانویه عرضه شده است که نشان‌دهنده پاسخ گویی کامل به نیاز متقاضیان و اشباع بازار است.

اقتصاد کشور در حالی سال ۱۳۹۹ را آغاز کرد که بعد از دو سال مقاومت در برابر جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران، توانسته بود پایداری نسبی را بر شاخص های اصلی اقتصاد کشور حاکم سازد، اما بروز بحران کرونا، تعادل حاکم بر تجارت و بازرگانی کشور را بر هم زد، این فرصت را برای دشمنان کشور از یک سو و فرصت طلبان اقتصادی از سوی دیگر فراهم آورد تا فشار بیشتری را بر اقتصاد کشور وارد کنند.

اما ارکان اقتصادی کشور همچنان به مقاومت خود ادامه می دهند و در این راست عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در این خصوص تاکید کرد: بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای ایجاد تعادل در بازار حواله تجاری و کنترل نرخ آن به کار خواهد بست.

ثبت ۴۵۰ میلیون یورو معاملات در سامانه نیما طی هفته آخر شهریور که رکورد انجام معاملات هفتگی در این سامانه را شکست، نشان دهنده حمایت جدی بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان و صادرکنندگان کشور است.

به گفته کارشناسان افزایش سرعت بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به بازارهای داخلی مهمترین دلیل ثبت این رکورد می‌تواند باشد. مساله ای که بانک مرکزی با حمایت دولت طی سه ماه گذشته به صورت مجدانه در پی برخورد با صادرکنندگان متخلف بوده است که از اخرین اقدامات در این زمینه ارجاع سومین لیست از صادرکنندگان متخلف، از ابتدای مردادماه تاکنون به قوه قضاییه برای طی کردن تشریفات مخصوص حقوقی برخورد با این متخلفان است.

همچنین سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر جواز فروش ارز به پتروشیمی ها، فولادی ها و معدنی ها به صرافی های مجاز، نیز تاثیر بسزایی در مقابله با تلاش سفته بازان و نوسان گیران برای تقویت انتظارات تورمی داشته است.

با وجود تمام این اقدامات اما نباید از یاد برد که در موازات این تلاش های دولت ایران برای کنترل بازار، دولت ترامپ در آمریکا در طی هفته های اخیر با انجام تبلیغات سنگین رسانه ای و سیاسی پیرامون مسئله عملیاتی شدن مکانیسم ماشه، تمام تلاش خود را برای به زانو درآوردن اقتصاد کشور انجام داده است.

طبق نظر کارشناسان حوزه بانکی و ارزی در هفته گذشته و پس از ناکامی آمریکا در همراه سازی سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در عملیاتی کردن مکانیسم ماشه و همچنین روند سرعت گرفتن بازگشت ارزهای صادراتی طی روزهای اخیر، شاهد توقف میل صعودی قیمت ارز در بازار داخلی بوده ایم و پیش بینی می شود با اقداماتی مشابه آنچه که بانک مرکزی امروز برای تعمیق بازار ثانویه انجام می شود، شاهد ایجاد تعادل و آرامش در بازار ارز باشیم.