۰ نفر

به دنبال نگرانی از مساله لیبی

لیر ترکیه به خاک سیاه نشست

۱ مهر ۱۳۹۹، ۱:۲۹
کد خبر: 468769
لیر ترکیه به خاک سیاه نشست

نگرانی از مساله لیبی باعث ریزش مجدد ارزش لیر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پس از چندین بار هشدار اتحادیه اروپا به ترکیه بر سر مساله لیبی، این اتحادیه یک شرکت ترک را به اتهام فروش سلاح به لیبی تحریم کرد. این تحریم که نخستین اقدام جدی اروپایی ها ضد ترکیه نیز محسوب می شود، پس از آن صورت گرفت که پارلمان اروپا خواستار تحریم ترکیه بر سر حفاری اکتشافی گاز در دریای مدیترانه و مساله لیبی شده بود.  

در حالی که مقامات ترکیه دستیابی به تورم پنج درصدی را هدف گذاری کرده اند، باقی ماندن تورم در سطح بالای ۱۲ درصدی باعث شده است شمار زیادی از شهروندان این کشور برای محافظت از ارزش پول خود در برابر تورم اقدام به خرید و نگهداری دلار کنند. برخی دیگر نیز ترجیح داده اند تا با پول خود یورو یا اوراق قرضه مبتنی بر یورو خریداری کنند.

 ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵۰ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است.

مسائل ژئوپلتیکی اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده بود بار دیگر یک رکورد دیگر ثبت کند و به کمترین نرخ برابری خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۷.۶ لیر تثبیت شود.

 در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲۹ درصد افزایش به ۷.۶۱۹ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی هشت ماه، ۲۶ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

 در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۹۵۵ لیر و هر پوند معادل ۹.۷۴۸  لیر اعلام شد.