۰ نفر

سیر نزولی قیمت دلار و سکه آغاز شد

اقدامات مهم بازارساز برای کنترل نرخ ارز/ بازگشت دلار به کانال ۲۶هزار تومانی

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۵۶
کد خبر: 466972
اقدامات مهم بازارساز برای کنترل نرخ ارز/ بازگشت دلار به کانال ۲۶هزار تومانی

با ورود جدی بازارساز به بازار و اعمال برخی سیاست‌های ارزی روند صعودی قیمت ارز متوقف و سیر نزولی قیمت دلار و سکه آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، قیمت دلار و سکه که تا ساعتی قبل درحال ثبت رکوردهای جدید در بازار بودند تغییر مسیر داده و وارد مدار نزولی شده اند.

کاهش قیمت ارز و طلا درحالی در بازار آغاز شده که قیمت دلار در بازار آزاد تا 27 هزار و 100 تومان و سکه طرح جدید نیز تا 13 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته بود. اما با ورود جدی بازارساز به بازار و اعمال برخی سیاست های ارزی کاهش قیمت ها در بازار آغاز شده است.

هم اکنون دلار از 27 هزار و 100 تومان به 26 هزار و 600 تومان و قیمت سکه نیز از 13 میلیون و 200 هزار تومان به 12 میلیون و 800 هزار تومان کاهش یافته است.

صرافی ها می گویند: بانک مرکزی اختلاف قیمت ها در بازار آزاد و رسمی را کاهش داد و با افزایش عرضه مانع رشد بیشتر قیمت ارز شد؛ برخی از بازاری ها البته معتقدند هرچند بانک مرکزی باید مدیریت عرضه و تقاضا را داشته باشد ولی اگر دخالت دستوری در بازار انجام نشود قطعاً بازار راهش را پیدا می کند.

به گفته فعالان بازار، بانک مرکزی همچنین امروز سقف قیمت در نیما و بازار متشکل را برداشت و همین امر باعث شد تا فضای بازار ارز آرام شود ضمن اینکه با این سیاست عرضه و تقاضاست که قیمت ها را تعیین خواهد کرد.

افزایش اختلاف قمیت دلار در بازار آزاد و صرافی های بانکی باعث تشکیل صف های طولانی برای خرید ارز از صرافی‌ها و فروش در بازار‌‌ آزاد شده بود و درنهایت واکنش بانک مرکزی را به همراه داشت و موجب توقف فروش ارز سهمیه‌ای به هر کارت ملی شد.

امروز بانک مرکزی توقف موقتی عرضه ارز سهمیه ای را لغو کرد؛ بنابراین با تصمیم بانک مرکزی ممنوعیت عرضه 2200 دلار به هر کارت ملی برای یک‌بار در سال را برداشته شد.

همچنین بانک مرکزی برای کاهش اختلاف دلار آزاد و رسمی، قیمت ها در صرافی ها و بازار متشکل ارزی را به بازار آزاد نزدیک کرد و همین امر باعث عقب نشینی قیمت ارز شد. بنابراین بانک مرکزی با لغو ممنوعیت عرضه ارز سهمیه‌ای، حذف سقف قیمت در بازار نیما و نزدیک کردن قیمت ارز در صرافی ها و بازار متشکل ارزی مقدمات کاهش قیمت ارز را فراهم کرد.