۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ریزش قیمت طلا و نقره تحت فشار بازارهای موازی/ افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران

۱۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۲۵
کد خبر: 464318
ریزش قیمت طلا و نقره تحت فشار بازارهای موازی/ افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران

قیمت طلا و نقره در معاملات روز چهارشنبه ایالات متحده تحت فشار افزایش ارزش دلار آمریکا، کاهش قیمت نفت خام و نیز رشد قابل توجه شاخص‌های اصلی سهام به شدت ریزش داشت.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ در حال حاضر با توجه به ثبات اقتصادی پیش آمده، پرهیز از ریسک پذیری در بازارهای مالی کاهش یافته که این مساله برای بازار فلزات گرانبها ناخوشایند است. قیمت معاملات آتی طلای اکتبر بر همین اساس روز گذشته با ۳۵.۴۰ دلار کاهش به ۱۹۳۵.۴۰ دلار در هر اونس رسید. اونس نقره آتی قابل تحویل در ماه دسامبر در بازار کومکس نیویورک هم با ۱.۲۵۵ دلار کاهش به قیمت ۲۷.۳۸ دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت.

گزارش منتشر شده از داده‌های اقتصادی ایالات متحده در روز چهارشنبه که شامل گزارش اشتغال ملی ADP ماه آگوست نیز بود، بیانگر افزایش ۴۲۸ هزار فرصت شغلی است. اگرچه پیش بینی‌ها خبر از افزایش ۱ میلیون فرصت شغلی می‌دادند اما در گزارش وضعیت استخدام وزارت کار آمریکا که قرار است صبح جمعه منتشر شود، داده‌ها به صورت دقیق‌تری مطرح خواهد شد. بر اساس این گزارش تعداد حقوق و دستمزد مشاغل غیر از کشاورزی در ماه اوت به میزان ۱.۳ میلیون نفر افزایش داشته است. بسیاری بر این باورند که گزارش ADP آنچه را که مهمترین قسمت در گزارش استخدام وزارت کار این کشور است منعکس نمی‌کند.

اما بازارها روز گذشته روند صعودی بسیار مثبتی داشتند. شاخص‌های سهام ایالات متحده با اوج گرفتن در نیمه‌های روز موفق به ثبت رکوردهای جدیدی در نزدک و اس‌اندپی۵۰۰ تا پایان معاملات شدند. در شرایطی که نگاهی به پیشینه چنین اتفاقاتی بیانگر آن است که دو ماه آشفته در انتظار بازارهای سهامی و مالی است، میزان خطرپذیری در بازارهای مالی تحت تاثیر این مساله قرار گرفته است. در حال حاضر، معامله‌گران و سرمایه گذاران بیشتر بر روی داده‌های اقتصادی اخیر که اقتصادهای بزرگ جهان را در برمی‌گیرد و به طور کلی روندی بهتر از انتظارات بازار در پیش گرفته، متمرکز شده‌اند.

در بازارهای مهم معاملات روز گذشته، قیمت نفت خام نیمکس با در پیش گرفتن روند کاهشی به قیمت ۴۱.۵ دلار در هر بشکه معامله شد. شاخص دلار آمریکا هم پس از دستیابی به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر خود و ایجاد یک روند اصلاحی، به ناگاه افزایشی شد. بازده اوراق ده ساله خزانه داری ایالات متحده هم روز گذشته در حدود ۰.۶۵ درصد معامله شد.

11

(نمودار حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی طلای آتی اکتبر همچنان دارای مزیت کوتاه مدت است، هدف بعد روند صعودی دستیابی به بالاترین قیمت هفته یعنی ۱۹۹۲.۵۰ دلار در هر اونس است، هدف بعدی نزولی قیمت طلا هم بر اساس نمودارهای فنی حفظ سطح ۱۹۰۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است. بر اساس معاملات روز گذشته سطح مقاومت قیمت طلا ابتدا در سطح ۱۹۵۰ دلار و سپس ۱۹۷۲.۴۰ دلار و سطوح حمایتی اول در ۱۹۲۵ دلار و سطح حمایتی دوم نیز در ۱۹۱۵ دلار مشاهده می‌شود.

طلا

(نمودار حرکت قیمتی ۲۴ ساعته نقره)

روند حرکت معاملات آتی نقره نیز در روند صعودی قیمتی پنج ماه گذشته قرار گرفته است. به وضوح مزیت فنی کوتاه مدت در ادامه روند صعودی قیمت این فلز گرانبها دیده می‌شود. هدف بعدی قیمت صعودی نقره بسته شدن قیمت در بالاتر از سطح مقاومت ۲۹.۲۳۵ و از سوی دیگر حفظ سطح حمایتی ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت اول نقره بر اساس نمودارها ۲۸ دلار و سپس ۲۸.۵۴ دلار در هر اونس و سطح حمایتی اول ۲۷ دلار و سطح دوم ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

 در این زمینه بخوانید:

صعود نسبی طلا و نقره

افزایش ۲.۵درصدی تولید طلای جهانی تا۲۰۲۹