۰ نفر

اقتصادآنلاین از تحولات بازار ارز گزارش می‌دهد؛

عرضه بیش از ۴۰۰میلیون دلار در سامانه نیما/ کنترل نوسانات با رفع فشار مقطعی تقاضا

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۳۹
کد خبر: 464142
عرضه بیش از ۴۰۰میلیون دلار در سامانه نیما/ کنترل نوسانات با رفع فشار مقطعی تقاضا

در شرایطی که عواملی نظیر افزایش تقاضای مقطعی ناشی از تعطیلات ابتدای هفته و پیشخور شدن اثرات مربوط به احتمال اعمال مکانیزم ماشه، منجر به ایجاد نوسان در بازار ارز شد، اما با رفع فشار تقاضا و متعادل شدن بازار سرمایه و نیز احتمال پایین موفقیت آمریکا در استفاده از مکانیزم ماشه و حضور پرقدرت بازارساز در سمت عرضه در روزهای آتی ثبات و نوسان بیشتری در بازار ارز پیش بینی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، تعطیلات ابتدای هفته باعث افزایش تقاضای مقطعی در بازار ارز شده بود که این امر در نوسانات روزهای اخیر موثر بوده و با کاهش این فشار در روزهای آتی شاهد ثبات و تعادل در بازار خواهیم بود. همچنین با متعادل شدن روند بازار سرمایه در روزهای اخیر، بورس توان اثرگذاری خود بر نرخ ارز را از دست داده و توجیهی برای افزایش نرخ ارز از محل شاخص بازار سرمایه وجود ندارد.

اما در این بین سفته بازان و نوسان گیران به دنبال سواستفاده از این شرایط هستند و از طریق معاملات صوری و شبانه سعی در دستکاری قیمت‌ها و فروش ارزهای خود در قیمت‌های بالا هستند.

این در شرایطی است که از ابتدای شهریور روند عرضه ارز در نیما به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته و تخصیص ارز روال عادی دارد. این امر موید استقبال صادرکنندگان از قیمت‌های کنونی نرخ ارز و بهبود روند صادرات غیرنفتی کشور پس از شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا است و تداوم آن دست بازارساز برای تامین و تخصیص ارز کالاهای وارداتی به کشور و کنترل بازار را بازتر خواهد کرد.

در سمت سیاست خارجی نیز  فعال شدن مکانیسم ماشه از طرف آمریکا غیرمحتمل به نظر می‌رسد چرا که اخبار روزهای اخیر نشان می‌دهد که طرف‌های اروپایی، روسی و همچنین چین اعلام کرده‌اند که آمریکا نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد و آنان به برجام پایبند خواهند ماند. همچنین بخشی از نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته مربوط به همین عامل بوده و اثر ان پیش خور شده است.

در این شرایط همچنین اقدامات بانک مرکزی و وزارت امورخارجه برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در برخی از کشورها شدت یافته و در صورت تحقق این امر در بازار ارز امکان کاهش قیمتها نیز وجود خواهد داشت.

حضور پرقدرت بازارساز در سمت عرضه

طی دیروز تا امروز بیش از 400 میلیون دلار ارز در نیما عرضه شده است.

دیروز بیش از ۳۰۰ میلیون درهم عرضه در نیما توسط بازارساز انجام شد، امروز هم پیش بینی می‌شود بازارساز ۳۰۰ میلیون درهم در سامانه نیما عرضه کند. معاملات انجام شده در سامانه نیما هم در 2 روز کاری گذشته بیش از 300 میلیون دلار بوده است. همچنین بازارساز دیروز 50 میلیون دلار اسکناس نیز عرضه کرده است.