۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود نسبی طلا و نقره/ روند صعودی بازار فلزات گرانبها ادامه می‌یابد

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۴۷
کد خبر: 464102
صعود نسبی طلا و نقره/ روند صعودی بازار فلزات گرانبها ادامه می‌یابد

قیمت طلا و نقره در اواسط معاملات روز سه شنبه ایالات متحده اگرچه همچنان صعودی بود، اما از اوج روزانه خود در ابتدای صبح فاصله گرفت. اگرچه به صراحت می‌توان گفت هر دو فلز گرانبها همچنان از مزیت فنی صعودی در نمودارها برخوردارند.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ نمی‌توان روند صعودی قیمت طلا را غیرمرتبط با شاخص ارزش دلار آمریکا در نظر گرفت، در شرایطی که شاخص دلار رو به نزول گذاشته و در پایین‌ترین سطح دو سال گذشته قرار گرفته است، معاملات آتی اکتبر با افزایش 3.70 دلاری در هر اونس روز گذشته به قیمت 1974.20 دلار معامله شد. همچنین هر اونس نقره قابل تحویل در ماه دسامبر در بازار کومکس نیویورک با 0.131 دلار افزایش به قیمت 28.725 دلار مورد معامله قرار گرفت.

مسیر حرکت بازار طلا در شرایطی ادامه می‌یافت که همزمان بازارهای سهام هم روند صعودی در پیش گرفته بودند؛ دو شاخص اصلی اس‌اندپی500 و نزدک موفق به ثبت رکوردهای جدیدی شدند. روند صعودی طلا و نقره با توجه به عملکرد مثبت این دو فلز گرانبها اتفاق می‌افتد، به گفته تحلیل‌گران در شرایطی که اطمینان کاملی به ادامه روند صعودی بازارهای سهام وجود ندارد، روند صعودی قیمت طلا ادامه خواهد یافت.

بر این اساس برآورد تولید اقتصادهای بزرگ دنیا در ماه آگوست به شدت بر روند سرمایه گذاری در بازارهای روز گذشته تاثیرگذار بود. شاخص مدیران خرید (PMI) منطقه یورو در ماه آگوست در شرایطی به 51.7 واحد رسید که مطابق انتظارات برآورده شد و کمی پایین‌تر از سطح 51.8 واحد ماه جولای قرار گرفت، گفتنی است اگر شاخص مدیران خرید (PMI) بالای سطح 50 واحدی قرار بگیرد نشان دهنده بهبود انتظارات از رشد اقتصادی است.

در همین حال شاخص مدیران خرید Caixin در چین در ماه آگوست در سطح 53.1 واحدی قرار گرفت که نسبت به سطح 52.8 واحدی ماه جولای از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. بر اساس گزارش‌های به دست آمده شاخص مدیران خرید چین در ماه آگوست به بالاترین سطح خود در طول ده سال گذشته دست یافته است. همچنین گفتنی است شاخص مدیران خرید ایالات متحده در ماه آگوست به سطح 56 واحدی دست یافته که بسیار بالاتر از سطح پیش بینی شده 53.5 واحد قرار گرفته است، گفته می‌شود افزایش فراتر از انتظار شاخص مدیران خرید در ماه آگوست منجر به ریزش یکباره قیمت طلا و نقره در طول این ماه شده است.

از موارد قابل توجه در این رابطه تقویت ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکاست که طی یک سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. در حال حاضر هر یک دلار آمریکا 6.85 یوان است، تحلیل‌گران تاکید می‌کنند که دلیل افزایش ارزش یوان سرعت بالای رشد اقتصادی چین پس از حذف قرنطینه و محدودیت‌ها در مقایسه با آمریکاست. در عین حال گفتنی است که نرخ بالاتر بهره در چین نیز باعث جذب تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران جهانی به دارایی‌های این کشور می‌شود. بازده اوراق ده ساله خزانه داری نیز روز گذشته به 0.725 درصد ر سید.

نمودار حرکت 24 ساعته قیمت طلا

(نمودار حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی معاملات آتی طلا قابل تحویل در ماه اکتبر دارای مزیت کلی کوتاه مدت هستند. در نمودار قیمتی روزانه همچنان می‌توان بالاترین قیمت‌های 5 ماه گذشته را مشاهده کرد. هدف بعدی صعود بسته شدن معاملات آتی ماه اکتبر در سطح بالای 2 هزار دلار در هر اونس است. هدف بعدی روند نزولی این بازار نیز در سطح 1865 دلار که پایین‌ترین قیمت بر روی نمودار در ماه آگوست بوده است، برآورد می‌شود. سطح مقاومت اول طلا 1992 دلار در هر اونس و سپس 2 هزار دلار است. همچنین کمترین سطح حمایتی نیز ابتدا بر روی 1955 دلار و سپس بر 1921.20 دلار مشاهده شده است.

نمودار حرکت 24 ساعته قیمت نقره

(نمودار حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی دوباره به 30.19 دلار در هر اونس است در حالی که در شرایط پیش گرفتن روند نزولی سطح 25 دلار در هر اونس را می‌توان برای نقره در  نظر گرفت. سطح مقاومت نخست نقره 29.235 دلار در هر اونس و سپس 29.50 دلار پیش بینی شده در حالی که سطح حمایت نخست 28 دلار و سپس 27.79 دلار در هر اونس عنوان شده است.