۰ نفر

بازگشت هیجان به اونس

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۰۴
کد خبر: 463971
بازگشت هیجان به اونس

ارزش اونس در معاملات روز سه‌شنبه مجددا به سوی مرز روانی ۲ هزار دلاری حرکت و طی یک روز، بیش از یک درصد افزایش ارزش را تجربه کرد و به قیمت ۱۹۸۹دلاری رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  ارزش اونس روز گذشته در بالاترین مقدار خود در دو هفته اخیر معامله شد. کاهش ارزش دلار آمریکا، یکی از دلایلی بود که سبب شد طلا بتواند به راحتی به سوی هزاره سوم قیمتی خود گام بردارد.

ارزش دلار آمریکا در برابر پنج ارز معتبر جهانی در حالی به زیر مرز ۹۲ واحدی سقوط کرد که روز سه‌شنبه ششمین روز متوالی سقوط پول ملی آمریکا بود. این پایین‌ترین ارزش دلار آمریکا در بیش از دو سال گذشته بوده است. مهم‌ترین عامل صعود ارزش اونس و کاهش ارزش دلار آمریکا، اطمینان بازارها از پایین‌ ماندن نرخ بهره برای مدتی طولانی است. اطمینانی که پس از نشست جکسون هول و سخنرانی جرومی پاول به بازارها داده شد. در حقیقت فدرال رزرو از تغییر چارچوب سیاست‌گذاری خود و کنار گذاشتن نرخ تورم هدف ۲ درصدی خبر داد و اعلام کرد که طبق مدل سیاستی بانک مرکزی آمریکا برای اطمینان از پایین‌ ماندن نرخ بهره و حمایت از اقتصاد کرونازده، اجازه بالا رفتن نرخ تورم را به‌صورت کنترل شده خواهد داد. خبری که می‌تواند نویددهنده کاهش بیشتر ارزش دلار و صعود تورمی اونس باشد.

پیش‌بینی تحلیلگران از روند اونس

تحلیلگران بر این باورند که با توجه به سیگنال‌های جدید فدرال رزرو پس از سخنرانی پاول در نشست جکسون هول، همچنان انتظار می‌رود که ارزش دلار آمریکا کاهش پیدا کند. چارچوب سیاستی جدید فدرال رزرو و اطمینان از پایین‌ ماندن نرخ بهره نوید چاپ پول بیشتر را می‌دهد و از این طریق احتمالا ارزش دلار باز هم پایین‌تر خواهد رفت. به همین دلیل تحلیلگران انتظار دارند طلا مجددا بتواند به بالای مرز ۲ هزار دلاری برسد. تا اینجای کار دلار به پایین‌ترین ارزش خود در دو سال اخیر رسیده و سبب شده که روز سه‌شنبه اونس با سرعت قابل‌توجهی به سوی مرز ۲ هزار دلاری حرکت کند.  استراتژی جدید فدرال رزرو که اجازه می‌دهد نرخ تورم به آرامی افزایش پیدا کند و نرخ بهره برای مدت بیشتری در محدوده‌های پایین باقی بماند روز سه‌شنبه سبب ایجاد موجی از فروش دلار شد و راه سرمایه‌ها را به سمت پناهگاه‌های امن دارایی کج کرد.  وارن پترسون، تحلیلگر در ING (یک شرکت بانکداری و خدمات مالی در آمستردام)، درباره وضعیت بازارها در موقعیت کنونی گفت: انتظارات برای پایین‌ماندن طولانی‌‌مدت نرخ بهره در ایالات متحده و تداوم تضعیف ارزش دلار آمریکا فضای بسیار مناسبی را برای فلزات گرانبها به‌ویژه طلا به‌وجود می‌آورد.  نرخ بهره پایین‌تر با کاهش هزینه نگهداری دارایی‌های بدون ریسک مانند طلا باعث افزایش تقاضای آنها می‌شود. علاوه‌بر این طلا به طور سنتی به‌عنوان پوشش‌دهنده ریسک در برابر افزایش تورم و کاهش ارزش ارزها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.  همچنین یکی دیگر از عواملی که می‌تواند به افزایش قیمت طلا یاری برساند، افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین است. روز دوشنبه آمریکا اعلام کرد که گفت‌وگوهای اقتصادی جدیدی را با تایوان آغاز کرده است؛ موضوعی که می‌تواند به آتش تنش‌های میان دو قطب اقتصادی جهان بیفزاید.

روز سبز بازارهای اروپایی

در معاملات بازارهای سهام در روز سه‌شنبه، شاخص STOXX ۶۰۰ با افزایش در ارزش مواجه شد. این شاخص اروپایی با افزایش ۳۴/ ۰ درصدی به ۸/ ۳۶۶ واحدی رسید. این شاخص شامل سهام ۶۰۰ شرکت بزرگ، متوسط و کوچک است که از ۱۷ کشور اروپایی انتخاب شده‌اند. این در حالی بود که در سه روز متوالی، این شاخص روندی نزولی داشت. خبر مهم ناحیه اقتصادی یورو منفی شدن نرخ تورم این حوزه برای اولین بار از ماه مه ‌سال ۲۰۱۶ بود. این اتفاق سبب فشار بیشتر بر بانک مرکزی اروپا خواهد شد تا دست به اقدامات انبساطی بیشتر برای افزایش قیمت‌ها بزند. مقامات اقتصادی اروپا برای بازگشت تورم به سمت نرخ هدف ۲ درصدی خود مجبور به استفاده بیشتر از ابزارهای پولی هستند؛ تلاش‌هایی که به نظر می‌رسد تاکنون موفق نبوده است. بانک مرکزی اروپا قبلا اعلام کرده بود تمایلی برای کاهش بیشتر نرخ بهره ندارد و به همین دلیل هر گونه تغییری در سیاست‌های این نهاد با خرید بیشتر اوراق قرضه دولتی همراه خواهد بود.